וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפת מודל הדירוג תפגע בתחרותיות

עידו באום

22.10.2008 / 8:19

מי שחושב ששקיפות היא תרופה לכל, כנראה לא שם לב מה קרה בארה"ב בשנתיים האחרונות


המחשבה שחשיפת המודל תביא לשיפור התחרות מבוססת על הרעיון ששקיפות ומידע מייעלים את השוק. מי שחושב ששקיפות היא תרופה לכל, כנראה לא שם לב מה קרה בארה"ב בשנתיים האחרונות. חשיפת מודל הדירוג לא תועיל לתחרות, היא תחסל אותה. הנה כמה סיבות:



1. מי אמר שאם נוכל לראות את הנוסחות המורכבות (אני מקווה שהן אכן מורכבות) שעל בסיסן מתבצע דירוג החברות והחוב המונפק שלהן, באמת נבין איזו נוסחה טובה יותר? כבר גילינו שהשוק לא מסוגל להבין מה השווי האמיתי של מכשירים פיננסיים מורכבים. אין סיבה שכאן יהיה המצב טוב יותר.



2. מי ירצה להשקיע זמן וידע כדי לנתח את המודלים? החברות עצמן. מרגע שייחשפו המודלים ינסו שתי החברות להעתיק את המאפיינים הטובים במודל היריב. התוצאה תהיה תחרות לשיפור המודל שתניב בסופו של דבר מודל אחיד. לא יהיה שוני בין החברות.



3. ואם בכל זאת יהיה שוני בין החברות? נניח שגוף חיצוני יחליט לבחון את המודלים וייקבע כי מודל של חברת דירוג X עדיף על מודל Y. במקרה כזה, לא יהיה לקוח אחד שירצה להסתמך על מודל נחות יותר. החברה בעלת המודל הנחות תקרוס וניוותר עם חברת דירוג מונופוליסטית. לא טוב.



4. ייתכן שהבוחן החיצוני יקבע כי למרות השוני במודלים, שתי החברות משיגות רמה זהה של חיזוי. במקרה כזה, אם המוצר זהה, החברה היעילה יותר, שמצליחה לספק את הדירוג במחיר הזול ביותר, תכה את המתחרה ותדחוק אותה מהשוק. שוב מונופול.



מה כן כדאי לעשות? לשפר את התחרותיות על ידי עידוד שקיפות מסוג שיאפשר למדוד את ביצועי החברות. אלה הם נתונים שגם משקיע פחות מתוחכם מסוגל להעריך.



למשל, לפרסם נתונים על היקף הטעויות של חברות הדירוג, כמו חברות שלא עמדו בהתחייבויותיהן בחלוף פחות משנה לאחר שקיבלו דירוג אשראי חיובי. לחברת הדירוג שתעשה טעויות רבות יותר לא תהיה ברירה אלא להשקיע בשיפור המודל שלה.



אם חשיפת מודל הדירוג תביא לחיסולה של חברת הדירוג הטובה פחות, בשעה שניתן להשיג תחרותיות בדרך פוגענית פחות, ייתכן שמהלך רגולטורי כזה ייחשב לפגיעה לא מוצדקת בחופש העיסוק, שהיא זכות חוקתית.



ועוד: חברות הדירוג טוענות בתוקף כי הדירוג שלהן הוא בגדר דעה בלבד. בארה"ב היו בתי משפט שקיבלו את הטענה כי דירוג, דעה, מוגן על ידי חופש הביטוי. אם כך, חשיפת מודל הדירוג עלולה להיות פגיעה בחופש הבעת הדעה, שגם הוא זכות חוקתית.



כשחברות הדירוג מנפנפות בטענה שדירוג הוא דעה, לא מגלות על מה היא מבוססת וגם לא מוכנות לקחת אחריות ולשלם על טעויות, מוטב לקחת את הדעה בערבון מוגבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully