וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נוחי דנקנר הפיל את השקל

איתן אבריאל

22.10.2008 / 11:35

לפי דיווחים של סוחרים, עיקר היחלשות השקל בשבוע שעבר נובעת מרכישות מט"ח שביצעה כור לצורך רכישת מניות קרדי סוויס

עיקר ההיחלשות של השקל מול המטבעות הזרים אשר נרשמה בשבוע שעבר, נובעת מרכישות מט"ח שביצע קונצרן אי.די.בי בשוק הפתוח, ככל הנראה במסגרת גיוס הכספים להשלמת העסקה לרכישת מניותיו של הבנק השווייצי קרדי סוויס, כך מדווחים מקורות בשוק המט"ח. "כור היתה פעילה בשוק, ומשקלה בתזוזת השערים היה רב" - כך אמר סוחר באחד מחדרי העסקות.

עם זאת, מקורות באי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, אמרו כי כור המירה סכום קטן יחסית משקלים לפרנקים שווייצים, בהיקף של עשרות מיליונים בלבד, וכי רוב העסקאות שבוצעו לצורך השלמת העסקה נעשו מול בנקים זרים, ולא עירבו מכירת שקלים. קיימת אפשרות שגם סכום נמוך יחסית השפיע על מגמת המסחר, על רקע העובדה שהפעילות בשוק המט"ח בימי החג היתה נמוכה.

השקל הישראלי נחלש זה 3 חודשים מול הדולר, וירד מרמה של 3.24 שקלים ביולי עד לרמה של 3.83 שקלים הבוקר, כך שרוב הירידה של השקל מיוחסת להתחזקות של הדולר בעולם מול כל המטבעות. עם זאת, בשבוע שעבר נחלש השקל גם מול המטבעות האחרים, לרבות היורו, ואילו היחלשותו מול הדולר היתה בשיעור חד יותר מאשר התחזקות הדולר בחו"ל.

דנקנר, באמצעות כור, השלים בשבוע שעבר עסקה לרכישת 35 מיליון מניות של הבנק השווייצי קרדי סוויס, או כ-3% מהון הבנק, בעלות של 1.2 מיליארד פרנק שווייצי. העסקה הושלמה במחצית השנייה של השבוע שעבר: 900 מיליון פר"ש מומנו מהאמצעים הנזילים של כור ו-300 מיליון פר"ש מהלוואה שנלקחה מבנק ההשקעות גולדמן סאקס. ניתן להעריך כי רכישות המט"ח של כור בוצעו כדי להמיר שקלים שבקופת כור לפרנקים שווייציים, ואלה הן העסקאות שהשפיעו על השקל.

גורמים באי.די.בי. ציינו לאחר ביצוע העסקה, כי הקונצרן מתכנן להחזיק את חבילת המניות בקרדי סוויס כהשקעה אסטרטגית - אך לא פסלו אפשרות של מימוש המניות. נכון לשעות הבוקר, נסחרות מניות קרדי סוויס בבורסה של ציריך במחיר של 48.5 פרנק שווייצי למניה, 39% גבוה יותר מהמחיר בו נרכשו בידי אי.די.בי.

במקרה של מימוש המניות, עשוי כמובן להיווצר לחץ הפוך על שוק המט"ח, אם יחליטו נוחי דנקנר וצוותו להמיר את תמורת המניות, מפרנקים שווייציים בחזרה לשקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully