וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד משפיע המשבר העולמי על ארבע מדינות ה-BRIC - רוסיה, סין, ברזיל והודו

TheMarker

22.10.2008 / 11:18

מדינות ה-BRIC מייצגות את השווקים המתעוררים הגדולים והמשמעותיים בעולם



מדינות ה-BRIC מייצגות את השווקים המתעוררים הגדולים והמשמעותיים בעולם. מדינות הבריק נחלקות לשתי קבוצות - הודו וסין נחשבות לרצפת הייצור וספקיות השירותים של העולם. רוסיה וברזיל הן מדינות עשירות במשאבים והן יצואניות גדולות של חומרי גלם.



ההערכה שרווחה בעולם לפני תחילת משבר האשראי העולמי היתה כי, קצבי הצמיחה המהירים של סין והודו צפויים להימשך משום שהאוכלוסייה בשתי המדינות מגיעה ממקום נמוך מאוד, ומשום שלמדינות האלה יש עוד הרבה לאן להתקדם כדי להתקרב לכלכלות המערב. צמיחה מהירה כאמור, מובילה לגידול מהיר ברווחי החברות וגוררת עלייה בערך של מניותיהן.



הצפי בעבר היה כי הבעיות של מדינות הבריק עלולות להחריף במקרה של האטה כלכלית עולמית ולהאט מאוד את קצב הצמיחה בהן. להערכת האנליסטים אהרון לייטנר ויוליה ויימן מבית ההשקעות טנדם קפיטל, בחינה של כלכלת רוסיה מעלה כי למדינה אמצעים מספיקים כדי לעמוד במשבר קצר-טווח, אם כי ההשלכות של מיתון עולמי ממושך אינן ברורות כעת. הצמיחה הכלכלית ברוסיה צפויה להאט השנה לשיעור של 7%, ובשנת 2009 ל-4%.



להערכת בית ההשקעות טנדם קפיטל כלכלת סין צפויה להאט השנה ל-9.8% לאחר חמש שנים של צמיחה שנתית דו-ספרתית. בשנת 2009 צפויה הכלכלה להתרחב בשיעור של 8% (או ב-6%, תלוי בעומק המיתון בעולם המתועש). הודו פגיעה מאוד מהמשבר העולמי בשל הנפילות החדות בשוק המניות המקומי והשחיקה בערך המטבע רופי, יחד עם הגירעונות הגבוהים בחשבון השוטף ובתקציב המדינה.



רוסיה



רוסיה סובלת מפגיעה סימולטנית הנובעת ממספר גורמים: ירידה במחירי הנפט והמתכות, תגובה שלילית של משקיעים להתקפה הרוסית על גאורגיה, והשלכות של התחממות הכלכלה שהובלה בשנים האחרונות על ידי הגיאות בשוקי הסחורות ועלייה מהירה בהיקפי האשראי לחברות ולפרטים.



המשבר הפיננסי העולמי מחריף את מגמת ההאטה ברוסיה, שכן המשקיעים מסתייגים יותר ויותר ממתן אשראי לחברות הרוסיות, ומימון הופך למשימה קשה.



שיעורי האינפלציה הגבוהים (15% בחודש ספטמבר) מוסיפים את חלקם להאטה הכלכלית. בתנאי אי-זמינות האשראי ובו-זמנית האטה בביקושים המקומיים, היצרנים הרוסים נפגעים באופן משמעותי. היקפי הייצור המשיכו לרדת בחודש ספטמבר, והמעסיקים החלו לצמצם בעובדים. ההתנפצות המתמשכת של בועת הנדל"ן כבר מפעילה לחצים קשים על מגזר הבנייה ועל הבנקים שסיפקו לו מימון.



שוקי המניות ברוסיה נפגעו מבריחה מסיכון של המשקיעים, ואיבדו מעל 60% משווים מהשיא שנרשם במאי השנה. הרשויות נכשלו בניסיונותיהן לבלום את ההתרסקות בשווקים אל אף הודעתן על הזרקות נזילות בהיקפים גדולים אל המערכת הבנקאית. הם הפעולות הקודמות, שכללו הלוואות מיוחדות, מימון חירום, מכרזי המזומנים והורדות הריבית לבנקים ולחברות, לא הניבו פרי.



לאחרונה, יצא ראש ממשלת רוסיה בהודעה כי הממשלה תקנה ניירות ערך של חברות המקומיות, בכדי לתמוך במחיריהן. המצב הנוכחי מזכיר את המשבר ברוסיה ב-1998, בתוספת סיבוכים נוספים הנובעים מתלות הכלכלה הריאלית במימון זר.



למרות הירידות בשווי הנכסים הפיננסיים והשלכות המשבר על הכלכלה הרחבה, לרוסיה יש כיום כלים רבים המסייעים לה בתקופה הקשה כמו העודפים בתקציב, הקרן הפיסקלית (בה שמרו רשויות רוסיה את ההכנסות העודפות מנפט) ועתודות המט"ח העצומות, צפויים לרכך את הנחיתה של הכלכלה – במידה ומחירי הנפט לא ירדו הרבה מתחת לרמה הנוכחית.



לרוסיה אמצעים מספיקים כדי לעמוד במשבר קצר-טווח, אם כי ההשלכות של מיתון עולמי ממושך אינן ברורות כעת. הצמיחה הכלכלית ברוסיה צפויה להאט השנה לשיעור של 7%, ובשנת 2009 ל-4%.



סין



הבנק המרכזי של סין הוריד את שיעור הריבית ב-0.27% ל-6.93%, לאחר הורדה זהה בתחילת ספטמבר. כמו כן איפשר הבנק המרכזי לבנקים במדינה להקטין את שיעור הרזרבה. הרשויות בסין נחושות ברצונם לשמור על שיעורי הצמיחה הגבוהים, שנתפסים כהכרחיים ליציבות חברתית.



אולם, ארה"ב ואירופה, שוקי היעד העיקריים של סין נכנסות למיתון ומשמעות הדבר היא האטה ניכרת בייצוא הסיני, האחראי על כרבע משיעור הצמיחה של הכלכלה.



כלכלת סין מאטה כבר במהלך ארבע רבעונים ברציפות בעקבות הנפילה ההולכת ומתעצמת במגזרי הדיור והייצור. הצריכה הפרטית בסין הינה בתחילת התפתחותה ואינה צפויה לפצות על גורמים אלו, בייחוד לאור הנפילה באמון הצרכנים שהורעה על ידי הצניחה בשוק המניות המקומי.



לאחר חמש שנים של צמיחה שנתית דו-ספרתית, סין צפויה להאט השנה ל-9.8%. בשנת 2009 צפויה הכלכלה להתרחב בשיעור של 8% (או ב-6%, תלוי בעומק המיתון בעולם המתועש).



הודו



הנפילות החדות בשוק המניות המקומי והשחיקה בערך המטבע רופי, יחד עם הגירעונות הגבוהים בחשבון השוטף ובתקציב המדינה, הופכים את הודו לפגיעה מאוד מהמשבר העולמי.



מאחר וסחר החוץ (סחורות ושירותים) מהווה כ-45% מהתמ"ג בהודו, למיתון אצל שותפות הסחר תהיה השפעה שלילית משמעותית על הכלכלה. בעוד שהייצוא נחלש, הביטחון של הרשויות כי השוק הפנימי הענק של הודו יתמוך בצמיחה, עלול להתמוסס, שכן הצריכה הפרטית צפויה להיחלש.



הייצור התעשייתי בהודו האט באוגוסט בשל גובה הריבית והעלייה במחירים שפגעה בצריכה. הבנק המרכזי של הודו הוריד באופן חד את הדרישה לרזרבה בבנקים, אך הסתייג בשלב זה מלהוריד את שיעור הריבית בשל שיעור האינפלציה הגבוה, שעמד מעל 11.4%.



קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי כלכלות אסיה, בינהן הודו, צפויות להיפגע מהמשבר בשל ההאטה בכלכלות המפותחות והירידות בשוקי המניות המקומיים. הקרן הורידה את תחזית הצמיחה של הודו ל- 7.9% בשנת 2008 ול-6.9% בשנה הבאה.



ברזיל



שוקי המניות והמטבע של ברזיל נפלו בעקבות בריחת המשקיעים מהשווקים המתפתחים ומירידה בביקושים לסחורות בעולם. המטבע, ריאל, המשיך להיחלש על אף הנסיונות של הבנק המרכזי לתמוך בו על ידי מכירת מט"ח מהעתודות הגדולות שברשותו.



הבנק המרכזי בברזיל הוריד אף הוא את הדרישה לרזרבה בבנקים כדי לשחרר מזומנים. בנוסף נתנה המועצה המוניטרית של ברזיל סמכות לבנק המרכזי לקנות את ההלוואות מהבנקים הנמצאים במצוקה בתמורה להשתתפותו בהחלטות הניהוליות שלהם.



ההאטה בצמיחה בעולם מאיטה את האינפלציה, ומוקד המדיניות של הבנק המרכזי עשוי לעבור משמירה על יציבות המחירים לתמיכה בשיעור הצמיחה. זאת, לאחר שהעלה את שיעור הריבית שלו באמצע ספטמבר, מ-13% ל-13.75%.



עם זאת, הבנק המרכזי בברזיל אינו צפוי להוריד ריבית בשלב זה, לאור העובדה כי האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה, גם לאחר התמתנות מסוימת בספטמבר. המשבר הפיננסי צפוי להשפיע על הכלכלה הברזילאית דרך היחלשות מאזן התשלומים והצטמקות האשראי בשוק המקומי. הגורמים הללו צפוים להאט את שיעור הצמיחה ל-5.3% השנה ול-3%-3.5% בשנת 2009.



אהרון לייטנר הוא אסטרטג השקעות גלובלי בטנדם קפיטל
יוליה ויימן היא אנליסטית מקרו לשווקים גלובלים בטנדם קפיטל


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully