וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע העולמית: בגוש היורו צפוי בשנת 2009 שיעור צמיחה זעום של 0.2%

TheMarker

22.10.2008 / 11:38

אנגליה צפויה לרשום השנה צמיחה של רק 1%, ובשנה הבאה צפויה כלכלתה להתכווץ ב-0.1%

הפעילות הכלכלית בגוש היורו נפגעה ממספר זעזועים משמעותיים, הגדול בהם הוא המשבר במערכת הפיננסית. כלכלת האיחוד המוניטרי, כמו גם הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד, גרמניה, התכווצה ברבעון השני של השנה, ונתוני חודש ספטמבר מראים ירידה במכירות הקמעונאיות ובהשקעה של חברות, לראשונה בחמש השנים האחרונות.



שיעור האינפלציה בגוש היורו נותר גבוה, ובשילוב עם בעיית האשראי פוגע האחרון ביכולת ההוצאה של הצרכנים האירופאים. מגזר הייצור נפגע קשה במיוחד במהלך כל השנה עד כה ממחירי הנפט הגבוהים, ייסוף היורו וירידה בביקושים בעולם.



כל הרווחים מירידה בערך היורו ובמחירי התשומות בחודש ספטמבר התקזזו על ידי התכווצות חדה בקווי האשראי. שיעור האבטלה בגוש היורו עלה באוגוסט בעקבות הצורך של העסקים בצמצום עלויות. אולם, במספר מדינות אירופאית שוק העבודה אינו גמיש דיו, דבר שמקשה על החברות המקומיות בנסיונן להתאים את עצמן לשינויים ומוסיף סיכונים לקיומן.



על פי דברי קרן המטבע, תהליך של צמצום המינוף של הבנקים בגוש היורו יעיק באופן ניכר על הצמיחה הכלכלית ברבעונים הקרובים. שיעור הצמיחה הכלכלית צפוי לעמוד על 1.3% השנה ולרדת ל-0.2% בשנת 2009. לדברי קרן המטבע אנגליה צפויה לרשום השנה צמיחה של רק 1%, ובשנה הבאה צפויה כלכלתה להתכווץ ב-0.1%.



אנגליה



במהלך השנים האחרונות הגדילו הבנקים הבריטיים את היקף ההלוואות הרבה מעבר לבסיס הפיקדונות המקומי שלהם. להערכת כלכלני בית ההשקעות טנדם קפיטל, לאחרונה נפגעו הבנקים בגוש היורו מהיעלמותן של קרנות הכסף שעליהן הסתמכו לצורך סגירת פערי המימון.



בבית ההשקעות טנדם קפיטל מעריכים כי תכנית הצלת הבנקים של הממשל הבריטי מקיפה וצפויה להיטיב עם המערכת הפיננסית, אך היא צפויה רק למנוע את הנזקים החמורים ביותר בכלכלה, ולא תוכל להחזיר את המצב לקדמותו. להערכתם גם אם הבנקים שחולצו יהיו מוכנים להגדיל את מתן האשראי, ספק אם העסקים והפרטיים ירצו להגדיל את חובותיהם במצב של מיתון כלכלי.



כלכלת אנגליה צפויה להיקלע למיתון קשה, שככל הנראה החל כבר ברבעון השלישי. המצב בשוק הדיור הינו קשה במיוחד, שכן מתן משכנתאות מוקפא ומחירי הבתים המשיכו לצנוח בספטמבר זה החודש ה-11 ברציפות.



אמון הצרכנים והסנטימנט העסקי אף הם המשיכו בירידה. מגזר הייצור התעשייתי המשיך להתכווץ על רקע ירידה בביקושים מחו"ל ובשוק המקומי, שגברה על כל הרווחים מהיחלשות הליש"ט. הבנק המרכזי של אנגליה צפוי להמשיך ולהוריד את הריבית לאחר ההורדה המתואמת עם הבנקים המרכזיים האחרים (מ-5% ל-4.5%), בניסיון לעצור את ההידרדרות הכלכלית.



קרן המטבע אמרה כי אנגליה צפויה לרשום השנה צמיחה של רק 1%, ובשנה הבאה צפויה כלכלתה להתכווץ ב-0.1%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully