וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה במדינות המערב - רוסיה, איראן וקטאר החליטו על הקמת קרטל גז טבעי

ירון הופמן

22.10.2008 / 13:29

גרדיאן: שלוש המדינות שולטות ב-60% ממאגרי הגז העולמיים

ביום שישי הקרוב צפוי ארגון אופ"ק להתכנס כדי לדון בקיצוץ תפוקת הנפט, במטרה לבלום את ירידת המחירים. אלכסיי מילר, יו"ר חברת הגז הממשלתית של רוסיה גזפרום, מסכים להערכה כי הנפט צפוי להתייקר בזמן הקרוב וציין כי "טרויקת הגז הגדולה" תתרום את חלקה כדי לסיים את התקופה שבה פחמימנים נמכרו בזול.



"אנחנו מאוחדים על ידי מאגרי הגז, אינטרסים אסטרגיים משותפים, ומעל הכל, רווחים אפשריים בפרויקטים משותפים", הוא הסביר. "הסכמנו לקיים פגישות קבועות - שלוש או ארבע פעמים בשנה - כדי לדון בסוגיות הנוגעות לשלושת הצדדים". מילר ציין כי הקבוצה תקים ועדה טכנית המורכבת ממומחים, שתייעץ בכל שרשרת הפיתוח של פרויקטים, החל מהגילוי הגיאולוגי של מרבצי הגז ועד לשיווק.



ההודעה על ההחלטה נמסרה בתום פגישה משותפת של מילר, שר הנפט האיראני רולאם חוסיין נוזארי, וסגן ראש ממשלת קטאר עבדאללה בן חאמד אל –עטיה, שנערכה בטהרן. הרוסים נמנעו מלהשתמש במילה "קרטל", אבל האיראנים עשו זאת במפורש - "ישנו צורך וגם הסכמה להקים אופ"ק גז שכזה", אמר שר הנפט האיראני נוזארי.



ההחלטה צפוייה לעודד את מדינות המערב להגביר את מאמצי הפיתוח של טכנולוגיות שימוש באנרגיית רוח ובאלטרנטיבות אחרות לשימוש בנפט ובגז. הנציבות האירופית ציינה כי היא מתנגדת לייסוד כל ארגון שעלול להגביל את התחרות. "אנחנו חושבים כי היצע האנרגיה צריך להימכר בשוק החופשי", נאמר בהודעת הארגון. מדינות האיחוד האירופי מייבאות מרוסיה כמעט 50% מהגז הטבעי שהן צורכות. אנליסטים מעריכים כי האיחוד מנבא אפשרות לפיה לא ירחק היום שגז טבעי נוזלי, ענף אנרגיה המתפתח במהירות, ייסחר בשווקים בדיוק כמו הנפט.



שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן כבר מעורר את חשדות המערב כי שתי המדינות ינצלו את שוק האנרגיה כדי להשיג מטרות פוליטיות, כפי שכבר קרה כאשר חתכה רוסיה את אספקת הגז לשכנתה אוקראינה, וכשאיראן איימה לחנוק את אספקת הנפט דרך המפרץ הפרסי, אם יותקפו מתקני הגרעין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully