וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות מסוייגת: אייל קליין מאי.בי.אי מסמן משתנים חיובים בשווקים

TheMarker

22.10.2008 / 14:27

למרות שהדו"חות המאכזבים משכו אמש את השווקים בוול סטריט מטה מעריך אייל קליין האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, כי יישום תוכנית החילוץ האמריקאית בה חויבו להשתתף כל הבנקים האמריקאים היא סיבה טובה לאופטמיות

במחנק האשראי מזהה קליין הקלה לאור הירידה בריבית הליבור, הריבית הבין-בנקאית, ללילה מ-5.1% ל-1.7%.



להערכת האסטרטג אייל קליין האופטימיות בשווקים בתחילת השבוע נבעה ממספר גורמים. הראשון הוא השמועה שעסקת הרכש של ענק הבנקאות היפאני מיצובישי לקניית 21% ממורגן סטנלי צפויה לצאת לדרך, הגורם השני שהבנקים המרכזיים ימשיכו לספק נזילות ככל שיידרש על ידי השוק, ושמדינות אירופה צפויות להכריז על תוכנית חירום משלהן לשם ייצוב מערך הבנקאות בשטחן.



תרחישים אלה, אכן קרמו עור וגידים במהלך השבוע החולף. פרט לכך, תודלקו העליות בתחילת השבוע משמועות והערכות שהממשל בארה"ב יודיע על הזרקת הון ראשוני לבנקים בארה"ב, ושהוא יעמיד ערבות מדינה לחוב שיונפק על מערכת הבנקאות.



ביום ג' קיבלו הדברים חותם רשמי כשהממשל בארה"ב הודיע כי מתוך אותה תוכנית חירום בסך 700 מיליארד דולר שאישר הקונגרס - סך של 250 מיליארד דולר יופנה לתגבור ההון הראשוני של הבנקים בדרך של קניית מניות בכורה.



על פי התוכנית, חצי מהסכום, כלומר 125 מיליארד דולר, יופנה לתיגבור ההון של הבנקים הגדולים: בנק אוף אמריקה שרכש את מריל לינץ', ג'יי.פי מורגן, וויילס פרגו שרכש את וואקוביה, וסיטיבנק יתוגברו כל אחד בכ-25 מיליארד דולר.



כמו כן, סך של 20 מיליארד דולר יושקע במניות בכורה של גולדמן סאקס ומורגן סטנלי. ובנק אוף ניו יורק ביחד עם סטייט סטריט בנק יתחלקו בכ-5 מיליארד דולר. יתרת הסכום (125 מיליארד דולר) יופנה לתיגבור ההון של בנקים איזוריים קטנים יותר.



בהקשר זה ראוי לציין כי שר האוצר פולסון לא הותיר לבנקים הנזכרים לעיל שיקול דעת והוא דרש, כי דווקא הבנקים הגדולים שמצבם טוב יחסית ייטלו חלק בתוכנית. השיקול של האוצר בכך היה הרצון להבטיח שבתוכנית ובמשתתפים לא תדבק סטיגמה שלילית שתהיה בהמשך לאות קלון.



בתמורה להזרקת ההון, לממשל תהיה אפשרות לקבל מניות רגילות מעבר למניות הבכורה, כאשר מדובר בהיקף מניות צנוע יחסית בשווי של 15% מההון המושקע על ידי הממשל



לדוגמה: לאחר שהממשל ירכוש מניות בכורה של סיטי ב-25 מיליארד דולר הוא יוכל לקבל מניות רגילות בשווי 3.75 מיליארד דולר. בהתאם לכך, היות ששווי השוק של סיטי הוא כ-81 מיליארד דולר אחזקת הממשל אינה צפויה להיות מהותית (כ-4% מהבנק).



אמירות כמו "הלאמת המערכת הבנקאית", "המדינה היא מעתה בעלת הבנקים", "אג"ח של בנק = אג"ח מדינה" אינן במקומן, לא בהקשר זה, ואף לא בהקשר של תוכניות הסיוע שמתגבשות באירופה ואשר מקפידות להתמקד בהזרמת הון דרך מניות בכורה ורכש מניות רגילות רק במקרה שאין כל מוצא אחר. זאת, כלקח מהטעות בעניין חברת הביטוח AIG, וענקיות המשכנתאות פרדי מק ופאני מיי אשר השתלטות הממשל נישלה כמעט לחלוטין את מחזיקי המניות הקיימים.



בכל מה שקשור למחנק האשראי – ניתן לזהות סימנים של הקלה: ריבית הליבור (הריבית הבין-בנקאית) ללילה (Over Night) ירדה השבוע מ-5.1% ל-1.7% ומרווח ה-TED (ריבית ליבור דולרית לשלושה חודשים מינוס תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לטווח דומה) הצטמצם ב-100 נ"ב לכ-3.6%.



מצד שני יש לציין כי הירידה בריבית הליבור לטווח של שלושה חודשים היתה מרשימה הרבה פחות מהירידה בריבית הלילית וכי היא ירדה רק ב-40 נקודות מה שמלמד כי מחנק האשראי עודו שולט בשוק.



גם בהקשר של האינפלציה ניתן לזהות סימנים של הקלה. מדד ספטמבר בארה"ב בניכוי אנרגיה ומזון עלה ב-0.1% (4.9%+ ב-12 החודשים האחרונים) ובאיזור היורו עלה המדד ב-0.2% (3.6% ב-12 החודשים האחרונים).



הקלה גדולה עוד יותר צפויה להיות מורגשת בחודשים הבאים לאחר שהירידה במחירי הסחורות ובעיקר במחירי האנרגיה תתחיל להיות מורגשת במחירים. נזכיר כי בשבוע שעבר מחירי הנפט לחימום והגז הטבעי ירדו בכ-8.5% ומחירי הנפט ירדו בלמעלה מ-11% ואף ביקרו במהלך השבוע במחיר של מתחת ל-70 דולר לחבית .



מדינות אופ"ק יתכנסו ב-24 לחודש לדון במצב וככל הנראה יחתכו את התפוקות על מנת לנסות למתן את צניחת המחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully