וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אוקראינה והונגריה הן האיסלנד הבאות?

TheMarker

22.10.2008 / 14:56

לאור המשבר הכלכלי העמוק באיסלנד מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי כי הונגריה ואוקראינה עשויות להיות הבאות



לאחר שאיסלנד הגיעה אל סף פשיטת רגל כשבורסת המניות של המדינה צללה ב-77%, והמטבע המקומי התמוטט, נאלצה ממשלת איסלנד להלאים את שלושת הבנקים הגדולים במדינה ולהפסיק את פעילות שוק המניות המקומי, לאחר ששלושת הבנקים הגדולים במדינה צברו חובות של 61 מיליארד דולר.



ממשלת איסלנד פנתה באופן רשמי בבקשת סיוע פיננסי מקרן המטבע. לפי ההערכות עשוי היקף הסיוע של הקרן למדינה להגיע ל-4 מיליארד יורו (5.5 מיליארד דולר).



לאור המשבר הכלכלי העמוק באיסלנד מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי כי הונגריה ואוקראינה עשויות להיות האיסלנד הבאות.



אוקראינה, פנתה בשבוע שעבר לקרן המטבע הבינלאומית בבקשה לקבל הלוואה של 17 מיליארד דולר לאחר שהאינפלציה במדינה התבססה ברמה של 25% אחוזים והבורסה במדינה נפלה בכ-80%.



להונגריה אישר הבנק האירופי המרכזי בשבוע שעבר הלוואה בסך 5 מיליארד יורו על מנת לנסות לייצב את הכלכלה והמטבע המקומי. הסיוע ניתן להונגריה למרות שהמדינה עדיין לא התקבלה להיות חלק מהאיחוד המוניטרי של מרחב היורו.



מדינה נוספת שכדאי לציין בהקשר דומה אך ההפוך היא קזחסטן אשר בעבר היתה מועמדת רצינית ביותר לקראת קריסה אך הצליחה לעת עתה לצאת מכלל סכנה.



יתרות המט"ח של קזחסטן עומדות כיום על כ-20 מיליארד יורו, למדינה יחס חוב תוצר של פחות מ-6% כלומר ללא חוב כמעט בכלל, והעודף בתקציב המדינה עומד על 6% תוצר.



עם זאת, החוב החיצוני של מערכת הבנקאות הקזחית נותר מדאיג על סך של 46 מיליארד דולר השווה 50% מהתוצר של המדינה. עם זאת, פרופיל הפירעונות הצפוי ביחד עם יתרות המט"ח של המדינה מותיר רושם שהחוב הוא בר שליטה לעת עתה.



שטף של ממשלות אירופאיות המשיכו השבוע להודיע על תוכניות חילוץ שמסתכמות מצרפית לסך של 2.6 טריליון דולר.



צרפת הודיעה כי תקצה סך של 40 מיליארד יורו לשם חיזוק ההון של הבנקים ותעמיד ערבויות למערכת הבנקאית בסך של 320 מיליארד יורו נוספים.



בגרמניה אישר הפרלמנט הקצאה של 80 מיליארד יורו לשם חיזוק ההון של הבנקים ובנוסף ערבות מדינה בסך של 400 מיליארד יורו להלוואות בין-בנקאיות .



חברת הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של רויאל בנק אוף סקוטלנד מ-"AA" ל-"AA מינוס". הבנק השוויצרי UBS הוכנס לרשימת מעקב לקראת הורדת דירוג על ידי S&P, הדירוג הנוכחי הוא "AA מינוס". תחזית הדירוג של ממשלת הונגריה שונתה ל"שלילי" על ידי פיץ', הדירוג כיום הוא "BBB פלוס". דירוג האשראי של אוקראינה ירד מ-"BB מינוס" ל-"B פלוס" ותחזית הדירוג היא "שלילית" על פי פיץ'.



הכותב: אייל קליין הוא אסטרטג ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully