וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בת"א נסגר בירידות חדות

טל לוי

22.10.2008 / 17:40

מדד המעו"ף איבד היום 3.3%, ומתחילת השנה צנח ב-37%. מדד הנדל"ן נחתך ב-8.7% ומדד הבנקים נפל ב-5.3%

בורסת תל אביב חתמה יום מסחר שלילי למדי כאשר הירידות הלכו והתגברו לקראת תום המסחר: מדד המעו"ף איבד 3.3% מערכו ומדד תל אביב 100 השיל 3.7%. סמוך לתום המסחר בתל אביב, נסחרו המדדים בוול סטריט בירידות שערים של עד 3.5% במדד הדאו ג'ונס. מתחילת השנה איבד מדד המעו"ף 37% ומדד תל אביב 100 איבד 40.6%. מחזורי המסחר היו ערים, והסתכמו בכ-2 מיליארד שקלים.

ביום שישי האחרון, העלה בנק ההשקעות סיטי (לשעבר סיטיגרופ) את המלצתו לשוק המניות הישראלי בתיק השווקים המתעוררים מ"תשואת חסר" ל"נייטרלי". ההחלטה באה לאור העובדה כי השוק נחשב דפנסיווי, גם לאור המשקל הגבוה של טבע, שנחשבת אף היא ככזו.

הבורסות ברחבי העולם הגיבו בימים האחרונים בעליות לאור המשך הזרמות הכספים הענקיות מצד הממשלות למגזר הפיננסי. ממשלת צרפת, למשל, הזרימה בסוף השבוע 14 מיליארד דולר לבנקים צרפתיים מקומיים. על אף היוזמות האירופיות שמתבטאות בהזרמת מיליארדי יורו, נותרה ארה"ב זירת האירועים העיקרית - ועיני המשקיעים בעולם נשואות אליה.

בכלכלה הגדולה בעולם מנסים לקדם בימים אלה תוכנית חירום שנייה, הכוללת חבילת תמריצים בהיקף של 150 מיליארד דולר. נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, ויו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי, אשר התנגדו עד כה לאישור חבילת תמריצים כלכליים נוספת בארה"ב - הביעו בסוף השבוע תמיכה ברעיון, על רקע התגברות החששות כי הכלכלה הגדולה בעולם שוקעת במיתון.

למרות הצורך העז בהזרמת כספים ובהתוויית תוכניות חירום, יש מי שמגלה אופטימיות גם בתקופה שכזו: המשקיע הנודע מארק פייבר, אשר חזה את המפולת בשוק המניות ב-87', העריך בסוף השבוע כי הנפילות שנרשמו בשוק המניות בארה"ב היו מופרזות, וכי השוק צפוי לרשום עליות חדות - אם כי לא ירשום שיאים חדשים. משקיע אגדי אחר, וורן באפט, הכריז כי זהו הזמן לשוב ולהשקיע בשוק המניות בארה"ב.

האויב: שכר המנהלים העצום

ובינתיים, מסמנות הממשלות את אחד הגורמים למשבר האשראי בדמות שכר המנהלים העצום שגרפו בכירי המגזר הפיננסי, שתוגמלו בצורה שעודדה אותם לקחת סיכונים מופרזים כדי להשיג רווח גדול בטווח הקצר. בטווח המיידי, פועלות הממשלות להגבלת שכר הבכירים, במיוחד בבנקים ובחברות שיקבלו סיוע חירום ממשלתי לשיפור מצבם הכספי. עם זאת, ההערכה היא שהגבלות אלה עשויות לתת את אותותיהן ברחבי המגזר העסקי ולקבוע אמות מידה חדשות לשכר בכירים.

ענקית התרופות הגנריות טבע בלטה בעליות, לאחר שקיבלה אתמול אישור מה-FDA האמריקאי לשיווק תרופת הפנטניל לטיפול בכאבים כרוניים. מדובר בגירסה הגנרית לתרופת הדורג'סיק של אורתו-מק'ניל, שמכירותיה בשנה שהסתיימה ב-30 ביוני הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר.

במגזר הדשנים, נסחרה מניית כי"ל בירידות חדות. החברות המתחרות של כי"ל נסחרו דווקא בעליות ביום שני, ובירידות קלות יותר אתמול: מניית מוזאיק הוסיפה ביומיים האחרונים כ-9% אגריום עלתה בכ-4.5% ואילו פוטאש איבדה סביב 1%. סמוך לשעת סגירת המסחר בתל אביב נסחרו המניות הללו בירידות של עד 6%. הירידות במניית כי"ל גררו מטה גם את מניית האם, החברה לישראל. כי"ל והחברה לישראל מהוות יחד 13.3% ממדד המעו"ף, כך שהן תרמו ביחד סביב 1.5% מהירידה במדד המעו"ף. עד אמצע 2008 היתה כימיקלים לישראל המניה המצטיינת במדד המעו"ף (עם תשואה של מעל 60% מתחילת 2008) אולם בשלושת החודשים האחרונים נחתכה המניה בכ-52% כך שהיא מציגה ירידה של 36% מתחילת 2008.

ירידות נרשמו גם במניות הבנקים, שאיבדו 5.3% בממוצע, בהובלת לאומי והפועלים. מתחילת השנה צנח מדד מניות הבנקים ב-45%. בדויטשה בנק דווקא הוציאו הבוקר סקירה חיובית למדי על ענף הבנקאות הישראלי: "למרות האתגרים, הבנקים בישראל במצב טוב" כתבו בדויטשה ושידרגו את בנק מזרחי-טפחות להמלצת "קנייה", בטיעון כי "לבנק המודל העסקי החשוף פחות לתנודתיות למחזוריות העסקים, ואמור לספק את התשואה הטובה ביותר על ההון מבין הבנקים בישראל". בדויטשה בנק מעדיפים גם את בנק לאומי, שזוכה אף הוא להמלצת "קנייה". ההעדפה של דויטשה את לאומי על פני הפועלים באה על רקע ודאות גדולה יותר, בשל מדיניות דיווידנד והכנסות גבוהות יותר מתחומים הלא קשורים לענף הבנקאות.

מדד מניות הנדל"ן החבוט המשיך גם היום להידרדר והוא איבד עוד 8.7% בהובלת ג’י.טי.סי, החברה האם קרדן, כלכלית ירושלים ואפריקה ישראל. מתחילת השנה איבד מדד מניות הנדל"ן 63%.

אלביט מערכות הודיעה כי זכתה במספר חוזים לאספקת מערכות תקשורת צבאיות ללקוחות באירופה, דרום אמריקה ואסיה בהיקף מצטבר של 100 מיליון דולר. המערכות יסופקו עד סוף 2009 לשלושה צבאות שונים.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully