וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח העוני של ה-OECD: הצמחיה הכלכלית ב-20 שנה האחרונות הטיבה עם העשירים; הפער המעמדי התרחב

עידו סולומון

22.10.2008 / 18:20

בין הסיבות לעלייה בפער: מספרם הגדול של העובדים הלא מקצועיים ובעלי ההשכלה הנמוכה



הפער בין עשירים ועניים גדל ברוב מדינות ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) בשני העשורים האחרונים, כך עולה מדו"ח שמפרסם הארגון. על פי הדו"ח, הצמחיה הכלכלית של העשורים האחרונים הטיבה עם העשירים יותר מאשר עם העניים, ובמדינות מסוימות כמו קנדה, פינלנד, גרמניה ,איטליה, נורווגיה וארה"ב, גדל גם הפער בין העשירים לבני המעמד הבינוני. בצרפת לעומת זאת, ירד אי השוויון ב-20 השנים האחרונות כתוצאה מהעלאת השכר לעובדים העניים.



כן מצויין כי הניידות החברתית נמוכה יותר במדינות בהן אי השיוויון גבוה, כך באיטליה, אנגליה וארה"ב, וגבוהה יותר במדינות הנורדיות דוגמת דנמרק פינלנד ושוודיה, בהן ההכנסה מחולקת ביתר שיוויוניות. על פי הדו"ח, המניע העיקרי לאי השיוויון בהכנסות הוא מספרם הגדול של העובדים הלא מקצועיים ובעלי ההשכלה הנמוכה, שאינם מצליחים למצוא עבודה. העובדה שיותר אנשים חיים לבד או במשפחות חד הוריות תרמה גם היא את חלקה.



הדו"ח מונה אוכלוסיות מסויימת שהצליחו יותר מאחרות. עובדים הקרובים לגיל הפרישה חוו גידול בהכנסתם בעשרים השנם האחרונות ועוניים של פנסיונרים ירד משמעותית במדינות רבות. לעומת זאת, העוני בקרב ילדים גדל, וכיום יש לילדים כ-25% יותר סיכוי להיות עניים משאר חלקי האוכלוסייה; למשפחות חד הוריות יש פי 3 סיכוי להיות עניים מהממוצע באוכלוסייה.



הדו"ח מציין עוד כי בשנים האחרונות ממשלות במדינות המתפתחות גבו יותר מסים והוציאו יותר כסף על הטבות סוציאליות כדי לעצור את הסחף לכיוון אי השיוויון. בדו"ח נקבע כי ללא הוצאות אלו הגידול באי השיוויון היה מהיר יותר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully