וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בקונגרס על חלקן של חברות דירוג האשראי במשבר: "מכרו את נשמתן עבור רווחים"

נמרוד הלפרן

22.10.2008 / 21:39

בכיר לשעבר ב-S&P: התמקדנו ברווחים בטווח הקצר

"סיפורן של חברות דירוג האשראי הוא סיפור של כשלון כביר", אמר יו"ר ועדת הפיקוח והרפורמה הממשלתית של בית הנבחרים בארה"ב, הנרי וקסמן, במהלך הדיון. "התוצאה היא שכל המערכת הפיננסית שלנו נמצאת כעת בסכנה", הוסיף. לקראת הדיון, הועברו לידי הוועדה כ-400 אלף עמודים של מסמכים ותכתובות אי-מייל משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות.



מודי'ס וסטנדרד אנד פור'ס הורידו בחודשים האחרונים את דירוג האשראי של אלפי ני"ע מגובי משכנתאות, אשר לרבים מהם הוענק במקור דירוג אשראי מושלם - AAA. הורדת הדירוג של החודשים האחרונים באו בעקבות זינוק במספר לווי המשכנתאות שלא הצליחו לעמוד בתשלומים, ובשל נפילה חדה במחירי הבתים.



דו"ח של רשות ני"ע בארה"ב (SEC) שפורסם בחודש יולי קבע כי חברות דירוג האשראי התנהלו תוך ניגוד עניינים והפרו את ההליכים שלהן עצמן, כאשר העניקו דירוגי אשראי גבוהים לאג"ח מגובות משכנתאות. מנהלים בכירים לשעבר בחברות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס ומודי'ס העידו היום בוועדה כי חברות דירוג האשראי התבססו על מודלים מיושנים והשתתפו ב"מירוץ לתחתית", שכל תכליתו למקסם את הרווחים. ג'רום פונס, לשעבר מנהל מדינות אשראי במודי'ס, אמר היום בדיון כי "מנפיקי ני"ע בדרך כלל בחרו את חברת דירוג האשראי שהיתה הכי פחות קפדנית בדירוג, ובכך הביאו למרוץ לתחתית במונחי איכות דירוג האשראי".



פרנק רייטר, לשעבר מנהל בכיר בסטנדרד אנד פור'ס, אמר בדיון בוועדה כי חברות דירוג האשראי התמקדו במיקסום רווחיהן בטווח הקצר, וכי סכומי הכסף שגרפו מדירוג אג"ח מגובות נכסים הפכו לכל כך גדולים עד שהם איבדו את יכולתם להתמקד.



עוד עלה ממסמכים שהוצגו בפני הוועדה היום כי ענקית ניהול קרנות הנאמנות האמריקאית ואנגארד אמרה לחברת מוד'יס כבר לפני למעלה משנה כי חברות דירוג האשראי "מאפשרות למנפיקים לבצע עבירות מבלי לתת את הדין". באי-מייל ששלח עובד של סטנדרד אנד פור'ס לעמית לעבודה בשנת 2006, אשר הוצג היום בפני הוועדה נכתב "בוא נקווה שכולנו נהיה עשירים ונצא לפנסיה כאשר בניין הקלפים הזה יתמוטט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully