וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה האוצר מסתיר את נתוני גביית המסים?

מוטי בסוק

23.10.2008 / 8:43

ישראל עלולה להידרדר ב-2009 למשבר מסים קשה - בהיקף של מיליארדי שקלים - אך איש באוצר לא חושף את הפרטים לציבור

ישראל עלולה להידרדר ב-2009 למשבר מסים קשה - אך איש באוצר או ברשות המסים לא חושף את הפרטים לציבור.

בין 2003 ל-2007 עלו הכנסות המדינה מגביית מסים בצורה מרשימה (ראו תרשים), ואיפשרו לקברניטי המשק לבצע רפורמה רב-שנתית במערכת המס שתסתיים ב-2010 - הורדת מס ההכנסה ליחידים והקטנת מס החברות. ל-2008, לעומת זאת, נקבע יעד גביית מסים נמוך בסך 190 מיליארד שקל - אמנם פחות מהגבייה בפועל ב-2007, אך עדיין ספק אם יושג. זאת, משום שנכון לסוף ספטמבר עומד סך גביית המסים של רשות המסים ב-2008 על 143.4 מיליארד שקל בלבד.

ואולם הבעיה הגדולה של ישראל היא הכנסות המדינה ממסים בשנה הבאה. ל-2009 נקבע יעד גבייה שאפתני מאוד - 203 מיליארד שקל - שספק אם מישהו באוצר או ברשות המסים מאמין כי ניתן לעמוד בו. השאלה היא רק בכמה יחטיא האוצר את היעד - ב-5 מיליארד שקל, 7 מיליארד, 9, ואולי יותר.

כשקובעים יעד הכנסה לא ריאלי, כפי שנעשה לא פעם בשנים הפחות טובות של כלכלת ישראל בעשור האחרון, קובעים במקביל גם יעד הוצאות לא ריאלי. וזאת עוד לפני שהזכרנו את ההוצאות הלא מתוכננות בתקציב 2009 בסך כ-3 מיליארד שקל - כתוצאה מההסכמים הקואליציוניים החדשים שעלותם כ-1.7 מיליארד שקל ותוספת של 1.3 מיליארד שקל לתקציב הביטחון.

התוצאה תורגש במהלך כל 2009, כאשר האוצר ינסה לחנוק תקציבים של משרדי ממשלה לפי סדר העדיפויות הפנימי שלו ולא של הממשלה או הכנסת, וכאשר הגירעון בתקציב בסוף השנה יהיה גבוה בהרבה מהמתוכנן. התכנון מדבר על גירעון של 1%, ויחס החוב תוצר יעלה לאחר כמה שנים של ירידות.

כוכבים בחוץ

אחת הבעיות המרכזיות של האוצר ורשות המסים לקראת 2009 היא היעדר מנהיג כריזמטי בראש רשות המסים. יהודה נסרדישי, מנהל הרשות, הוא ידען מובהק במסים ישירים - מס הכנסה ומסי מקרקעין - ומכיר את רשות המסים לפני ולפנים. ואולם הוא לבטח לא המנהיג שיכול לסחוף את אלפי עובדי הרשות למאמצים מיוחדים ולמהלכים גדולים בתקופה של ירידה גדולה בגביית המסים. נסרדישי יכול לעמוד בראש הרשות כפתרון של אין ברירה, וכזה אכן היה מינויו - בעידן של צמיחה ובתקופה רגועה של עניינים כרגיל. אך הוא לא המנהיג לימי משבר.

בסוף 2006, כשמנהל הרשות איתן רוב פרש מתפקידו, התמודדו שלושה מסגניו על התפקיד - ג'קי מצא, עוזר ברקוביץ ז"ל ושוקי ויטה. איש לא חשב על נסרדישי. בינתיים הסתבכו ויטה ומצא עם רשויות החוק, וברקוביץ נפטר. שר האוצר רוני בר-און רצה כוכב חיצוני לתפקיד. אך כשהכוכבים לא באו, מונה נסדרישי לתפקיד.

נסרדישי עובד קשה, מתאמץ ורוצה. הוא ללא ספק בעל יכולות, אבל הוא חסר מנהיגות, יצירתיות, מקוריות ויוזמה - מעלות שהרשות זקוקה להן כיום כמו אוויר לנשימה. הוא לא האיש שיחזיר למס ההכנסה ולמע"מ את גורם ההרתעה. הוא לא מנהל הרשות שיבצע מהלכים חדשים במטרה להביא יותר הכנסות.

למרבה הפלא והאכזבה, עד כה לא נשמעה מנסרדישי - למרות המצב הקשה - שום התבטאות מפורשת או אזהרה בנוגע לירידה בגביית המסים ב-2008, ובעיקר לנפילה הצפויה בגביית המסים ב-2009. זאת, על אף שאחד מתפקידיו הוא ליידע את קברניטי המדינה ואת הציבור בנוגע לחומרת הבעיה.

כישלון של כולם

בתשעת החודשים הראשונים של 2008 היו הכנסות המדינה ממסים נמוכות מההכנסות בחודשים המקבילים ב-2007. תמונה כזו לא נרשמה גם ב-2002 ו-2003 - שנות המיתון הקשה. התופעה כואבת ומדאיגה במיוחד כשבוחנים את הכנסות המדינה ממסים ישירים: בשבעה מתוך תשעת החודשים הראשונים של 2008, ההכנסות ממס הכנסה וממסי מקרקעין היו נמוכות ביותר מ-10% לעומת החודשים המקבילים ב-2007. מדובר בירידה עצומה בהתחשב במערכת הגבייה המשומנת של הרשות, ולאור העובדה שרובה אוטומטית.

ביוני 2008 היו ההכנסות ממסים ישירים נמוכות ב-19.4% מביוני 2007, ובאוגוסט 2008 היו ההכנסות נמוכות ב-19.9% מבאוגוסט 2007. סך כל גביית המסים בינואר-ספטמבר 2008, שהיה 143.4 מיליארד שקל, נמוך ביותר מ-2 מיליארד שקל מההכנסות בתקופה המקבילה ב-2007, שהיו 145.8 מיליארד - ירידה ריאלית של 6%.

כשרוב שימש מנהל רשות המסים, הוא נחשב לאחד מבכירי האוצר. דלתו של שר האוצר היתה פתוחה בפניו, ודבריו נשמעו בכל הפורומים הקובעים באוצר. מערכת האוצר התייצבה מאחוריו בכל מהלך שביצע.

מצבו של נסרדישי שונה. בר-און לא רצה בו לתפקיד. נסרדישי לא בנה מערכת יחסים קרובה עם בכירי האוצר. הוא אדם מופנם, מסוגר. הוא לא משתתף בכל הדיונים החשובים באוצר. בעיית המסים, למרות חשיבותה העצומה לתקציב, אינה מקבלת את המשקל הראוי לה בדיוני צמרת האוצר. נסרדישי, בניגוד לראשי אגפים אחרים באוצר, לא השכיל לבנות לידו צוות של סגנים, שדעתם תישמע בדיונים המקצועיים עם ראשי אגפים אחרים באוצר ובתקשורת.

נסרדישי אינו האשם היחיד במצבה העגום של רשות המסים. יש לו לא מעט שותפים. המעצר של חלק מבכירי המערכת בתחילת 2007, והקידום האטי של תיקי החקירה שלהם במערכות החוק, פוגעים קשות בעבודת רשות המסים ובמוראל העובדים.

על שולחנו של בר-און מונחות זה כשנה המלצות ועדת סוארי לרפורמה במבנה הרשות. איש אינו יודע אם הוא מתכוון לבצע אותן - במלואן או בחלקן - ומתי. העתיד הלוט בערפל של רשות המסים לא מסייע לה בפעילות היום-יומית. הוא גם לא מסייע להרגעת המתחים בין נסרדישי להנהלת הרשות ולוועדי העובדים שלה. האוצר אינו מסייע לנסרדישי גם בפתרון הסכסוכים ארוכי השנים עם העובדים בסוגיית תוספת התקנים ותוספות השכר. כל הסוגיות האלה גרמו לאחרונה לבריחת כוחות מצוינים מכל הדרגים ברשות לשוק הפרטי.

לאף אחד אין תשובות

מדוע גביית המסים נמצאת בנסיגה ב-2008? התשובות לשאלה זו אינן מספקות. הרי הצמיחה בינואר-ספטמבר השנה גבוהה מאוד לפי כל קריטריון - קרוב ל-5% במונחים שנתיים; האינפלציה בישראל בתשעת החודשים הראשונים של 2008 היתה 4.4%, שיעור המועסקים במשק המשלמים מס עלה ושיעור העובדים במשרה חלקית ירד. כל אלה אמורים להביא להגדלת הכנסות המדינה ממסים.

הסיבות שמספקת רשות המסים לירידה אינן מספקות, על אף שחלקן כבדות משקל: קופת המדינה סובלת משינויי חקיקה, כמו גם מהמשך הרפורמה במסים. בנוסף, השנה נרשמות ירידות לא מתוכננות בהכנסות משוק ההון בשל הירידות הגדולות בבורסה, והירידה בתשעת החודשים הראשונים של השנה מגיעה ל-1.6 מיליארד שקל. קופת המדינה סובלת גם מירידה גדולה מאוד בהכנסות מענפי הבנקאות, הפיננסים, התעשייה והמסחר, וכן מירידה בהכנסות ממס החברות.

הכנסות המדינה ממסים עקיפים (מע"מ ומכס) בתשעת החודשים הראשונים של השנה - 64.7 מיליארד שקל - גבוהות ריאלית ב-5 מיליארד שקל (3.5%) מההכנסות בחודשים המקבילים ב-2007. לכאורה, עקב הנפילות בבורסה, ירידת תחושת העושר בציבור וחוסר הוודאות, היו צריכות הכנסות המדינה ממע"מ לרדת - ולא היא. ירידה במע"מ, המרכיב העיקרי במסים העקיפים, אם תתרחש ב-2009 כפי שחוששים באוצר - תגדיל עוד יותר את החור בקופת המדינה בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully