וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיינים עוצרים הזמנות לחומרי גלם, חברות ספנות זרות יעזבו את חיפה

מאת אורה קורן

23.10.2008 / 7:05

המשבר פגע ביכולת חברות לגייס אשראי להמשך פיתוח; בתקשורת במזרח הרחוק דווח על קריסה של 50%-70% בשווי חברות ספנות


משבר עולמי



>> "חברות תעשייה רבות עוצרות משלוחים על רקע ירידה דרסטית בכוח הקנייה בארץ", אמר אתמול גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית. לדבריו, משיחות עם חברות הובלה ימית התברר כי חברות תעשייה רבות ביקשו לבטל משלוחים שכבר הוזמנו בהיקפים משמעותיים, בעיקר של חומרי גלם.



המשבר הפיננסי העולמי פגע ביכולתן של חברות לגייס אשראי כדי להמשיך את הפיתוח, וההאטה המסתמנת צפויה לצמצם ביקושים בישראל ובעולם. בעקבות זאת החלו חברות תעשייה להיערך, בין השאר, באמצעות צמצום תוכניות השקעה - מהלך הגורם לביטול הזמנות למשלוחים.



ההאטה העולמית צפויה לשנות את מפת השינוע לישראל וממנה. צים מגדילה את פעילותה בנמל חיפה והופכת אותו לנמל הבית שלה, בעוד שחברות ספנות זרות מתכננות להפסיק לפקוד את חיפה משיקולי התייעלות, אמר שפר.



ענף הספנות העולמי ספג פגיעה קשה בחודשים האחרונים. מדד ההובלה הימית צנח ממאי 2008 בכ-90% והגיע אתמול ל-1,221 נקודות. המדד משקף עלויות שימוש בספינות לשינוע סחורות ומטענים וככזה הוא מהווה סמן לביקוש העולמי לסחורות. בדיווחי תקשורת במזרח הרחוק, מרכז הספנות העולמית, נמסר על קריסה של 50%-70% בשווי חברות ספנות ועל חשש מפשיטות רגל של חברות אחרות.



חברות ספנות נערכות לשיתוף פעולה לצמצום עלויות ואף להשבתת אוניות. מכיוון ששינוע לישראל וממנה כבר לא מתבצע באוניות מלאות, מתכוונות חברות ספנות גדולות להשתמש בנמלים גדולים בים התיכון כנמלי הבית ולהעמיס ולפרוק מהם סחורה שעד כה טופלה בנמלי ישראל, ששינוע לנמלי ישראל באמצעות ספינות קטנות. לדברי שפר, המשמעות היא עיכוב של שבוע לפחות בסחר החוץ הישראלי.



"אם חברות ספנות יפסחו על ישראל כל מערך היבוא והיצוא יתקשה בעלויות ובעמידה בלוחות זמנים, ויפגע כושר התחרות של סחר החוץ הישראלי", הוסיף. לדבריו, נקודת האור בתחום היא כוונת צים לחזור להפוך את חיפה לנמל הבית שלה. "בשבועות האחרונים החלה צים לחזור לפעול מנמל חיפה כנמל המרכזי שלה והתהליך יושלם עוד כשלושה שבועות, כשיופעל איזור האחסון החדש", אמר. במהלך 2004 הודיעה צים על העברת מרכז הפעילות שלה מישראל לנמל טרנטו באיטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully