וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לישראלים שלום

נתן ליפסון

23.10.2008 / 7:05

אף שהם חיים בעין הסערה, הישראלים בניו יורק לא מרגישים מאוימים מהמשבר


משבר עולמי



>> ד' מרגיש בר מזל. עד לפני כמה חודשים היתה לו משרה בכירה במוסד פיננסי גדול בוול סטריט. אבל אז הוא עזב ויצא לדרך חדשה - הוא הקים עסק בענף שלא קרוב לעולם הפיננסי בשום צורה שיא. עד עכשיו, בלי עין הרע, העסק הזה התנהל די טוב.



אף שהמניות האמריקאיות איבדו כ-40% מהשיא שנרשם לפני שנה, למרות קריסתם של בר סטרנס וליהמן ברדרס, על אף שמריל לינץ' איבד את עצמאותו, למרות מחנק האשראי הקשה ולמרות ההערכות העדכניות שלפיהן כ-200 אלף עובדים במנהטן יאבדו את מקום עבודתם - ואף שהם מכירים את כל העובדות האלה - ישראלים רבים עדיין מרגישים נוח.



"המשרד שלי מפוצץ בעבודה", אומר עורך דין ישראלי במשרד גדול המתמחה בדיני עסקים. "וגם אם לחץ העבודה הזה נובע מהמשבר, ולפיכך ייתכן שהוא זמני, אני בטוח שתהיה דרישה למומחיות שלי".



ואכן, המשבר מספק עבודה רבה. האי ודאות, עסקות הענק שנועדו להגן על מערכת הבנקאות האמריקאית, התחושה שנוצרו הזדמנויות קנייה היסטוריות והשינוי העמוק בהרכב ההשקעות של משקיעים גדולים וקטנים, נתנו למי שתלויים ברמת הפעילות בוול סטריט זריקת מרץ מפתיעה.



חרב הפיטורים עוד לא הונחתה, בוודאי לא בעוצמה שכולם חוששים מפניה. והישראלים שעבדו בליהמן ברדרס? רבים מהם עוד מגיעים לעבודה - בנק ברקליס הבריטי, שרכש לפני קצת יותר מחודש רבים מנכסי ליהמן, מעסיק אותם, ואפילו בהבטחות לבונוסים מראש. עד כמה שניתן לשפוט מדבריהם והתנהגותם, וול סטריט היתה יכולה להיות בכלל איזה מקום על הירח. ומדוע לא בעצם?



הרכבת התחתית מלאה בבוקר, המסעדות בקצה הדרומי של העיר גדושות בסועדים ואין סימנים לכך שמחירי הדירות יורדים. הם יודעים שהמצב "קשה" והם באמת מאמינים שצפוי להיות מיתון בקנה מידה "היסטורי", אבל הם עדיין חושבים שזה רלוונטי למישהו אחר, לא להם.



אחד מהם, מנהל בחברת נדל"ן גדולה, בטוח ששווי הנכסים של החברה עדיין גבוה מההתחייבויות. ולא, הוא לא קיבל דרישה מאף בנק להגדיל ביטחונות. אחר עובד בחברה פיננסית, אבל מצביע על המאזן הכמעט נקי מהתחייבויות שלה. היא לא תקרוס, הוא אומר, ולא נראה כמי שחושש שהדרישה לשירותים שהיא מספקת עומדת לפני נסיגה עמוקה.



ואולם מתחת לפני השטח משהו בכל זאת קורה. המנהלים הבכירים מכינים תוכניות נרחבות לייעול ופיטורים, מפני שהם יודעים שאי אפשר לשרוד ברמות ההוצאות הנוכחיות.



גם הצרכנים הקטנים, האחראים לכ-70% מהתמ"ג האמריקאי, משנים את תנהגותם. קשה לראות את השינוי, אבל כשיגיעו דו"חות המכירות של רשתות השיווק לאוקטובר, יתברר עד כמה שהוא היה שחור. ובינואר יתברר שהמכירות בעונת החגים היו זוועתיות. רוב הניו יורקים, ובהם הישראלים, שותפים להערכה שהמיתון ממש בפתח. אבל כל עוד אתה לא רואה את המכה ניחתת עליך או על מישהו שאתה מכיר היטב, ההדחקה היא מפלט נעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully