וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר נוטה למסור את יישום התוכנית במשק החשמל ל"חברת חשמל ב'" שתוקם על ידי הממשלה

עמירם כהן

23.10.2008 / 11:29

יו"ר ומנכ"ל חברת החשמל ייפגשו היום עם האוצר וינסו לגבש פיתרון למימון תוכנית החירום למשק החשמל



יו"ר חברת החשמל - מוטי פרידמן, ומנכ"ל החברה - עמוד לסקר, ייפגשו היום בירושלים עם ראשי האוצר בניסיון לגבש פתרון למימון תוכנית החירום למשק החשמל בהיקף 7 מיליארד שקל. תוכנית החירום שאושרה בממשלה באה למנוע מחסור קריטי באספקת חשמל כבר בקיץ 2010. צמרת האוצר בראשות השר רוני בר-און, דחתה אתמול את בקשת חברת החשמל להעמיד לה מימון ליישום התוכנית.



על פי נתוני הגידול בביקושים יחסרו בעוד שנה וחצי למשק החשמל 250 מגוואט לענות על הביקושים בשעות החמות של הקיץ גם אם כל תחנות הכוח של החברה יעבדו בשיא התפוקה, בעוד שאם תתרחש תקלה באחת מתחנות הכוח הגדולות, ינותקו מהזרם מאות אלפי צרכנים ואלפי מפעלים ועסקים לשעות רבות. יישום מלא של התוכנית, כפי שאושרה על ידי הממשלה, יתגבר את יכולת אספקת החשמל עד ב-2012 בכ-15%.



באוצר התגבשה עמדה, אף שאינה סופית, כי יש למסור את יישום התוכנית ואת גיוס המימון ל"חברת החשמל ב'", שתוקם על ידי הממשלה על פי הצעת רשות החברות. הממשלה גם תהיה ערבה לכספים שתגייס אותה חברה חדשה בהלוואות ובהנפקת אג"ח. לפי אותו תסריט חברת החשמל תשמש קבלן מבצע לתוכנית.
באוצר מתנגדים להעמיד מימון תקציבי לתוכנית, וטוענים כי חברת חשמל חדשה, שלא מוטל עלייה חוב עתק של יותר מ-40 מיליארד שקל והיחס של הון עצמי/חוב נמוך ביותר כפי שיש לחברת החשמל - תוכל לגייס את המימון.



אתמול דחו ראשי משרד האוצר את בקשת משרד התשתיות להעמיד 7 מיליארד שקל לחברת החשמל ליישום תוכנית החירום במשק החשמל. האוצר עשוי להציע לממשלה למסור את יישום התוכנית לביצוע ל"חברת החשמל ב'", שתוקם על פי הצעת רשות החברות. על פי אותו תסריט חברת סימנס שזכתה במכרז לאספקת הציוד תספק אותו לחברת החשמל כקבלן מבצע.



בכיר בחברת החשמל אמר אתמול ל-TheMarker כי חברת החשמל תסייע ל"חברת החשמל ב'", אם תוקם ואם יוטל עלייה ליישם את תוכנית החירום. אלא שלדבריו, קיים ספק רב אם תוכל אותה חברה לעמוד בלוח הזמנים הצפוף כדי למנוע את המשבר במשק החשמל. ראשי חברת החשמל ייפגשו היום גם עם נציגי חברת סימנס, כדי לברר האם תסכים סימנס להעניק למדינה דחייה בחתימת החוזה לאספקת הציוד. אספקת הציוד מחייבת הסכם להסדר מימון .



יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מרדכי פרידמן, ביטל את ישיבת הדירקטוריון שנועדה להיום. במכתב לחברי הדירקטוריון כותב פרידמן, שמאחר שלא התקבלה מהאוצר כל תשובה בנושא מימון הפרויקט, הוחלט לפנות לחברת סימנס ולבקש דחייה במועד האחרון לאישור הסופי של ההסכם בין החברות שחל היום (יום ה').



עוד כותב פרידמן, כי בימים הקרובים תקיים החברה דיונים עם האוצר ועם משרד התשתיות על מנת לנסות ולגבש תוכנית מימון ישימה לפרויקט: "אי מציאת פתרון לסוגייה הזו בימים הקרובים יפגע ביכולת משק החשמל להתמודד עם המשבר באספקת חשמל הצפוי כבר בקיץ 2010", מזהיר פרידמן במכתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully