וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים חותכת בחצי את מחיר היעד של מניית החברה לישראל

TheMarker

23.10.2008 / 11:57

המחזוריות הכלכלית בענף הספנות פוגעת בחברת הבת של הבחרה לישראל צים באופן שהיא הופכת למשקולת על צווארה של החברה לישראל; גורם נוסף הוא הירידה החדה במניות כי"ל

בשיקולי מחיר היעד החדש אמרה כלל כי המחזוריות הכלכלית בענף הספנות פוגעת בחברת הבת של הבחרה לישראל צים באופן שהיא הופכת למשקולת על צווארה של החברה לישראל והיא תמשיך להוות כזו בטווח הקצר. כלל מורידים את המלצתם למניית החברה לישראל ומעדכנים את המחיר בהתאם ל-NAV הסחיר, בעיקר בגלל ירידת מנית כי"ל תוך שאנו הפחתה בשוויה של צים.



חברת הספנות צים, מבית החברה לישראל, קיבלה החלטה לבצע הרחבה משמעותית של צי האניות שלה במטרה להפוך לאחת מ-10 חברות ההובלה הגדולות בעולם בתחום המכולות. במהלך השנתיים האחרונות חתמה החברה על הסכמי רכישה משמעותיים ל-22 אניות חדשות בסכום כולל של כ-3.1 מיליארד דולר לאספקה במהלך השנים 2009-2012.



תכנית הרכישות מהווה תוספת קיבולת של כ-230 אלף TEU לכושר ההובלה של החברה, כמעט הכפלה של כושר ההובלה הנוכחי, צעד שיהפוך את צים לחברה ה-10 בגודלה בעולם. צים הדגישה גם את האגרסיביות של התכנית בכך שהיא החברה בעלת שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בענף.



אין ספק כי כאשר החליטו על התכנית, צים והחברה לישראל התכוננו למחזוריות כלכלית בענף ההובלה במכולות, אולם ספק רב אם התכוננו לעוצמתה. לכן, סביר להניח כי צים והחברה האם מקיימים דיונים לגבי ההמשך.



המחזוריות הכלכלית הביאה את צים לרשום הפסד של כ-80 מיליון דולר בשלושת הרבעונים האחרונים ונראה כי המחצית השניה של 2008 תביא עימה הפסדים של עשרות מיליוני דולרים נוספים על רקע מצב השוק.



מדד מחירי ההובלה במכולות ירד ברבעון האחרון באחוזים בודדים, אבל התמונה עלולה להטעות בגלל השונות הגדולה בין הקווים השונים. בעוד שהירידה בקווים התוך אסיאתיים היתה מתונה, בקווים לאירופה ולארה"ב נרשמה ירידה חדה. ההאטה העולמית פוגעת בעיקר בקווים בהם פועלת צים.
התוצאה – ירידה בתפוסת הקווים וברווחיות החברה.



בשלב זה, עיקר הפגיעה היא בחוזים לטווח הקצר. ירידת מחירי ההובלה, ירידה בתעריפי החכירה לטווחים קצרים (חודש-חודשיים) ולפי מקורות בענף לא נרשמה פגיעה משמעותית בתעריפי חכירה לזמן ארוך ובמחירי אניות.



עם זאת, סבורים בכלל פיננסים כי כיום ניתן היה לרכוש אותן אניות במחיר נמוך משמעותית ממחירי הרכישה המקוריים, חוששים כי אם המצב יישאר כפי שהוא, צים עלולה להאלץ לבצע הפרשה בגין ירידת ערכן של אוניות אלו.



צים היא חברה ממונפת מאוד, בעלת הון עצמי של 600 מיליון דולר (850 לאחר הנפקת הזכויות) אל מול מאזן של 3.5 מיליארד דולר והתחייבויות לרכישה עתידית בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר.



בכלל גורסים כי על צים לדחות חלקית את תכנית הרכישה, או לפחות להקטין את היקפה על רקע מצב השווקים. באם לא תוכל לעשות זאת, ללא קנס משמעותי, צפויה להמשיך הזרמת הון משמעותית של מאות מיליוני דולר מהחברה לישראל אל צים.



בשורה התחתונה
להערכת כלל, ההשקעה בצים מטרידה כיום את החברה לישראל והיא תמשיך להוות משקולת בטווח הקצר. כלל מורידים את המלצתם לתשואת שוק ומעדכנים את המחיר בהתאם ל-NAV הסחיר, בעיקר בגלל ירידת מנית כי"ל תוך שאנו מפחיתים גם את שווי צים.



שווי ההחזקה של חברה לישראל בכי"ל (בניכוי כל החוב של החברה לישראל) שווה יותר משווי המניה של החברה לישראל.



המשמעות – שאר ההחזקות מתקבלות בחינם, כולל בז"ן, צים, טאואר, תחנות הכח ומיזמי הרכב.



השאלה כיום היא האם די ב"מתנות" אלו בכדי להפוך את הרכישה של החברה לישראל (ולא את כי"ל במישרין) לאטרקטיבית. החשש הוא כי ההתרחקות מחברות החזקה והחששות בנוגע לצים מקטינים משמעותית את הכדאיות הזו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully