וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעגל האכזר של השווקים המתעוררים

דפנה מאור

24.10.2008 / 7:14

אפקט דומינו


בארה"ב ובאירופה שררה ריבית נמוכה, שאיפשרה לצרכנים ולחברות לצבור הררי חובות בלב שקט, ובינתיים המשיכו האסיאתיים לממן בעקיפין את חגיגת הקניות של שאר העולם. בגלל הריביות הנמוכות במערב, נהרו המשקיעים לשווקים המתעוררים הנחשבים למסוכנים יותר, בגלל היותם פחות שקופים ומפותחים מארה"ב ואירופה, ובגלל היותם תנודתיים יותר. להצלחה הרבה תרמה גם חולשתו של הדולר. מטבעות של מדינות כמו דרום אפריקה, אוסטרליה ומדינות מזרח אירופה, גאו בעשרות אחוזים תוך שנתיים-שלוש - והגדילו את התשואה למשקיעים זרים.



תשואות של עשרות אחוזים בשנה בבורסות במזרח אירופה, דרום-מזרח אסיה, אמריקה הלטינית וגם ישראל הגיעו לקיצן השנה. המשקיעים כבר החלו להריח שהחגיגה הסתיימה, ומשכו את השקעותיהם מהבורסות ואג"ח של השווקים המתעוררים, בגלל הסיכון הנתפש שלהם.



עם התפתחות משבר האשראי אבד האמון בשוקי ההון הגלובליים, והמשקיעים החלו להתרחק מסיכונים. מדינות כמו איסלנד, הונגריה ובלארוס נקלעו למשבר פיננסי קשה, ופנו לבקשת סיוע מגורמים בינלאומיים.



המשקיעים שמימשו את אחזקותיהם בשווקים מתעוררים חוזרים בהמוניהם לדולר האמריקאי ולאג"ח של ממשלת ארה"ב. דווקא המקום שבו החל משבר הדיור שהפיל את המערכת הפיננסית העולמית מושך אליו יותר משקיעים כיום מאשר בזמנים שבו ארה"ב צמחה בקצב מהיר.



לנפילה בשווקים המתעוררים תורמים עוד כמה גורמים. אחד הבולטים הוא נפילת הסחורות. כלכלות כמו רוסיה, איראן, אוסטרליה, ברזיל וארגנטינה, תלויות בייצוא סחורות. כל עוד עלו מחירי הסחורות גדל היצוא, ההכנסה של החברות והממשל גדלה, והכלכלה שיגשגה. עם ירידת מחירי הסחורות יורדים גם עודף הסחר וההכנסות הממשלתיות. החברות מאבדות הכנסות וגובה בבורסה.



גורם שני הוא הפחד מפני אי יציבות בשווקים האלה. ארגנטינה ביצעה השבוע מהלך בעייתי, והלאימה את קרנות הפנסיה הפרטיות, כדי להשיג גישה למימון החובות החיצוניים שלה. מהלך כזה מבריח עוד יותר את המשקיעים וגורם לזינוק בתשואות על האג"ח הממשלתיות.



הבריחה מנכסים בשווקים המתעוררים גורמת גם לנפילה חדה במטבעות שלהם. אחת הבולטות שבהן היא דרום קוריאה, שמשבר בנקים מקומי בה הבהיל את המשקיעים והפיל את המטבע שלה תוך חודש ב-20%. ירידה זו מחזקת עוד יותר את ההפסדים מהשקעות בנכסים מקומיים, וכך נוצר מעגל אכזר של נפילות.



נחמה אפשר למצוא בכך שרוב הכלכלות המתעוררות נמצאות במצב טוב בהרבה משהיו במשברים קודמים. סין, דרום קוריאה וכלכלות אחרות בדרום-מזרח אסיה צברו יתרות מט"ח ענקיות, שמאפשרות להן לתמוך במטבע ולמנוע קריסה. ברזיל וארגנטינה אירגנו טוב יותר את חובותיהן או פרעו אותן, ושמרו על משמעת פיסקלית שעשויה להידרש להן בזמנים קשים. בטווח הארוך הכלכלות שיצליחו לשמור על אמון המשקיעים לטווח ארוך (רמז: רוסיה וארגנטינה לא עושות עבודה טובה בעניין הזה) יצליחו להתאושש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully