וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף השבוע הגורלי של אלטשולר ושחם

מאת שרון שפורר

24.10.2008 / 10:40

עד יום ראשון יכריעו אלטשולר ושחם בנוגע לגורל העסקה למיזוג עם פריזמה. הדילמות: האם כדאי לקבל על עצמם את החוב הגדול של פריזמה ואיזה מוניטין ידבק בגוף החדש שייווצר


השמועות לא נולדו סתם. את סגירת העסקה מונעות לפי שעה התלבטות של גילעד אלטשולר וקלמן שחם, שני המייסדים של בית ההשקעות, שעתיד להיות ממוזג עם פריזמה. לפי התוכנית הנרקמת, חלקו של פריזמה יהיה 67% מבית ההשקעות הממוזג וחלקם של אלטשולר ושחם יהיה 33%.



אלטשולר ושחם ייסדו את בית ההשקעות לפני כ-18 שנה, ומאז הצליחו לבסס לו שם ותדמית טובים בשוק. לעומת זאת, השותף לעתיד - בית ההשקעות פריזמה שבשליטת קרן מרקסטון (שמנוהלת בידי רון לובש ואמיר קס) - עשה מסלול שונה. פריזמה סבל מאז הקמתו מחבטות בדמות פדיונות כבדים בקרנות הנאמנות, חוסר יציבות בהנהלת החברה וסערת ההפסדים הגדולים בשתיים מקופות הגמל של בית ההשקעות בתחילת השנה.



אלטשולר ושחם נאלצים כעת להתמודד עם החלטה לא קלה. בבסיס ההתלבטות ניצבת השאלה: מי ידביק את מי. האם המוניטין של אלטשולר שחם ידבקו בפריזמה, או שהשם הבעייתי יחסית של פריזמה ידבק בהם? האם המיזוג ייקח את הגוף החדש והגדול שייווצר בשוק ההון קדימה, או שייצור בית השקעות במצב דומה למצבה הנוכחי של פריזמה רק גדול יותר.



כמה נתונים ניצבים לנגד עיניהם של אלטשולר ושחר שאותם עליהם לשקול. המרכזי שבהם הוא היקף ההתחייבויות הגדול של פריזמה לבנקים. פריזמה רכשה ב-2005-2006 נכסים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, ולצורך כך הועמד לה אשראי של יותר ממיליארד שקל מהבנקים. בתוך ה-33% שיקבלו אלטשולר ושחם מבית ההשקעות הממוזג יהיה נטל חובות לא מבוטל.



סוגיה נוספת שעמה מתמודדים אלטשולר ושחם היא האופן שבה יתבצע המיזוג מבחינה פרסונלית. כך, למשל, האווירה בבית ההשקעות שייסדו היא אווירה משפחתית ולא מעונבת, בעוד פריזמה מתנהל בקודים אחרים מעצם גודלו. יובל גביש המנכ"ל הנוכחי של פריזמה,ואלטשולר אמורים להיות מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות הממוזג. לובש, יו"ר קרן מרקסטון, בעלת השליטה בפריזמה, יהיה יו"ר בית ההשקעות הממוזג.



בצד שני המייסדים בבית ההשקעות אפשר למצוא באלטשולר שחם גם את חן אלטשולר, רעייתו של גילעד, כמנהלת של חלק מקרנות הנאמנות בחברה; ואת רן שחם, בנו של קלמן, המשמש כיום כמנכ"ל משותף לצדו של גילעד.



גם אם המקורבים לא יינזקו, ניתן להניח כי מיזוג מסוג זה שמדובר עליו יהיה כרוך בפיטורים בשני בתי ההשקעות, כתוצאה מכפילויות תפקידים; דבר שבוודאי אינו מקל על ההחלטה.



בצד החיוב, מנקודת המבט של אלטשולר שחם ניצבות ההוצאות הרגולטוריות הגוברות, מלחמת המחירים המתמשכת והוצאות השיווק והפרסום היקרות. כל אלו מנתבים את הענף ליהנות מיתרונות הגודל, ורק אלו שיצליחו להגיע להיקף נכסים גדול יצליחו לשרוד בשנים הקרובות. אלטשולר ושחם מבינים שזה הזמן שלהם לממש את ההשקעה המוצלחת.



היום ייצאו אלטשולר ושחם לחופשת סוף השבוע, שבסיומה הם צפויים להכריע בשאלה אם להיכנס לחופה עם לובש, קס וגביש, או לא. בעוד קרן מרקסטון ובפריזמה מורגלות בעסקות גדולות, בעבורם כנראה מדובר בהחלטה של פעם בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully