וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הפיננסי פוגע קשות במדינות מזרח אירופה: מרוסיה ועד לסרביה

הדר תדמור

24.10.2008 / 11:10

שליש מהאג"ח ברוסיה עלולות להגיע לחדלות פירעון; הונגריה קיבלה סיוע בשווי 5 מיליארד דולר



המשבר הפיננסי העולמי פוגע במדינות מזרח אירופה. משבר הנזילות הפוגע בבנקים המקומיים הביא ממשלות באזור לבקש סיוע מגורמים חיצוניים. הנפילה במחירי הדלק והסחורות מאיימים לפגוע במאזן החשבון השוטף של מדינות המייצאות את משאביהן.



רוסיה סופגת את הפגיעה ממספר כיוונים. משבר הנזילות אשר פוגע בבנקים המקומיים, והירידה החדה במחירי הנפט והסחורות, אשר פוגעים קשות במטבע המקומי, הרובל, ובמאזן החשבון השוטף של המדינה. שליש מאג"ח החברות ברוסיה עשויות להגיע למצב של חדלות פירעון לאחר שמחנק האשראי העולמי והמשבר הכלכלי המחריף ברוסיה יקשה על החברות הרוסיות לגייס הון באמצעות הנפקות אג"ח חדשות. כך העריך אתמול בנק אוף מוסקווה, הבנק הרביעי בגודלו ברוסיה.



דניס גאווסקי, ראש חטיבת שוקי ההון בבנק הרוסי, אמר בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג כי שליש מאג"ח החברות הנקובות ברובל "נמצאות בסכנה חמורה של חדלות פירעון", במיוחד במגזר הקמעונות. חברות ברוסיה הנפיקו אג"ח בסך 406 מיליארד רובל (15.2 מיליארד דולר) מאז תחילת השנה. ממשלת רוסיה התחייבה עד כה לספק מימון חירום בסך 200 מיליארד דולר לחברות ובנקים ברוסיה שייקלעו לקשיי נזילות בעקבות משבר האשראי העולמי.



הריבית הבין בנקאית ברוסיה זינקה לשיא של 21% בשבוע שעבר, ועומדת כעת על 7.67%. מאז מאי, נחתך שווי שוק המניות הרוסי ב-75% על רקע המשבר הפיננסי החמור ביותר שידעה המדינה מאז 98' - נפילה של יותר מ-50% במחירי הנפט בעולם, והמחנק בשוק האשראי הגלובלי.



הכלכלה ההונגרית הגיעה למצב שבו נאלצה לבקש סיוע מהבנק המרכזי של אירופה, למרות שהונגריה אינה חברה בגוש היורו. באמצע חודש אוקטובר הסכים הבנק המרכזי של אירופה לספק לעמיתו ההונגרי כלים שיאפשרו לו ללוות עד ל-5 מיליארד יורו "במטרה לספק תמיכה לפעילויות הבנק המרכזי של הונגריה", לפי הודעת הבנק.



אתמול העלה הבנק המרכזי של הונגריה את הריבית ב-3% - ל-11.5% - רמתה הגבוהה ביותר מאז יולי 2004, בניסיון לבלום את הידרדרותו של המטבע המקומי, הפורינט, לאחר שצנח קרוב לרמת שפל מול היורו. הפורינט, שאיבד 14% מערכו מאז תחילת החודש, נפל לפני העלאת הריבית לרמה של 282.3 פורינט ליורו. לאחר העלאת הריבית התאושש במעט המטבע והגיע ל-278.5 פורינט ליורו.



בורסת בודפשט, שצנחה ב-37% בחודש אוקטובר לבדו, רשמה ירידות למרות צעדי הממשלה. העלאת הריבית של הבנק המרכזי הגיעה יומיים לאחר ההחלטה להותיר את הריבית על כנה בישיבתו המתוכננת של הבנק.



מכיוון שאין לה רזרבות מט"ח כמו לרוסיה, אוקראינה היא הפגיעה מבין מדינות ברית המועצות לשעבר למשבר הפיננסי. מאז ספטמבר צנח המטבע המקומי, החריבניה, ב-20% מול הדולר לרמה של לרמה של 6.01 חריבניה לדולר שנרשמה אתמול.



אוקראינה, פנתה בשבוע שעבר לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) בבקשה לקבל הלוואה של 17 מיליארד דולר לאחר שהאינפלציה במדינה התבססה ברמה של 25% אחוזים והבורסה במדינה נפלה בכ-80%. חברת דירוג האשראי פיץ' הורידה את דירוג האשראי של אוקראינה מ-"BB מינוס" ל-"B פלוס" ותחזית האשראי שלה היא שלילית.



נציגים מה-IMF מתכננים להגיע לבלרוס בין התאריכים 27 באוקטובר ו-6 בנובמבר. זאת, במטרה לבחון את בקשת המדינה לסיוע מימוני. יו"ר ה-IMF דומיניק שטראוס קאהן אמר כי המשבר הפיננסי העולמי השפיע על הכלכלה בבלרוס ועל הגישה שלה למימון חיצוני. הבנק המרכזי של בלרוס אישר כי ביקש סיוע מימוני מקרן המטבע הבינלאומית יום לאחר ששר האוצר הרוסי אמר כי מוסקווה תעניק הלוואה בשווי 2 מיליארד דולר לבלרוס. גם סרביה פנתה בבקשה לסיוע מימוני מה-IMF. ה-IMF חוזה צמיחה של 6% בתמ"ג של סרביה השנה, וצמיחה זהה גם בשנת 2009. זאת, לעומת צמיחה של 7.1% שנרשמה בתמ"ג הסרבי ב-2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully