וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לירידה במחירי הדירות, חוששים מהתייקרות המשכנתא

גיא ליברמן

26.10.2008 / 8:40

למרות המצב, אלפים גדשו את יריד הדירות הארצי שנערך בת"א בסוף השבוע, וניסו להבין אם כדאי לקנות עכשיו דירה או עדיף לחכות

"בעלי צופה שהמחירים יירדו, אבל אני לא", אומרת עדי קליין מרמת גן שהגיעה בסוף השבוע לגני התערוכה בתל אביב, שם התקיים יריד הדירות הארצי של מרכז הבנייה הישראלי. גם רועי שחק מתל אביב, המחפש דירת ארבעה חדרים באזור המרכז, הגיע ליריד. "אנחנו מקווים שהמחירים יירדו בעקבות המשבר הכלכלי", הוא אומר. למשה לוי מחולון, המשבר הכלכלי דווקא לא מזיז: "למשבר ממש אין השפעה עלינו. ההחלטה היחידה שיש לנו נובעת מהתקציב".

ריבוי הדעות הזה מצביע בעיקר על הבלבול שבו שרוי הציבור בנוגע לעתידו של שוק הנדל"ן הישראלי. בניגוד לשני הירידים הקודמים - שהתקיימו במארס וביוני, ושבהם השאלה הגדולה שעמדה באוויר היתה אם המחירים ימשיכו לעלות, ואם כן, בכמה - השאלה המרכזית שאותה ביקשו לדעת האלפים שהגיעו ליריד הנוכחי היא אם המחירים עתידים לרדת.

"ברור שהמחירים יירדו", אומר אלעד מרמת גן. "השאלה הגדולה היא מתי ובאילו מקומות. בשיחות שניהלתי עם חברים הגענו למסקנה שאפשר לצפות לירידת מחירים. אני מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר, כי אנחנו רוצים לעבור דירה בשנה הקרובה". לדבריו, בשיחה שקיימו השניים עם יועץ השקעות באחד מהדוכנים, נרמז כי הריבית על המשכנתאות עומדת לעלות בקרוב, מעבר לעלייה של השבועות האחרונים, ולכן עכשיו זה זמן טוב לרכוש דירה.

בשיחה עם TheMarker חוזר נציג הבנק על אותה מנטרה: "עכשיו זו הזדמנות טובה לרכוש דירה כי אנו צופים עלייה נוספת בריבית על המשכנתאות", הוא אומר. לדבריו הריבית אכן עלתה בשבועות האחרונים לטווח של 5.5%-6%, אך כמו כל אנשי השיווק הרבים שהסתובבו ביריד, הוא דואג להציע גם מסרים מרגיעים: "יש עדיין כמה מסלולים שבהם ניתן לקחת משכנתא בריביות סביב ה-4%, צריך לשקול כל מקרה לגופו".

מעבר לפינה אנחנו מוצאים את אודי כוהנים ואשתו. השניים מגדירים עצמם כ"זוג צעיר בתחילת דרכו, שבא רק להתרשם". לדבריהם, נציג הבנקים שעמו הם ישבו זה עתה לא ירד לפרטי פרטים בנוגע לגובה המשכנתא. "האם המשכנתא תרד או תעלה? לא מספרים לנו כל כך על הדברים האלה", הם אומרים. "בשביל זה באנו לנסות ולשמוע, אנחנו שואלים שאלות ומתרשמים ומקווים שתהיה משכנתא נמוכה". לשאלה אם המשבר הכלכלי העולמי מטריד אותם הם עונים בשלילה: "אנחנו לא משקיעים בדברים שקשורים לקריסה. יש לנו מעט כסף. אבל מה שיש הוא יציב. לכן השיקולים שלנו לא מושפעים מהמשבר".

רוצים תל אביב, מתפשרים על פתח תקוה

אם יש מאפיין של היריד הנוכחי שמזכיר את שני קודמיו, זו הפופולריות של הערים המקיפות את תל אביב, הנהנות מכך שמחיריה של העיר הגדולה כבר אינם בהישג יד עבור רבים באוכלוסייה. מיעוט הפרויקטים שהוצגו ביריד הנבנים בתל אביב מחזק תחושה זו. אמנם רבים מהמבקרים הביעו רצון לגור בתל אביב, אלא שלדבריהם רמות המחירים הגבוהות הפכו אותם לפרגמטיים.

"באנו לכאן היום כי אנחנו מחפשים לקנות דירה", אומרת אלה נמשיץ' מתל אביב. האמת היא שאנחנו מאוד רוצים להישאר בתל אביב, אלא שנבצר מאיתנו לעשות זאת. אנחנו מחפשים באזור פתח תקוה או במודיעין". לדבריה, למשבר הכלכלי יש השפעה על שיקול הדעת שלה ושל בעלה: "אנחנו כרגע בהתייעצויות עם מומחים יותר גדולים מאיתנו, אבל מבחינתנו שווה כרגע לחכות".

גם בני הזוג ענת ויניב נבות שהתחתנו באחרונה מתגוררים בתל אביב, והם מחפשים דירת ארבעה חדרים בראשון לציון: "בקרוב יהיה זמן טוב לקנות דירה. האמת היא שזו הפעם הראשונה שאנחנו מתעניינים, אבל נראה שהמחירים יירדו בשל ירידה בביקוש. אנחנו מקווים לירידה של 10% במחירים".

מי שמזהה את הבלבול הגדול השורר בציבור הם אנשי המכירות של חברות הנדל"ן ובבנקים למשכנתאות, שיודעים שהעת הזו היא קריטית בכל הקשור לדעת הקהל לגבי שוק הנדל"ן. המסרים שהם משמיעים הם חזקים ואחידים בהתאם: "אנחנו מאמינים שיש כיום הזדמנות לקנות דירה בגלל שהריבית על המשכנתאות עומדת לעלות והיא תייקר את עלות הדירה", אומר יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, ערן רולס, שהיה ממארגני היריד.

רולס, שהופתע לדבריו מהמספר הגדול של אנשים שהגיעו ליריד, עומד על כך שלא יהיו ירידות מחירים, ושאולי אף צריך לצפות לעליות: "המחנק הבנקאי מעיק על היזמים. אין כיום קרקעות זמינות לבנייה. בנוסף, יש אלפי משפחות בארה"ב ובבריטניה שמדברות על חזרה למגורים בישראל, ויש גם הנושא של ביטול הוויזות מרוסיה. בגלל כל אלה יהיה ביקוש קשיח לדירות בשוק הממוצע, ואני מאמין שהמחירים לא יירדו, ואף עשויים לעלות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully