וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע הבינ"ל מנסחת תוכנית חירום בהיקף עצום לכלכלות מתעוררות

הראלד טריביון

26.10.2008 / 11:55

כלכלות מתעוררות רבות נתונות במשבר נזילות חמור בשל הפסקת ההלוואות מצד הבנקים הזרים



מאת מרק לנדלר



קרן המטבע הבינ"ל מארגנת קו אשראי עצום עבור כלכלות מתעוררות הזקוקות נואשות להון זר כדי ללוות דולרים, כך אומרים בכירים בארגון. קרן המטבע פתחה כבר במגעים עם כמה מדינות הזקוקות להלוואות חירום, אך רשימת המדינות הזקוקות לסיוע גדלה מדי יום, והיא כוללת כמה כלכלות מתעוררות חזקות, כגון ברזיל, דרום אפריקה וטורקיה. במדינות מתעוררות, אי יציבות כלכלית מעוררת חשש מפניקה בשווקים ואפילו מתסיסה חברתית.



הכלכלות בעלות הצמיחה המהירה בעולם המתפתח מסתמכות על כסף מבנקים זרים כדי לבנות מפעלים, לרכוש מכונות ולייצא מוצרים לארה"ב ולאירופה. כשהבנקים הזרים מפסיקים להלוות להן כסף, כפי שקרה בשבועות האחרונים, מאגרי ההון מתייבשים, בטחון המשקיעים מתפוגג והמדינות נכנסות למשבר.



קרן המטבע הבינ"ל נמצאת עתה בשלב ניסוח פרטי ההסכם, שעשוי לקבל תמיכה מכמה מדינות המייצרות נפט ומיפאן, אמר בכיר בקרן המטבע. הקרן עוד לא פנתה לבנק הפדרלי של ארה"ב, אף שמשרד האוצר האמריקאי כבר הביע עניין בתוכנית.



התוכנית תתמקד בשווקים מתעוררים עם נתונים כלכליים טובים, המתקשים ללוות דולרים. "חייבים לסייע למדינות הללו", אמר ניל דוגאל, כלכלן ראשי לשווקים מתעוררים בדרסדנר קליינוורט בלונדון. "הנזילות שלהן התייבשה כליל, וזו רק ההתחלה. הצונאמי רק הגיע לחופים שלהם".



לקרן המטבע יש 200 מיליארד דולר בהם היא יכולה להשתמש לצורך סוגים שונים של הלוואות. לסכום זה יתווספו כספים מבנקים מרכזיים ברחבי העולם, אומרים בכירים בקרן. עם זאת, הם הכחישו את השמועות לפיהן הקרן מארגנת קו אשראי של טריליון דולר. הפעולה הנוכחית של הקרן היא התגובה הבינלאומית למשבר ברמת שיתוף הפעולה הגבוהה ביותר עד כה.



שלא כמו בארה"ב ובמערב אירופה, הבנקים במדינות המתעוררות רכשו מעט ני"ע מגובי משכנתאות שפגעו במערכת הפיננסית. אבל הבנקים הפסיקו להלוות כסף - בינם לבין עצמם ולכל גוף אחר - ומחנק האשראי פגע קשות בשווקים המתעוררים.



שוקי המניות והמטבעות צנחו, ההון הזר זרם החוצה, קצב עסקות המסחר האט, ועל רקע משברים פיננסיים קודמים, המשקיעים החלו לחשוש מפני שמיטות חוב של הממשלה. לממשלות רבות יש חובות כבדים במטבעות זרים, אך עלות החזרתם גדלה כשערך המטבעות המקומיים צנח. בשל כך, המדינות הללו זקוקות לדולרים כדי להחזיר את ההלוואות.



רשימת המדינות בסיכון כוללת את: הונגריה, רוסיה, אוקראינה, פקיסטן, טורקיה, דרום אפריקה, ארגנטינה, איסלנד, אסטוניה, לטוויה, ליטא, רומניה ובולגריה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully