וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימ"ש הוציא צו ארעי נגד בחירת זוכה במכרז לתחזוקת שילוט חוצות ומתקני רחוב בירושלים

שמרית סלע

26.10.2008 / 14:08

חוצות זהב בעתירתה: הזוכה במכרז ישתלט על שוק פרסום החוצות בירושלים למשך 20 השנים הקרובות



בית המשפט המנהלי בירושלים הוציא צו ארעי נגד בחירת זוכה במכרז שפרסמה עיריית ירושלים להתקנה, תחזוקה ותפעול של כל שילוט החוצות ומתקני הרחוב בעיר, כך נודע לדה מרקר. זאת לאור בקשה שהוגשה מטעם עו"ד גיל רוה, המייצג את חברת שילוט החוצות חוצות זהב, בבעלותו של ישראל דיאמנט להורות על מתן צו ביניים המורה לעיריית ירושלים להימנע מבחירת זוכה במכרז. במקביל הוגשה עתירה לבית המשפט להורות על ביטול המכרז או להורות על שינויים של מספר תנאים המתוארים בבקשה כ"בלתי חוקיים וכאלו הפוגעים באופן קשה בתחרות ובשוק". עוד החליט בית המשפט כי מועד הגשת ההצעות ימשיך כמתוכנן עוד יומיים.



לפני מספר חודשים פרסמה עיריית ירושלים מכרז להתקנה, תחזוקה ותפעול של כל שילוט החוצות ומתקני הרחוב בעיר, כאשר תקופת החוזה עומדת על 15 שנים, עם אופציה ל-5 שנים נוספות. לטענת העותרים, "במסגרת המכרז קבעה העירייה תנאים הפוגעים באופן אנוש בתחרות בשוק פרסום החוצות בשטח עיריית ירושלים ואף בשטח מדינת ישראל כולה". שני התנאים העיקריים הפוגעים בתחרות, לטענת העותרים הם התנאי לפיו הכנסות המציעים מפרסום חוצות יעמדו על היקף כספי של 25 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2005, 2006 ו-2007, וכן התנאי לפיו למציעים יהיה ניסיון, בהקמה, בתפעול ובתחזוקה של מתקני פרסום מסוגים רבים ומגוונים ובהיקפים גדולים.



"רובם המכריע של "השחקנים" בשוק פרסום החוצות בארץ, ביניהם המבקשת, עוסקים במתקני פרסום, ולא במתקני ריהוט רחוב, וכיוון שאסור להם להגיש הצעות במשותף עם חברות העוסקות בתחום מתקני ריהוט רחוב, נמנעת מהן האפשרות להגיש הצעות למכרז", טוענים העותרים. עוד הוסיפו העותרים, "פגיעה קשה זו בתחרות היתה נמנעת כליל אם תקופת החוזה היתה קטנה הרבה יותר, ולו המכרז היה מפוצל לשני מכרזים, האחד העוסק בפרסום חוצות והשני במתקנים אחרים לסוגיהם השונים". עוד נכתב בעתירה כי "המכרז פורסם על ידי העירייה, ללא אישורם של שר הפנים ושר האוצר, כך שפרסום המכרז אינו חוקי, ומסיבה זו לבדה יש לבטלו".



הטענה המרכית של חוצות זהב היא כי הזוכה במכרז ישתלט על שוק פרסום החוצות בירושלים למשך 20 השנים הקרובות, דבר שיפגע קשות בתחרות בארץ כולה. הסיבה היא שחלק נכבד מלקוחות החברות לפרסום חוצות מבקשים עריכת קמפיינים פרסומיים הכוללים הצבת פרסומים בכל רחבי הארץ, ובין השאר בבירה. כך יוכל הזוכה לפגוע במתחרים, על ידי מניעת פרסומים מטעם המתחרים או על ידי העלאת מחירים דרמטית בכל הנוגע לפרסומים מטעם המתחרים.



טענת העותרים מוכרת ובוערת מזה תקופה בשוק הפרסום הישראלי. לפני כחודשיים פנה איגוד לשכות המסחר לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה לחקור את סוגיית המכרזים, אותה כינה האיגוד "סכנה חמורה למשק הישראלי ולצרכן הישראלי". הרקע לבקשת האיגוד הוא בכך שלמכרז שפרסמה עיריית ירושלים יש אח ורע - מכרז שילוט החוצות של עיריית תל אביב, שהעניק זיכיון לפרסום חוצות בעיר לחברה אחת למשך 15 שנה, עם אופציה להארכה של 10 שנים נוספות. הזוכה במכרז הייתה החברה הצרפתית ג'יי סי דקו, שהיא גם החברה היחידה שהגישה הצעה למכרז המדובר בירושלים. התרעומת הובילה את הממונה על ההגבלים העסקיים לבדיקת הנושא; טרם נודעו ממצאי הבדיקה. הצו שהוציא היום סובל מהווה כעת נקודת אור עבור איגוד חברות שילוט החוצות ואיגוד לשכות המסחר הנאבקות במונופול המאיים שיכולים ליצור מכרזים מסוג זה בערים הגדולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully