וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני המשבר: הייצור התעשייתי ביוני-אוגוסט זינק ב-9.1% לעומת שנה שעברה

רותם סלע

26.10.2008 / 18:18

התאחדות התעשיינים: הזינוק הוא טעות אופטית; המגזר העסקי נכנס למשבר לאחר שחיקה נמשכת בכושר התחרות


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים חיוביים על הייצור התעשייתי. על פי הלישכה עלה הייצור בחודשים יוני-אוגוסט 2008 ב-9.1% לעומת השנה שעברה, בהמשך לזינוק של 13.5% בייצור התעשייתי, שנרשם בחודשים מרץ עד מאי. לטענת רובי גינל, הכלכלן הראשי של התאחדות התעשיינים מדובר בטעות אופטית. התעשייה, לדבריו, מצויה במצב קשה.

"ישנה בעיה מרכזית עם הנתונים הללו והיא מספר מצומצם של חברות ענק המרוכזות בעיקר בענף הכימיה שנהנו מביקושים עולמיים קשיחים, בעוד יתר ענפי התעשייה רשמו קיפאון או ירידה בתפוקותיהם", אומר רובי גינל. "התמונה האמיתית ברובה המוחלט של התעשייה שונה מהתמונה המצטיירת מנתונים יבשים אלו, בעיקר בענפי התעשייה המסורתית ישנן ירידות", הוסיף. לראייה גינל מציין כי עיון בנתונים - בניכוי התחזקותו הניכרת של ענף ההיי-טק המהווה שליש מהתוצר התעשייתי - מראה כי הייצור התעשייתי בחודשים מרץ עד אוגוסט לא צמח כלל.

גינל מציין את הירידה הצפויה בביקושים בעקבות המשבר בעולם: "מרבית הצמיחה בתעשייה נבעה מהיצוא שכרגע סובל מהירידה בביקושים העולמיים כתוצאה מהמשבר הכלכלי. יש לזכור שאנו מצויים לאחר שנתיים וחצי בה התעשייה סבלה מפגיעה בכושר התחרות בעקבות התחזקות השקל", אמר. "לא ניתן להמשיך ולסחוט את לימון ההתייעלות - המגזר העסקי לא נכנס למשבר במצב איתן כפי שנהוג לחשוב, אלא לאחר שחיקה נמשכת בכושר התחרות שלו".

לאור מצב זה מציג גינל את עמדתה של התאחדות התעשיינים. "יש ליצור ביקושים מקומיים שבמרכזם הנעת פרוייקטים תשתיתיים במשק החשמל והמים ובתשתיות תחבורה שבמימון הסקטור הפרטי". לטענת גינל, "רוב הפרויקטים הללו מעוכבים כיום בשל בעיות בירוקרטיות, והפעלה מחודשת שלהם צפויה להוביל לעלייה בביקושים ולזריקת מרץ כלכלית". רעיונות נוספים אותם מציעה ההתאחדות נוגעים למדיניות מיסוי: "יש להוריד את מס החברות ולהקפיא תוכניות שונות להעלאות מסים", אומר גינל. בנוגע לשנה הבאה, גינל מציין כי "ההתאחדות צופה שמרבית ענפי התעשייה יחוו ירידה בתפוקה, בייצור וביצוא, ויצמצמו את כוח האדם המועסק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully