וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומט סורי: סוריה שומרת לעצמה את הזכות להגיב על המעשה התוקפני של ארה"ב

יואב שטרן

27.10.2008 / 7:58

8 בני אדם נהרגו בהתקפת המסוקים האמריקאים בשטח סוריה; גורמים אמריקאים: המטרה - יירוט רשת אל-קאעדה



מאת יואב שטרן וסוכנויות הידיעות



"אנחנו מצפים להבהרות, וכמובן, שומרים לעצמנו את הזכות להגיב בדרך המתאימה", אמר היום (שני) דיפלומט סורי בהתייחסו למתקפה האמריקאית בה נהרגו 8 בני אדם. ג'יהאד מקדיסי, נספח התקשורת של סוריה בלונדון, אמר בראיון לבי-בי-סי כי "ההתקפה האמריקאית בסוריה היא פשע מזעזע ומעשה תוקפני".



לדבריו, אם לארה"ב הוכחה לפעילות מורדים, "עליהם לבוא אל הסורים ולחלוק איתם את המידע, ולא ליישם חוקי הג'ונגל ולהפר ללא כל התגרות ריבונות של מדינה אחרת". מקדיסי הוסיף כי הממשל האמריקאי הוכיח כי אין בו היגיון וכי "אין לו כבוד לחוק הבינלאומי ולזכויות אדם".



מוקדם יותר אישרו גורמים אמריקאים כי התקיפו בסוריה על מנת לפגוע ברשת אל-קאעדה העוברת מסוריה לעיראק. לדברי אחד הגורמים, היירוט האווירי לא הצליח כיוון שאנשי הארגון היו מחוץ לטווח הכוחות המיוחדים, ולכן היה צורך גם בפלישה רגלית.



"אנחנו לוקחים את העניינים לידנו", הסביר גורם בכיר בממשל. לדבריו, המבצע כוון נגד רשת המגייסת לוחמים מצפון אפריקה והמזרח התיכון ומקשרת אותם עם ארגוני טרור. גורם צבאי הסביר שבשונה מהגבול של עיראק עם ירדן וערב הסעודית, גבול עיראק-סוריה "לא בשליטה".



סוריה הודיעה אתמול כי בהתקפה נהרגו שמונה בני אדם ושלושה נפצעו, בהם אשתו של שומר המתקן. הצעיר בהרוגים הוא בן 16 והמבוגר בהם בן 50. מקור סורי מסר כי המתקן שהותקף הוא "מתקן אזרחי שנמצא בבנייה" וכי ההרוגים והפצועים הם "פועלים".



ההתקפה האמריקאית בוצעה בחוות "אל-סוכריה" שבאזור העיירה אל-בוכמאל, במחוז דיר א-זור, במרחק של כשמונה ק"מ מהגבול עם עיראק. העיירה שוכנת על נהר הפרת, וכך גם האתר שהותקף.



מ"מ שגריר ארה"ב זומן לשיחת נזיפה



הממונה על שגרירות ארה"ב בדמשק ומקבילו העיראקי, זומנו לשיחת דחופה במשרד החוץ הסורי בדמשק. זאת על מנת לקבל הבהרות בנוגע לתקיפה. סוריה תובעת מממשלת עיראק לקיים את המוטל עליה ולפתוח בחקירה מיידית על התקיפה ולוודא שאדמותיה לא ישמשו לתקיפות דומות כאלה בעתיד.



התקיפה בוצעה על ידי מסוקים אמריקאים שהגיעו לאזור והנחיתו בו כוחות. לפי אחת העדויות, בתקיפה השתתפו ארבעה מסוקים אמריקאים, שניים מהם הנחיתו כוחות ושניים ריחפו באוויר. כוחות הרגלים שהונחתו נכנסו לתוך המבנה שהותקף וירו במי ששהה בו. בתום התקיפה יצאו כל המסוקים משטח סוריה וחזרו לעיראק.



לא נמסרו פרטים נוספים על אופי המתקן שהותקף, ולא על זהותם של ההרוגים פרט לגילאים שלהם. רשת אל-ערביה דיווחה, כי מדובר באיזור חקלאי שבו אין מתקנים צבאיים. לפי הדיווח, בעיירה אל-בוכמאל מתגוררים כ-2,000 תושבים ומסביב לה עוד כמה כפרים.



אזור דיר א-זור שימש בעבר למעבר של לוחמי הג'יהאד העולמי לתוך עיראק כדי להלחם בכוחות האמריקאים שם. ב-2004 אף הפציץ הצבא האמריקאי בית סמוך לעיירה אל-קאים, בצד העיראקי של הגבול. באירוע נהרגו לפי דיווחים כ-45 בני אדם. בעוד בעיראק נטען כי מדובר באזרחים חפים מפשע, האמריקאים טענו כי מדובר בלוחמים של הג'יהאד בלבד.



באותו מחוז בו אירעה התקיפה האמריקאית הותקף בספטמבר 2007 מתקן שעל פי פרסומים זרים, נטען כי היה מתקן גרעיני שנבנה בעזרת ידע צפון קוריאני. על פי הפרסומים הזרים, נטען כי המתקפה בוצעה על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי שנכנסו לשטח סוריה דרך הגבול בין סוריה לטורקיה. יחד עם זאת, המרחק בין האתר שהותקף היום לבין האתר שהותקף בשנה שעברה מגיע למאות קילומטר.



בשנה האחרונה, אירעו בסוריה כמה אירועים ביטחוניים שלא נמסרו עליהם כל פרטים. בפברואר השנה נהרג בכיר חיזבאללה, עימאד מורנייה בדמשק. בארגון האשימו את ישראל באחריות למותו. באוגוסט האחרון נהרג בצפון סוריה גנרל מוחמד סולימאן, מי שהיה מזכירו הצבאי של הנשיא אסד. עוד נטען כי סולימאן היה איש הקשר הסורי עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וכי חיסולו הקשה על הסוכנות את הקשר עם סוריה.



בחודש שעבר התפוצצה בדמשק מכונית ממולכדת סמוך למטה המודיעין הצבאי הסורי, שהביאה למותם של כ-15 בני אדם. הגרסה הסורית הרשמית היא כי מדובר בפיגוע של קבוצה אסלאמית קיצונית שבוצע על ידי מחבל מתאבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully