וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הסחר: יבואני חומרי גלם ישראלים נדרשים להציג ערבויות בנקאיות לתשלום עבור סחורות

מאת אורה קורן

27.10.2008 / 8:08

רוב היבואנים לא נדרשו עד כה להציג ערבויות; יצואנים ישראלים דורשים את מכתבי האשראי מלקוחות במדינות המצויות במשבר



>> משבר אשראי הסחר הבינלאומי מגיע לישראל: חלק מהיבואנים ומהיצואנים שסחרו ללא מכתבי אשראי, שהם בבחינת ערבויות בנקאיות לתשלום עבור הסחורה, נדרשים או דורשים עתה את המכתבים האלה, כמקובל בסחר העולמי - כך עולה משיחות עם יצואנים ויבואנים.

שאולי כצנלסון, סמנכ"ל מכון היצוא, אמר אתמול ל-TheMarker כי חלק מהתעשיינים המייבאים חומרי גלם החלו לקבל דרישה להנפיק מכתב אשראי מספקים קבועים, שעד כה עבדו מולם ב"חשבון פתוח", ללא הצגת ביטחונות לתשלום עבור הסחורה.



"ללקוחות הנמצאים בגבול מסגרת האשראי, זה מעורר בעיה של חריגה ממנה", אמר כצנלסון. "עם זאת, בינתיים לא שמעתי על בעיות מצד הבנקים להנפיק את מכתבי האשראי כשמדובר בלקוחות שהם מכירים היטב, ושהיבוא הוא חלק ממהלך העסקים הרגיל שלהם".



תעשייני ההיי-טק ניצבים בפני בעיה הפוכה. לדברי יהודה זיסאפל, יו"ר איגוד תעשייני ההיי-טק, חברות שמייצאות למדינות בעייתיות יחלו לדרוש מלקוחותיהן שבמדינות אלה מכתבי אשראי. "מול לקוחות במדינות כמו שווייץ, אנגליה או גרמניה אנחנו עובדים ללא מכתבי אשראי", אמר זיסאפל. "לעומת זאת, ישנם לקוחות במדינות דוגמת איסלנד, בולגריה או הונגריה, שמהם יצואנים יתחילו לדרוש מכתבי אשראי, לאחר שעבדו מולם בחשבון פתוח".



המשבר הפיננסי העולמי וחששות הבנקים ממתן אשראי חדש התרחבו בשבועיים האחרונים לתחום מכתבי האשראי. חברות ספנות היו הראשונות לדווח על קושי מצד לקוחותיהן לספק מכתבי אשראי, וכתוצאה מכך השביתו אוניות מכולה בנמלים. בנקים הפסיקו לכבד מכתבי אשראי מבנקים במדינות לא יציבות לתפישתם, דוגמת פקיסטאן. בימים האחרונים דיווח קרטל אופ"ק על ירידה במכירות, בין השאר מכיוון שישנן מדינות שלא מצליחות לקבל מהבנקים מכתבי אשראי כבעבר, שיבטיחו את התשלום בגין הנפט שהן רוכשות.



בתוך כך, חוסר היציבות הפיננסית מציב את תעשייני ההיי-טק בפני בעיה נוספת - החשש מפני קריסת בנקים. "לרוב חברות ההיי-טק יש מזומנים רבים בקופה, כי זו צורת העבודה שלהן", אמר זיסאפל. "אנחנו נעזרים מעט בהלוואות ולמעשה אנחנו מלווים לבנקים, כשאנחנו מפקידים שם. הבעיה שלנו היום היא איך לשמור על הכסף כך שלא יופקד בבנק שיפשוט רגל. אנחנו מתייעצים ושואלים את עצמנו במי לבטוח ובמי לא, ואיך לפזר את הסיכון. זה הימור, ובאופן כללי התחושה היא שאנחנו מגששים באפילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully