וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלפרס דיווחה בסוף השבוע על הפסד של 50 מיליארד דולר

מאת גיא גרימלנד

27.10.2008 / 8:08

קרן עובדי הפנסיה של מדינת קליפורניה, המושקעת בלא מעט קרנות הון סיכון ישראליות, דיווחה על הפסדים



>> קרן קלפרס - הקרן הציבורית של עובדי הפנסיה של מדינת קליפורניה, שהשקיעה בעבר בקרנות ההון סיכון הישראליות פיטנגו, כרמל, JVP, יזראל סיד ואיפקס - דיווחה בסוף השבוע על ירידה ניכרת בשווי הנכסים שלה. בעקבות המשבר האחרון גולח שווי נכסיה בכ-50 מיליארד דולר: מפברואר, אז שווי השקעותיה בקרנות פרייווט אקוויטי וקרנות גידור היה 240 מיליארד דולר, ועד אוקטובר, אז הגיע שווי השקעותיה ל-190 מיליארד דולר.

בשבועות האחרונים מרננים מנהלי קרנות הון סיכון על מצב נדיר, שבו המשקיעים המוגבלים (Limited Partners) יבטלו את ההתחייבויות שלהם ויימנעו מהשקעות מתוכננות בקרנות הון סיכון. לצעד כזה משמעות לא קלה. החוזים בין הקרנות למשקיעים המוגבלים מעוגנים באופן משפטי ומחייבים את שני הצדדים. האם בעקבות המשבר הפיננסי יגיע היום שבו יתחילו הגופים המוסדיים לסגת מהשקעות אליהן התחייבו? בינתיים זה לא קורה, אלא שלא לעולם חוסן.



משלהי ימי הבועה זכור לרבים מתעשיית ההון סיכון הסכסוך המתוקשר של שלמה קליש עם פולאר תקשורת, קונרס טכנולוגיות, כלל-תעשיות, כלל-תעשיות אלקטרוניקה ורימון בן-שאול. אלה ביקשו לצאת מהשקעות בקרן של קליש למרות התחייבויות קודמות.



קליש אמר אתמול כי המקרה הספציפי שלו לא היה היחידיבמשבר הקודם, לאחר התפוצצות הבועה. "באופן בסיסי, כל המשקיעים הישראלים בהון סיכון רצו לצאת מהתחייבויות שלהם בקרנות ההון סיכון (כולל פיטנגו וכרמל)", מציין קליש. "זה נכון שבמקרה שלנו זה פורסם ציבורית, אבל זה לא קרה רק לנו. המקרה הראשון היה זה של ברוס רפפורט שתבע את קרן אתגר. מקרה אחר היה של בזק ו-BRM".



אם כך, האם קרן קלפרס האמריקאית, שמשקיעה בכמה קרנות הון סיכון ישראליות, צפויה לנהוג באופן דומה בעתיד לאור הפסדיה? זו שאלה שבינתיים התשובה עליה תישאר ללא מענה, אך ראוי לשים לב לפרט הבא. ההשקעה של קלפרס היא זניחה ומוגבלת למספר קטן של קרנות הון סיכון ישראליות: קלפרס השקיעה בישראל עשרות מיליוני דולרים, בעוד תעשיית ההון סיכון הישראלית שואבת מדי שנה סכום של 1.5 מיליארד דולר בממוצע.



בכל זאת, אם הקרן תחליט לצמצם את השקעותיה בפרייווט אקוויטי (שהון סיכון הוא תת-פעילות שלו), תהיה לכך השפעה על תעשיית ההון סיכון הישראלית. אם קלפרס תחליט לצמצם את השקעותיה בהון סיכון, מי מבטיח שגופים מוסדיים גדולים נוספים לא ילכו בעקבותיה? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי קלפרס, שמניות הן כ-63% מנכסיה, מוכרת בימים אלה מניות במטרה לגייס כסף, כדי לעמוד בהתחייבויותיה לקרנות השקעה פרטית וחברות נדל"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully