וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאו ליידרמן: "אין יותר דבר כזה איים של יציבות"

מאת טל לוי

27.10.2008 / 8:08

הכלכלן הראשי בבנק הפועלים: הצמיחה ב-2009 תהיה 2% בלבד; העובדה שתל אביב נפלה במתינות לא אומרת שמותר לפרוץ את מסגרת התקציב



>> בנק ההשקעות מריל לינץ' פירסם לפני ארבעה ימים סקירה קצרה על ישראל. כאשר מדדי המניות בעולם נחתכים באלימות ומטבעות מאבדים במהירות את ערכם, במריל לינץ' קבעו כי השקל, דווקא השקל, הוא הנכס הבטוח ביותר בשווקים המתעוררים.



ואכן, מבדיקות שערכה במחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, שבראשה עומד פרופ' ליאו ליידרמן, עולה כי גם בתקופה האחרונה, תגובת השווקים בישראל ממשיכה להיות מתונה יחסית למרבית מדינות אירופה ולשווקים המתעוררים.

הריאל הברזילאי נחלש ב-11% מול הדולר בשבוע האחרון בלבד, הרופי ההודי נפל ב-21% מתחילת השנה, והזלוטי הפולני נחתך תוך שבוע ב-16%. הפורינט ההונגרי נפל תוך שבוע ב-14%, והלירה הטורקית השלימה נפילה של 30% מול הדולר מתחילת החודש.



לעומת זאת, מאז יולי, כשבנק ישראל הגביר את קצב רכישות המט"ח, השקל פוחת בכ-16% בלבד מול הדולר. לא רק שמדובר בשיעור מתון, אלא שהשקל למעשה המשיך להתחזק בתקופה זו מול מרבית המטבעות בעולם, כולל היורו.



גם שיעור הפיחות מול סל מטבעות בתקופה זו היה נמוך בהרבה מאשר מול הדולר בלבד. בהשוואת שערי החליפין מתחילת 2008 עולה כי בעוד השקל חזר לערכו בתחילת השנה, סביב רמה של 3.85 שקלים לדולר, היורו ומטבעות אחרים עברו פיחותים משמעותיים. לדברי ליידרמן, "נראה כי פיחות השקל בשבועות האחרונים משקף יותר מגמה עולמית של התחזקות הדולר, מאשר גורמים מקומיים - ודווקא גורמים אלה תרמו לכך שהשקל יהיה פחות פגיע מאשר במדינות רבות אחרות".



אגב, בניגוד לעבר, התחזקות הדולר דווקא לא צפויה להביא לעלייה בסביבת האינפלציה. מחירי הדיור, למשל, התנתקו במידה רבה משער הדולר, וכן חל ייסוף מול מרבית המטבעות האחרים.



המטבע מתואם עם הסיכון



הבדיקה שערכו בבנק הפועלים מראה כי שיעורי הפיחות במטבעות של משקים מתעוררים מול הדולר מתואמים עם העלייה בפרמיית הסיכון של מדינות אלה. כך, למשל, פיחות המטבע המקומי והעלייה בסיכון המדינה היו באחרונה גבוהים בהרבה בברזיל וברוסיה מאשר בישראל. העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל היתה מתונה יחסית למשקים המתעוררים - כ-1%. מדידת הסיכון נעשית על פי מדידת ה-CDS לחמש שנים - מכשיר פיננסי המהווה מעין תעודת ביטוח לאיגרות חוב.



התנודתיות בשבועות האחרונים הביאה לפיחותים במטבעות המשקים המתעוררים, אף שהבנקים המרכזיים במדינות רבות התערבו נגד מגמה זו. בישראל, לעומת זאת, הבנק המרכזי המשיך לרכוש מטבע חוץ כדי להחליש את השקל.



בורסה עמידה



מי שהשקיע בתל אביב 100 מתחילת השנה ראה את השקעתו נשחקת ב-40% במונחים דולריים. אלה לא חדשות רעות במיוחד: תל אביב 100 חזר להיות מתואם יותר עם שוקי המניות בארה"ב מאשר עם השווקים המתעוררים או אירופה. הירידה הדולרית של כ-40% במדד תל אביב 100 מתחילת השנה קרובה יותר לירידת 500 S&P, מאשר לירידה של כ-60% במניות השווקים המתעוררים. למעשה, הבורסה של תל אביב מתנהגת טוב יותר מהשווקים המתעוררים וממדינות אירופה.



על אף העמידות הזאת, מזהיר ליידרמן כי "כולם חשופים ופגיעים - כולל ישראל. אין יותר איים של יציבות". ליידרמן מעריך כי שיעור הצמיחה של ישראל צפוי לרדת בצורה חדה ב-2009 לכ-2% בלבד, פחות ממחצית מהצמיחה המוערכת ב-2008. גם התחזית הזאת, מתברר, אינה רעה יחסית לשאר העולם, שכן הצמיחה ברוב מדינות המערב ב-2009 תהיה שלילית.



"היזהרו שלא לקלקל"



"השאיפה צריכה להיות שמידת הפגיעה תהיה מינימלית ככל האפשר", אומר ליידרמן. "תגובות השווקים בישראל היו עד כה מתונות יותר מאשר באירופה ובמשקים המתעוררים. הדבר יהיה גם נכון, ככל הנראה, לגבי הפעילות הריאלית ב-2009".



למרות הנתונים האופטימיים, ליידרמן מזהיר: "חשוב שעובדות אלה לא יביאו את קובעי המדיניות, או הרגולטורים, לשאננות יתר או לנקיטת צעדים מיותרים - כגון גידול ניכר בהוצאות הממשלה - שעלולים לקלקל את השיפור במעמד היחסי של המשק. מעמד זה יהיה מאוד רלוונטי להתפתחויות ביום שלאחר המשבר, כולל המהירות שבה המשק יוכל לחזור לשיעורי צמיחה סבירים ולתעסוקה מלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully