וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי הון סיכון ישראלים בארה"ב: "אנחנו רק נרוויח מהמשבר הזה"

מאת גיא גרימלנד

27.10.2008 / 8:08

יזמים ומשקיעים ישראלים הפועלים בעמק הסיליקון טוענים שהמשבר הנוכחי קשה פחות מהתפוצצות הבועה ב-2000, אך באותה נשימה מספרים על חששות להפקיד את ההון שגייסו בארה"ב בעוד הבנקים קורסים בזה אחר זה, ומודים כי הגיעה העת להדק את החגורות



>> איך נתפש המשבר בעיני יזמים ומנהלי קרנות הון סיכון ישראלים שנמצאים בעמק הסיליקון? נראה שגם בניכר מתקשות הנפשות הפועלות לומר לאן יתגלגל המשבר וכיצד הוא ישפיע על תעשיות ההון סיכון האמריקאית והישראלית.



דניאל כהן, שותף ומנהל בקרן הון סיכון ג'מיני, יושב בסיליקון ואלי כנציג הקרן מאז 2006, אז החליף את טלי אבן בתפקיד. לדבריו, המשבר הנוכחי הוא המשבר הכלכלי המשמעותי ביותר מאז המשבר הגדול ב-29'. "החדשות הטובות הן שהמשבר הנוכחי שונה בבירור מבועת האינטרנט של 2000", מציין כהן. "אז העמק היה מלא בחברות ללא שום הצדקה עסקית, עם מודלים עסקיים שלא יכולים להחזיק מים. החברות האלה היו חייבות להימחק, וזה גרר משבר משמעותי בעולם הטכנולוגיה. התחושה לגבי המשבר הנוכחי היא שהרבה מהחברות פה עדיין רלוונטיות, ובעלות מודל עסקי שיכול וצריך לעבוד".

כהן טוען שלמשבר הנוכחי יש גם פן חיובי. "היות שעולם ההון סיכון לא מבוסס על מינוף גבוה, התייבשות קווי האשראי לא תמוטט את הענף. מצד שני, יהיה הרבה יותר קשה לקחת הלוואות גישור מ-Venture Lending בתקופה הקרובה". עם זאת, גם לכהן ברור שלמשבר הנוכחי יש גם צדדים פחות נעימים. "ברור לכולם שהמיתון הולך להגיע, ואתו ירידה בקניות אצל החברות הגדולות והצרכנים הפרטיים. מה זה אומר? פחות מכירות אצל חברות הסטארט-אפ בפורטפוליו של הקרן, ולכן דרישה גוברת והולכת לעוד גיוסים מהקרנות.



"בשביל הקרנות זו חרב פיפיות: מצד אחד אפשר להשקיע בזול, מצד שני חברות פורטפוליו יקבלו השקעות במחירים נמוכים יותר. בנוסף, קיימת דאגה שמשקיעים מוגבלים (המשקיעים בקרנות הון סיכון, ג"ג) לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות שלהם, וקרנות מסוימות ייפגעו מכך. זה עוד לא קרה, אבל הרבה אנשים מדברים על כך שזה יכול לקרות.



"פגשתי השבוע בנקאי, שאמר לי שכולם שואלים אותו אם הבנק שלהם הולך לקרוס. יש חוסר ביטחון אדיר במערכת הבנקאית. הרבה חברות סטארט-אפ מחלקות את הכסף שלהן בין בנקים, כדי לוודא שאם בנק אחד ייפול, יהיה כסף במקום אחר. מי היה מאמין שלכך נגיע. אנשים מדברים על הכיס האישי שלהם. אין שיחה שלא מדברים בה על 'כמה כסף הפסדתי' ו'מה יהיה עם שוק המניות ותוכניות הפנסיה'. אנשים מודאגים".



לרוץ לגייס לפני שהמשבר מחמיר



לרולי אליעזרוב, מייסד ומנכ"ל חברת גיגיה, המפתחת רשת להפצת ווידג'טים, ונמצאת בפאלו אלטו, סיפור אחר על המשבר. במארס האחרון השלימה גיגיה גיוס של 9.5 מיליון דולר. ביוני, שלושה חודשים בלבד לאחר מכן, מייקל אייזנברג, אחד המשקיעים מטעם בנצ'מרק, החל ללחוץ על גיגיה לצאת לגיוס נוסף. "היה לנו כסף לשנה וחצי, אבל מייקל התחיל לומר שיש סימנים לכך שהמשבר יהיה חריף, שאסור להסתמך על הגיוס של מארס ושיש לצאת לגיוס שלישי. שאסור לנו לחכות".



הגיוס השלישי תוכנן לאמצע 2009. אליעזרוב אומר שלגיגיה יש מזל שבשלושת החודשים מאז הגיוס השני החברה התקדמה כך שהיה ניתן לבצע אותו בשווי עולה. "הכפלנו את ההכנסות וגם תעבורת הגולשים צמחה. היינו יכולים לגייס לפי השווי שרצינו. דאג ונצ'רס התעניינו בנו. הם הסכימו לשווי שביקשנו, ובסוף יולי סגרנו אתם. החתימה עצמה קרתה במהלך המשבר, בדיוק כשהממשל האמריקאי אישר תוכנית סיוע למשק האמריקאי, לאחר הנפילות הקשות. אבל הם חתמו, וזה לזכותם. לקרנות בחוף המערבי חשוב מאוד השם שלהן בתעשייה. הם לחצו לנו יד ולכן לא ביטלו".



מה חשבת לעצמך כשהגיוס הושלם כשאתם בלב הסערה?



"כשהגיוס הושלם (גיגיה גייסה 11 מיליון דולר, ג"ג), אמרתי לעצמי 'איזה מזל שעשינו את זה עכשיו'. גיגיה נשענת על שוק הפרסום. יכול להיות שעכשיו עם המשבר יחול פיחות בתקציבי הפרסום. בזכות הגיוס השלישי יש לנו אוויר לנשימה לשלוש שנים לפחות במקרה הרע, ואנחנו יכולים להיות מרוכזים בפיתוח הטכנולוגיה שלנו. כרגע אנחנו מפוקסים על דבר אחד בלבד וזו הרשת שאנחנו בונים להפצת ווידג'טים, בעוד שקודם למשבר חשבנו לעשות דברים נוספים.



"עוד החלטה שקיבלנו בעקבות המשבר היא לפנות אך ורק לשוק האמריקאי ולא להתפרש לשוק גלובלי. להתרכז בשוק אחד. אנחנו גם שמרנים יותר בגיוסי כוח אדם ומקפידים בנושא הוצאות. לתקופה הנוכחית יש גם יתרונות - בתקופה של בועה, קשה לחברות טובות לצוף מעל לרעש כי קשה להשיג עובדים טובים. הרבה חברות מגייסות כסף וגם הפחות מוצלחות שבהן מציעות משכורות טובות. בתחום שלנו - ווידג'טים והפצה של מדיה - קמו כל מני חברות שהציעו פתרונות למפרסמים שהן פחות טובות. כולן מתחרות על תקציבי פרסום. אני מאמין שכעת, בזמן המיתון, יהיה להן קשה לגייס כסף ולשרוד. תהיה פחות תחרות".



אז אתם מרגישים מסודרים לשלוש שנים בזכות הגיוס האחרון?



"אין לנו חששות, וגם העובדים בטוחים. כולם מאוחדים להצליח במשימות של החברה".



מה לגבי יזמים שעדיין לא השלימו גיוסים?



"כולם לחוצים כעת לגייס כסף, כי חלק גדול מתעשיית האינטרנט נשען על תקציבי פרסום והם הראשונים להיחתך. יזמים אחרים אומרים לי שהם היו רוצים להקדים כעת את הגיוס ולא להגיע למצב שבו הם תלויים בקרנות הון סיכון. ככל שהמצב מסוכן יותר, כך אנשים רוצים לגייס מוקדם יותר".



התייעלות היא מלת המפתח



משרדי חברת קלירזן, המפתחת תוכנה לניהול פרויקטים במודל תוכנה כשירות (SaaS), נמצאים בסן מתיאו שבקליפורניה. אבינועם נובוגרוצקי, מנכ"ל החברה והמייסד שלה, סבור שהמשבר הנוכחי מצריך מקלריזן להיות יצירתית בדרכים שבה היא משווקת ולהתאים את המודל העסקי שלה למציאות החדשה.



"בחברה כמו שלנו, שמתבססת על SaaS, הלקוחות לא משלמים מראש אלא לפי הצורך. אנחנו מנסים למנף את זה לטובתנו. בייחוד שהמוצר שלנו לא דורש השקעות בחומרה ובתוכנה והוא קל לשימוש - זה המסר שאנחנו מנסים להעביר ללקוחות. מעבר לכך, אני חושב שהמשבר גורם לנו להתמקד בצורה חזקה יותר ביצירת שותפויות. הפתיחות לשותפויות גדולה יותר. אנשים מחפשים דרך שבה יוכלו למנף פתרונות באמצעות שותפים".



נובוגרוצקי אומר כי לכולם בסיליקון ואלי ברור שהתייעלות היא מלת המפתח. "ברור שבמצבים כאלה אתה חושב איך אתה יכול להתייעל יותר. איך לשפר כל היבט שבו החברה עובדת. כמובן שאתה גם מנסה להשקיע מאוד בקשר עם הלקוחות. חשוב מאוד לתחזק את התמיכה ואת שירות הלקוחות".



להערכתו, יש כיום הבנה גדולה יותר בסיליקון ואלי להשפעות אפשריות של המשבר, לעומת השבועות הקודמים, שבהם לא היה ברור מה בדיוק תהיה ההשפעה. "המשבר הוא פיננסי בעיקרו. חברות הסטארט-אפ תלויות ביכולת שלהן לגייס כספים, ואין ספק שכעת יכולת זו נפגעה", הוא מסכם.



"שלום לחיים הטובים"



זוהר לבקוביץ', המנכ"ל של חברת אמובי המפתחת טכנולוגיות לשילוב פרסום בסלולר, נמצא בימים כתיקונם במשרדי החברה ברדווד שבקליפורניה. לדבריו, המשבר לא פוגע באמובי בשלב הזה.



"אנחנו לא מרגישים במיתון או בהאטה. לא מצד המפעילים הסלולריים שאתם אנו עובדים ולא מצד המפרסמים. אבל זה יהיה נאיבי מאוד לחשוב שהמשבר לא יגלוש גם לשוק שלנו. אולי מכיוון שאנחנו עובדים עם מפעילים סלולריים גדולים ייקח זמן עד שנרגיש את המיתון, אך העומק והעוצמה של המשבר כל כך חזקים שאין אפשרות שלא נושפע מהם.



"מעבר לחברות כמו גוגל ויאהו, בעמק הסיליקון יש גם חברות הון סיכון ובנקי השקעות. כשבנקים כמו ליהמן ברדרס ומריל לינץ' נעלמים, זה משנה את המציאות. גם לקרנות הון סיכון קשה מאוד לגייס כסף. חברות סטארט-אפ שייגשו עכשיו לקרנות הון סיכון יקבלו תגובות שאינן רגילות אליהן. הכסף מתאדה מהשוק".



באמובי מושקעת קרן סקויה. לבקוביץ' מסרב להתייחס לכנס שהקרן ערכה ליזמים ולמנכ"לים שלה, בו הציגה את אותה מצגת מפורסמת שנפתחה במצבה עם הכיתוב "שלום לחיים הטובים". בין השורות ניתן להבין שהמסר שסקויה ניסתה להציג עבר בצורה די בוטה וישירה. אגב, לא כולם בתעשייה מסכימים עם האופן שבו נהגה סקויה, אך הדעה הרווחת היא שהיא זו שחוללה תגובת שרשרת בקרב קרנות הון סיכון ומשקיעים אחרים, ואלה החלו להעביר מסרים דומים לחברות הפורטפוליו שלהן.



בעוד שנובוגרוצקי סבור שחברות הסטארט-אפ ומשקיעי ההון סיכון מתחילים לעכל את גודל המשבר, לבקוביץ' עדיין סבור שרב הנעלם על הגלוי. "אף אחד עדיין לא מבין מה יקרה. מבינים שמשהו רע קורה. כרגע השוק נמצא בפאניקה. תראה את המדדים הציבוריים - יום אחד השוק עולה ב-10% ויום אחר הוא יורד ב-10%".



לבקוביץ' מאמין שהמיתון שאליו נכנס המשק האמריקאי מהווה הזדמנות לחברה, ולא בעיה. "קח לדוגמה חנות של ליווייס. כשהמצב טוב והחנות מלאה, הם לא צריכים לפרסם את עצמם ולשנות את אסטרטגיית הפרסום שלהם.



"כשאין קונים, צריך לשנות אסטרטגיה ולפנות לאפיקים חדשים, לפרסום בסלולר למשל. מה גם שפרסום באינטרנט ובסלולר הוא מדיד - בתקופת משבר קל למדוד את האפקט שלהם. אי אפשר למדוד פרסום בטלוויזיה ובעיתונות. כשיש מיתון בשוק הפרסום, החברות פונות לפרסם בדרכים חדשות, מה גם שהשירות שלנו מאפשר ללקוחות להוזיל עלויות של המוצרים שלו".



טיפת מזל



אלון בלוך, מנכ"ל חברת וויקס (Wix), פועל ממשרדי החברה בניו יורק. בלוך מדווח דווקא על חששות גדולים בשבועיים-שלושה האחרונים במגזרים שונים במשק האמריקאי. "המסעדות בניו יורק עדיין מלאות, אך החששות כבדים. זה מזכיר את 11 בספטמבר. יש כאן משבר שפוגע באופן ממשי בכלכלה, ונראה שהוא הולך להיות ארוך ומתמשך".



בדומה ללבקוביץ', בלוך סבור גם הוא שיש למצב הנוכחי יתרון בכך שמספר המתחרים של וויקס יקטן. "פחות חברות ישרדו, וזה אומר שתהיה לנו פחות תחרות. אני מאמין בוויקס. המוצר שלנו מאפשר להקים אתר ולחסוך כסף. במקום שאנשים יפנו למעצבי אתרים הם יפנו אליו. מצד שני, החיסרון הוא שבתקופה כזו אתה לא יכול להרשות לעצמך לעשות טעויות. אתה לא יודע מה יהיה אורך המשבר. צריך לעשות הרבה עם פחות כסף, וצריך גם מזל".



לוויקס היתה כנראה, בדומה לגיגיה, גם מנת מזל לא מבוטלת. החברה השלימה לפני כשבועיים גיוס של 3.5 מיליון דולר ממנגרוב ובסמר. "התחלנו את הגיוס באוגוסט, וסיימנו אותו יחסית מהר", אומר בלוך.



יניב בן סעדון, היזם שמאחורי פיקסיה, שמסייעת לגולשים שמסתבכים בהפעלת מכשירים אלקטרוניים וגאדג'טים, נמצא בסן מתיאו, טוען כי סיליקון ואלי נמצא בתקופה האחרונה תחת מגננה, והמשבר מתחיל לחלחל. "קרנות כמו סקויה ומייפילד פונות למנכ"לים וממליצות להדק את החגורה ולתכנן מחדש את ההוצאות, מתוך הבנה שבתקופה הקרובה יהיה קשה יותר לגייס כסף", מסביר בן סעדון.



לדבריו, ההשפעה של המשבר על פיקסיה לא תהיה גדולה. "כבר בתחילת הדרך התנהלנו באופן רזה. גייסנו לא מעט כסף (פיקסיה גייסה עד כה כ-10 מיליון דולר, ג"ג), אבל היינו אגרסיוויים מאוד ודאגנו לאפיקי ההכנסה שלנו. שמנו פוקוס על הכנסות, ובקרוב נהיה רווחיים. כרגע יש לנו מספיק כסף בבנק לרוץ לכמה שנים טובות. אני מאמין שנרוויח מהמשבר הזה. ככל שהצרכנים פחות יקנו מוצרים חדשים, כך תהיה יותר חשיפה לשירותים של פיקסיה".



בן סעדון סבור שלא מעט חברות יימחקו כתוצאה מהמשבר הנוכחי. "ישנן קרנות הון סיכון ומנכ"לים של חברות שיודעים שהחברות שלהם גוססות. יש להם כסף רק לעוד חצי שנה-שנה. היכולת שלהם להדק את החגורה ולהיות רווחיים קטנה".



נראה שרוב התגובות והדאגות דומות לאלה שאנחנו שומעים מהיזמים המקומיים - החשש, הדאגה מהלא נודע. על אף שסיליקון ואלי ותעשיית ההיי-טק הישראלית נמצאים כבר כחודשיים בתוך המשבר שפרץ בוול סטריט, עדיין קשה לכמת את ההשפעות שלו. הגיוסים לא נפסקים - מדי יום אנחנו שומעים על גיוסים של חברות במספרים דו-ספרתיים בארה"ב.



גם בישראל זרם ההשקעות לא נפסק, אבל אחד המשקיעים אומר לנו שכיום פונות אליו חברות שלפני חצי שנה לא היו מוכנות לתנאים שהציב להשקעה. נראה שבסך הכל, סצינת הסטארט-אפים כאן ובסיליקון ואלי, ממשיכה בשלה. אולי ישנה האטה מסוימת - ברבעון הרביעי של 2008 נסכם את המספרים ובוודאי נקבל את התוצאות הראשונות למשבר, שיתבטאו ברבעון השלישי. השאלה הגדולה היא אם ההשפעה השלילית תימשך גם ברבעון האחרון של השנה, וכתוצאה מכך יושפע היקף הגיוסים של השנה כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully