וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנסיה שלנו טובעת בים - בגלל ביבי

גברי ברגיל

27.10.2008 / 8:08

הרפורמות בשוק ההון



>> הקורנס האדיר שהכה בשווקים בילבל, כנראה, את דעתם של כמה ישראלים. אלה הסתובבו באחרונה כשפניהם משוחות בשמן הניצחון, המתיקו באוזנו של כל דכפין כי "המצב אצלנו לא כל כך נורא", והבטיחו שישראל תעמוד איתנה בפני הצונאמי הכלכלי - וכל זאת בזכות אחד, בנימין נתניהו.

לא להאמין, אה? אני יודע. גם אני התייחסתי לאלה בביטול השמור למחלקי הטיפים בבורסה. נתניהו? ההוא שחורר את השווקים? אבל בעוד אני תמה, התארח אותו ביבי עצמו באולפני הטלוויזיה, ואמר דברים דומים בשבח "הרפורמות". מעשי ידינו טובעים בים ופיו אומר שירת תהילה לעצמו. אשר על כן, אני רואה חובה לעצמי לרענן את זיכרונם של נתניהו ושל חסידי הכלכלה החופשית. בואו נגיד את זה בשלוש נקודות תמציתיות:



? ביבי ניסה לבנות פה כלכלה לפי המודל האמריקאי: ליברלית ובלתי מרוסנת.



? כשהחופש התגלה כהפקרות, וכשחוסר הריסון התגלה כפראות, המודל האמריקאי קרס.



? אלוהים שישמרנו מקריסת המודל שלנו.



רבים ממשיכים להאמין בקפיטליזם. זה בסדר גמור מצדי: אין רע שאין בו טוב, ואפילו לקפיטליזם יש כמה הישגים נאים. אבל, וזה אבל גדול: אין כיום ולו פרשן כלכלי אחד שחושב שהנוסח האמריקאי של הקפיטליזם יחזיק מעמד בצורתו הנוכחית. חלקם דיברו על סוף רעיון השוק החופשי; חלקם הרחיקו לכת ואף טענו שמדובר במכת מחץ לתפיסה האמריקאית.



ייתכן שהתחזיות מרחיקות לכת - אני, למצער ולצערי, חושב כך - אבל אי אפשר להכחיש שאמריקה משנה את השיטה. אפילו הנשיא בוש, רפובליקן בשס"ה גידיו, הודה כי"השוק החופשי לא מתפקד כראוי", והורה על עיצוב תוכנית שעיקרה התערבות ממשלתית מסיווית. ובמלים אחרות, רגולציה. מצחיק, לפיכך, להיזכר שב-96' התארח נתניהו בקונגרס האמריקאי והבטיח שעד לסיום כהונתו תהיה מילה בעברית לדה-רגולציה.



מצחיק אמרתי? סליחה, טראגי. כי בזמן כהונת נתניהו כראש ממשלה, ואחר כך כשר אוצר, למדנו על בשרנו את ערכה של משנתו הכלכלית: להסיר חסמים, להפריט ושאר עקרונות מבית מדרשו של הקפיטליזם האמריקאי הפרוע.



לא רבים העזו לצאת אז מול נתניהו. האמונה בעקרונות שעליהם התבססה הכלכלה הגדולה בעולם סחפה רבים. נראה היה שהרעיון זוכה לאהדה גם בקרב מי שהתנגדו לדעות המדיניות-ביטחוניות של נתניהו. הוא, מצדו, ניצל בתבונה את הרוח הגבית וחולל רפורמות מרחיקות לכת בשוק ההון ובמערכת המיסוי.



רק קומץ אנשים אחראים קרא אז להשאיר לממשלה סמכויות בפיקוח על השווקים. קולותיהם נבלעו. את השלמת "רפורמות ביבי" עצרה רק תוכנית ההתנתקות, שבעטיה התפטר נתניהו באוגוסט 2005.



זה המזל שלנו. העובדה שהרפורמות נבלמו הותירה את המשק הישראלי ריכוזי ומפוקח יותר מהאמריקאי. ללא הפיקוח על השווקים בישראל, מצבנו היה גרוע בהרבה כיום.



לדאבון הלב, אי אפשר למחוק את כל כהונת נתניהו. תזכורת כואבת לכך נקבל כשקופות הגמל ישגרו את הדו"ח השנתי. לפני חודש העריכו מומחים כי במונחים ריאליים, הדו"ח יבשר על אובדן של כ-15% ויותר מהחיסכון הפנסיוני שלנו. שנים של עבודה קשה יירדו לטמיון - וכל זה הודות לשוק החופשי של נתניהו ולתחרות המטורפת שדחפה את בתי ההשקעות לספקולציות חסרות אחריות.



הלוואי שנוכל לומר שהכסף האבוד הזה הוא ה"רבה געלט", שכר הלימוד שלנו, בקורס על ערכו של פיקוח, על חשיבות מדיניות כלכלית אחראית, על ערכה של מדינת רווחה סוציאל-דמוקרטית שראוי שתבנה כאן.



הכותב הוא מזכיר התנועה הקיבוצית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully