וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלגות בקשיים: יתקשו לממן את הבחירות

צבי זרחיה

27.10.2008 / 7:21

הקדמת הבחירות תגרום לדחיית החקיקה של רפורמות בענפי המשק שתוכננו בחוק ההסדרים ■ גם תקציב המדינה ל-2009 לא יאושר - והמדינה תפעל עד אפריל-מאי 2009 ללא תקציב מאושר ■ הח"כים יגישו מבול הצעות חוק פופוליסטיות ■ עלות הקדמת הבחירות: 2 מיליארד שקל


הקדמת הבחירות תגרום לדחיית החקיקה של רפורמות מבניות בענפי המשק שתוכננו בחוק ההסדרים. גם תקציב המדינה ל-2009 לא יאושר, והמדינה תפעל עד אפריל או מאי 2009 ללא תקציב מאושר. בנוסף, גזירות שתיכנן האוצר בתקציב יידחו. במשרד האוצר חוששים עוד מקידום של הצעות חוק פרטיות פופוליסטיות ערב הבחירות עד להתפזרות הכנסת.

זאת ועוד, עלות הבחירות נאמדת ב-2 מיליארד שקל, וכתוצאה מהקדמת הבחירות יעבדו הח"כים בשנת 2008 כשליש מימי העבודה במשק (ראו תיבה). בנוסף, רוב המפלגות מצויות בקשיים כספיים ואין להן כסף לבחירות. לפיכך הן ייאלצו לגייס תרומות מאנשי עסקים. כך עולה מבדיקת TheMarker על ההשלכות הכלכליות העיקריות להקדמת הבחירות ועריכתן בפברואר 2009.

הרפורמות לא יחוקקו והגזירות יידחו

בוועדות הכנסת מונחות מספר רפורמות מבניות שהוגשו לכנסת בשנת 2007 אך עדיין לא קודמו. מדובר בין היתר בפתיחתן לתחרות והעברתם ליזמים פרטיים של קווי נסיעה המצויים כיום בידי אגד ודן; פתיחת ענף החשמל לתחרות, וכן התוכנית לקביעת קריטריונים לקיצוץ בהטבות מס ביישובי הפיתוח. התוכנית נמצאת זה עשרה חודשים על שולחן שר האוצר רוני בר-און. כעת קשה להניח שוועדת הכספים תאשר את ההצעה - אם כזו תוגש אליה כלל. בכנסת מעריכים כי האוצר וח"כי הוועדה לא ירצו להסתכסך עם תושבי יישובים שעלולים להיפגע מההצעה.

רפורמות נוספות שחקיקתן תבוטל או תידחה: ביטול סבסוד בחוגים פופולריים במוסדות להשכלה גבוהה ובהם חשבונאות, מינהל עסקים ומשפטים. יישום ההצעה יכפיל את שכר הלימוד במקצועות אלה ויחסוך לקופת המדינה כ-80 מיליון שקל. הפיכת הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל (ממחלף שורק לצומת אחוזם) לכביש אגרה, אף שנסלל במימון הציבור. הצעת חבילה מוזלת ללקוחות הכבלים והלוויין וכפיצוי יקבלו החברות אישור לשדר פרסומות. ערוצים 2 ו-10 מתנגדים לכך מחשש לירידה בהיקפי הפרסום.

הקדמת הבחירות ועריכתן לכל המוקדם באמצע פברואר תגרום לכך שהמדינה תפעל בלא תקציב מאושר ל-2009 לכל המוקדם עד אפריל-מאי 2009. במידה שהבחירות יתקיימו ב-17 בפברואר, הממשלה תוקם לפי הערכות רק בסוף מארס. הכנסת תוכל להתחיל לדון בתקציב באפריל. אז אמורה הכנסת לצאת לפגרת הפסח שתימשך עד לתחילת מאי. יוצא איפוא שהתקציב לא יאושר עד מאי.

המפלגות: חובות, גירעונות ותרומות

עלות הבחירות נאמדת ב-2 מיליארד שקל. סכום זה כולל הפסד למשק בגין יום השבתון ביום הבחירות, הנאמד ע"י התעשיינים ב-1.5 מיליארד שקל. לעומת זאת יש המעריכים כי עלות זו נמוכה משמעותית, בשל היערכות עסקים ליום השבתון בימים שלפניו ולאחריו. נוסף על כך, תקציב ועדת הבחירות המרכזית צפוי להגיע ל-250 מיליון שקל ותקציב מימון הבחירות למפלגות יגיע לכ-200 מיליון שקל.

כל מפלגה מקבלת מימון בחירות בסך 1.219 מיליון שקל עבור כל אחד מח"כיה. חישוב מימון הבחירות לכל מפלגה נעשה לפי ממוצע בין מספר הח"כים בכנסת החדשה לבין מספר ח"כיה בכנסת היוצאת. שיטה זו נועדה להקל על מפלגות שיירדו בקלפי. כתוצאה מהנהגתה של שיטה זו, מספר חברי הכנסת לצורך חישוב מימון הבחירות מגיע מדי מערכת הבחירות ל-150-160 ח"כים, אף שבפועל מכהנים רק 120 ח"כים.

נוסף, לרוב המפלגות אין כסף למימון מערכת הבחירות והן יתבססו על מימון הבחירות המשולם להן מהכנסת, מימון מפלגות שוטף בסך של 61 אלף שקל לחודש לכל ח"כ. כמו כן, המפלגות יזדקקו לגייס תרומות של עד 2,000 שקל מיחיד.

לפי נתוני מבקר המדינה המתייחסים ל-31 בדצמבר 2007, אלה חובות המפלגות: העבודה 128 מיליון שקל, הליכוד כ-34 מיליון שקל, המפד"ל 21 מיליון שקל, חד"ש 5.6 מיליון שקל, מולדת 5.5 מיליון שקל, ישראל ביתנו 3.1 מיליון שקל, קדימה 3 מיליון שקל ומרצ 3 מיליון שקל. לעומת זאת, לגימלאים יתרת זכות של 6.6 מיליון שקל.

המשמעות המעשית היא שבקרוב יצטרכו ראשי המפלגות לחזר אחר אנשי עסקים בבקשה שיפתחו את ארנקם ויתרמו למפלגה. מאחר שגובה התרומה המקסימלי זעום, יצטרכו המפלגות לגייס כמה שיותר תורמים ולקיים אירועים לגיוס תרומות שבהם ישתתפו ראשי המשק, שעסקיהם מושפעים מהחלטות רגולטוריות של הממשלה ומחוקי הכנסת.

רוני לינדר-גנץ מוסיפה: סופו של ההסכם הקואליציוני בין העבודה לקדימה דווקא מקים לתחייה את יוזמת האוצר להטיל מס בריאות על עקרות הבית. מדובר ביוזמה של האוצר במסגרת חוק ההסדרים שעברה תהפוכות רבות. בתחילה הציע האוצר להפחית 90 שקל ממס הבריאות ולהעביר את הגבייה לקופות החולים, שיוכלו להתחרות ביניהן ולגבות סכום נמוך מ-90 שקל מעקרות הבית. כמו כן, נקבע כי עקרות הבית, שכיום פטורות מתשלום מס בריאות, יצטרפו למעגל המשלמים.

בשל פגרת הבחירות: הח"כים יעבדו 85 ימים ב-2008

הקדמת הבחירות תגרום לפיזור הכנסת בעוד כשבועיים והח"כים ישובו לדיונים סדירים במליאת הכנסת רק בסוף פברואר או תחילת מארס 2009. ב-31 ביולי יצאו הח"כים לפגרת הקיץ, ממנה ישובו היום, ובקרוב ייצאו שוב לפגרה, הפעם פגרת בחירות.

במקרה זה, מליאת הכנסת תתכנס בשנת 2008 למשך 85 ימים בלבד. כלומר, בניכוי ימי שישי, שבתות וחגים תתכנס הכנסת השנה כשליש מימי העבודה במשק.

מדי שנה מתכנסת הכנסת לכ-7.5 חודשים בשנה בלבד. אורכה של פגרת הכנסת הוא כחודש וחצי ואורכה של פגרת הקיץ - כשלושה חודשים. הסיבה: מליאת הכנסת נוהגת להתכנס רק בימים ב', ג' וד'. עם זאת, חלק מוועדות הכנסת מתכנסות לעתים בימים ראשון וחמישי. משכורת ח"כ היא 33 אלף שקל בחודש ובנוסף הוא מקבל רכב צמוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully