וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: נמוגה התקווה שהשווקים המתעוררים יוכלו להתפצל מהמערב ולצמוח

TheMarker

27.10.2008 / 10:44

לדבריה "בראייה היסטורית שוקי המניות ושוקי האג"ח זולים כעת אך הסנטימנט בטווח הקצר נותר שלילי מאוד"; הפדיונות בקרנות הגידור והורדת המינוף ימשיכו ללחוץ על שוקי המניות והאג"ח ותנודתיות הגבוהה צפויה להישמר מלווה בשנאת סיכון



"התקווה כי השווקים המתעוררים יוכלו להתפצל מהמערב ולצמוח נמוגה". כך מעריכה היום לנה קרופאלניק, מנהלת קרנות חו"ל במנורה מבטחים.



לדבריה "בראייה היסטורית שוקי המניות ושוקי האג"ח זולים כעת אך הסנטימנט בטווח הקצר נותר שלילי מאוד". עוד הוסיפה כי הפדיונות בקרנות הגידור והורדת המינוף ימשיכו ללחוץ על שוקי המניות והאג"ח ותנודתיות הגבוהה צפויה להישמר מלווה בשנאת סיכון.



"לאור השבוע האחרון שעובר על שוקי המניות ניתן לומר כי העולם נמצא בדרך לחודש הגרוע ביותר מאז 1938", כך מעריכה היום קרופאלניק. בין הגורמים אותם היא מונה נמצאים רשימת המתארכת של מדינות הפונות לקרן המטבע הבינלאומית (ה-IMF), ירידה של 8.3% במדד ה-MSCI World- המשקלל את המדדים של 23 מהכלכלות המפותחות וירידה של 17% במדד השווקים המתעוררים.



גורמים נוספים המסמנים להערכתה את הדרדרות השוק הם העלייה החדה במדד ה-VIX - מדד הפחד, המשקף את הסנטימנט השלילי בשוק, שעלה ב-13% ל-79.13 נקודות והצניחה החדה בשערי המטבע של השווקים המתעוררים עם זינוק חד בשער היין. במקביל מופיעים תסמיני האטה עם החלטת אופ"ק על הקטנת ייצור הנפט ב-1.5 מיליון חביות ליום.



ברשימת המדינות הפונות לקרן המטבע העולמית בבקשות סיוע ניתן למנות את הונגריה שקיבלה סיוע מבנק המרכזי של גוש היורו על סך של 5 מיליארד יורו. הממשל בהונגריה העלה את הריבית ב-3.5% ל-11.5% בניסיון למנוע משבר מטבע. אוקראינה פנתה אף היא לקרן בבקשה להלוואה של 17 מיליארד דולר והאינפלציה במדינה זינקה ל-25%. בלרוסיה פנתה בבקשת סיוע לקרן המטבע ורוסיה הסכימה להעניק לה הלוואה על סך 2 מיליארד דולר.



מדינה נוספת שפנתה בבקשת סיוע לקרן המטבע העולמית היא סרביה. טורקיה מנהלת מגעים עם קרן המטבע בנוגע למתן הלוואה. הממשלה בטורקיה ביטלה מס רווח הון על סך 10% שהיה מוטל על שוק המניות, שוק המניות הטורקי נשלט על ידי המשקיעים הזרים-70%.



הפדיונות בקרנות הגידור וקרנות הנאמנות ממשיכים ללחוץ על שווקי המניות. הקרנות הכספיות פדו כ-500 מיליארד דולר מאז נפילת ליהמן ברדרס. נפילת ליהמן גרמה לקרנות להציג תשואה שלילית לראשונה בהיסטוריה עם שבירת הדולר.



במורגן סטנלי מעריכים כי עד סוף השנה תעשיית קרנות הגידור תתכווץ ב-32% משיאה, ותגיע ל-1.3 טריליון דולר. בכנס קרנות גידור בלונדון שררה אווירה פסימית לאור העובדה שמאות קרנות גידור נמצאות על סף קריסה. בחודש אוקטובר צפויים הפסדים כבדים למרבית הקרנות.



תהליך הורדת המינוף- Deleveraging ממשיך, תנאי אשראי הדוקים יותר מקשים על המשקיעים למנף את ההשקעות, והבנקים והברוקרים דורשים לשפר ולהגדיל בטחונות על מנת לקבל מימון. הערכות מנורה מבטחים הן כי המינוף הממוצע בקרנות גידור ירד לכ-1.4 להון לעומת 1.7 להון לפני שנה.



באפריל 2007 היו הביטחונות שנדרשו על מניות 15% מההון, ואילו כיום, דרישת הביטחונות היא 20%. הדבר בולט יותר באג"חים המדורגים. לדוגמא, לרכישת אג"ח בדירוג השקעה, נדרשו בטחונות של 0-3% מההון, ואילו כיום נדרש כ-8-12%.



לדברי קרופאלניק ישנו קשר חיובי ומובהק בין התנהגות שוקי המניות לבין צריכה והשקעות בשווקים המפותחים. כך למשל, מצאו החוקרים של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) כי על כל תנודה של 10% בשוק המניות משנה הצרכן האמריקאי את הצריכה שלו ב-0.3% עד 0.7%. הצרכן האירופאי משנה אותה ב-0.1% עד 0.3%, והצרכן היפני משנה את הצריכה בכ-0.15% עד 0.3%.



בשווקים המתעוררים קיים קשר בין התנהגות של שווקי המניות לבין בצריכה המקומית והשקעות אך הוא רופף יותר. בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) מצאו כי על כל תנודה של כ-10% בשוק המניות הצרכנים בשווקים המתעוררים משנים את הצריכה בכ-0.15%.



ארה"ב



הבנק הפדרלי בארה"ב ירכוש ניירות ערך מסוג CP בסך 540 מיליארד דולר מקרנות כספיות שנאלצות למכור עקב פדיונות. הרכישה תנוהל על ידי ג'יי.פי מורגן. הממשל האמרקאי הודיע כי הוא אף שוקל ללרכוש מניות של חברות ביטוח.



שוק הדיור האמריקאי הפתיע לטובה: מכירות בתים קיימים עלו בספטמבר ב-5.5% לקצב שנתי של 5.18 מ' יחידות. זוהי הרמה הגבוהה מזה כשנה. המחיר החציוני ירד ב-9%.



עד כה דיווחו 236 חברות ממדד ה-S&P500 והציגו ירידה של 23% ברווחיות. בניכוי חברות הפיננסים הדו"חות הראו צמיחה של 10%.



אנגליה



ברבעון השלישי התכווץ התוצר הלאומי גולמי בבריטניה ב-0.5% לעומת הרבעון השני, לדברי קרופאלניק זה הוא הקיטון הראשון שנרשם מאז 1992. הנתון הראה על פיחות חמור יותר מהצפי של כלכלני השוק הבריטי אולם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד אנחנו עדיין בטרטוריה חיובית-כלומר צמיחה. להערכת מנורה מבטחים קרנות נאמנות, ברבעון הרביעי אנו צפויים לראות מספרים שליליים גם על בסיס רבעוני וגם על בסיס שנתי ולא רק באנגליה אלא במרבית הכלכלות המפותחות ובחלק מהמתפתחות.



סין



התוצר הלאומי גולמי של סין צמח ב-9% ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל ב-2007. זהו קצב הצמיחה האיטי מזה 5 שנים. צמיחת מדד המחירים לצרכן הואטה ל-4.6% בחודש ספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully