וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהנים מהתחזקות הדולר: היצואנים, אורמת ואל על; הנפגעים: היבואנים, כימיקלים לישראל ומכתשים אגן

טל לוי

27.10.2008 / 12:12

הדולר התחזק ב-4 החודשים האחרונים ב-20%; נפגעות נוספות: חברות הנדל"ן הפועלות באנגליה


בארבעת החודשים האחרונים הספיק הדולר להתחזק ב-20%, ובבית ההשקעות אי.בי.אי מסמנים את הנהנים ואת הסובלים העיקריים. בצד הנהנים ניתן למצוא כמובן את היצואנים, שמקבלים יותר שקלים על כל דולר. מצד שני, אין בבורסה הרבה חברות שמוכרות בדולרים ומדווחות בשקלים.

הנהנות האחרות הן חברות דולריות בעלות הוצאות בשקלים: בשנה האחרונה הן הרגישו כיצד ההוצאות עולות והרווחים יורדים בשל היחלשות הדולר, אולם היפוך המגמה במסחר במט"ח צפוי להביא אותן לרווחיות גבוהה. בין החברות הללו ניתן למצוא את , , , , , , ו.

גם המניות שנסחרות בחו"ל ומחירן נקוב בדולרים, צפויות לעלות בשל התחזקות הדולר - ובכלל זה אורמת, , אלביט, ונייס מערכות.

מי נפגע?

בצד החברות הנפגעות מהתחזקות הדולר, ניתן למצוא כמובן את היבואנים, שמשלמים יותר שקלים על המוצרים או על חומרי הגלם שהם מייבאים. עם זאת, בשנתיים האחרונות נהנו היבואנים מהדולר הנמוך. בחברות המזון, למשל, הירידה הדרמטית של מחירי הסחורות משפיעה יותר מאשר שינויי המטבע. בין החברות הנהנות הללו ניתן למצוא את , , , ו. ל ול יש חשיפה גם למטבעות אחרים למעט הדולר, ובסך הכל מדובר בהשפעה שלילית עבורן.

הירידות בליש"ט הבריטית, שהגיעה ביום שישי האחרון לשפל של כמה שנים, משפיעות בעיקר על חברות הנדל"ן הפועלות באנגליה שנכסיהן נקובים בליש"ט. שווי זה אמור להתכווץ בעת תרגום השווי לשקלים. מדובר בחברות כמו , ו. חברות המייצאות לאנגליה כמו ו צפויות להפגע גם הן.

צפויה לסבול כתוצאה מהתחזקות הין היפני שעלה בשלושת החודשים האחרונים ב-35% מול השקל. עלות המכר של דלק רכב (כלומר עלות רכישת הרכבים) מורכבת בעיקר מהין היפני ומעט מיורו. 75% מהמכירות במחצית הראשונה של 2008 היו של מאזדה ושל פורד. היחלשות היורו תקזז בצורה שולית את התחזקות היין. אמנם דלק רכב ביצעה גידור מטבעות אך אם הטרנס ימשך, היא צפויה להציג ירידה ברווח הגולמי.

הנפגעות העיקריות מהיחלשות היורו הן חברות שמפרסמות דו"חות בדולרים אך פעילות דווקא ביורו כמו , מכתשים אגן, כימיקלים לישראל ו. גם חברות הנדל"ן הפועלות במזרח אירופה ומערבה באמצעות היורו צפויות להציג קיטון בהון העצמי (שעשוי להפגע גם משערוך נכסי נדל"ן שיצביע על ירידה בערך הנכסים). בין החברות האלה ניתן למצוא את אפריקה נכסים, , GTC וגזית גלוב. צפויה גם היא להפגע כתוצאה מהחשיפה למזרח אירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully