וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני שטיינמץ פרש מקידוח הגז הטבעי תמר 1 ליד חיפה; הקידוח צפוי להתחיל בחודש הבא

עמירם כהן

27.10.2008 / 15:19

שווי הגז המוערך בפרויקט: עד 10 מיליארד דולר; הקידוח בהשקעה של 140 מיליון דולר



הגיאולוג ד"ר יוסי לנגוצקי, שותפו של איש העסקים בני שטיינמץ ב-STX, מנהל לאחרונה משא ומתן עם גופים עסקיים בארץ ובעולם במטרה למצוא מחליף לשטיינמץ. באחרונה פרש שטיינמץ מהקונסרציום לביצוע קידוח הגז הימי הענק תמר 1. שטיינמץ נימק את החלטתו לפרוש מהפרויקט במשבר הכלכלי העולמי. STX מחזיקה 5% מהאחזקות בקנוסרציום וחלקה בהשקעה בקדיוח עשוי להגיע ל-7 מיליון דולר.



אתר הקידוח מצוי 80 ק"מ מערבית לחיפה והוא אמור להיקדח לעומק של 5,200 מטר (כולל את עומק המים באתר - 1,650 מטר). בשל תנאים חריגים אלו צפוי הקידוח המתוכנן להיות היקר ביותר בתולדות חיפושי הנפט והגז בישראל ועלותו נאמדת ב-144 מיליון דולר.



ההסתברות לגלות גז במבנה הגיאולוגי התת-ימי באתר הקידוח היא כ-30% - הסתברות גבוהה ביותר במושגי תעשיית חיפושי הנפט והגז. הסקרים הגיאופיזיים שבוצעו באתר מאז שנת 2000 העלו כי פוטנציאל הגז הטבעי באתר שנבחר עשוי להגיע ל-3 טריליון רגל מעוקב (T/C/F), שהם למעלה ממאה מיליארד מ"ק. כמות זו גדולה מכל תגליות העבר של גז טבעי באזורנו גם יחד - שדה הגז של ים תטיס מול אשקלון ושדה הגז של החברה הבריטית B.G מול חופי עזה. שוויו של הגז העשוי להתגלות בתמר 1 עשוי להגיע ל-10 מיליארד דולר. פיתוח שדה גז בעומק כזה והולכתו לחופי חיפה אמור להימשך 5-4 שנים, בעלות של למעלה ממיליארד דולר.



הסקרים הגיאופיזיים שהצביעו על הסיכוי לגלות באתר מאגר גז גדול נערכו בראשית שנות ה-2000 בידי בריטיש גז. במהלך השנים זכו הסקרים לעיבודים שונים, הן על ידי בריטיש גז והן על ידי חברת החיפושים האמריקאית נובל, מפעילת מאגר הגז של ים תטיס. נובל היא גם מפעילת הקונסרציום לקידוח תמר 1. בקונסרציום שותפות החברות ישראמקו, דלק, אבנר, דור גז, נובל ו-STX.



הקונסרציום נתן ללנגוצקי הארכה עד למועד התחלת הקידוח להביא מממן במקום שטיינמץ שפרש. המשקיע שיצטרף במקום שטיינמץ לא יצטרך לשלם את חלקו בהוצאות עבר שהיו לקונסרציום, אלא רק אם תהייה תגלית גז. גורם בקונסרציום הכחיש כי על שטיינמץ יהיה לשלם קנס בגין עזיבתו את הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully