וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, בוועדת הכספים: יוקם צוות שילווה חברות שנקלעו לבעיית סחירות

צבי זרחיה

27.10.2008 / 16:25

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב: אסור לקבל החלטות נמהרות כמו שינוי מבנה הפיקוח על שוק ההון



"הגל הראשון של המשבר העולמי עבר מעלינו. ישראל עומדת לקבל את הגל השני של המשבר העולמי. אמריקה נכנסת לדיאטה חריפה, וכולנו נהיה רזים". כך התריע היום יו"ר הרשות לני"ע פרופ' זהר גושן, בדיון בוועדת הכספים.



גושן הוסיף כי "השוק האמריקאי הוא רבע מהכלכלה העולמית. יצואנים ישראלים מוכרים לשם והתוצאה תהיה משבר בישראל. למשבר תהיה השפעה על השוק הישראלי: היצוא הישראלי יקטן, וזה יגרור תוצאת שרשרת על החברות הישראליות שפועלות בעולם, כמו חברות נדל"ן. מחירי הסחורות ישפיעו על החברות הישראליות, תהיה פחות תיירות ופחות השקעות פיננסיות יזרמו לכאן".



לדבריו, "למשבר הקרוב יש שתי השפעות בולטות וחמורות על ישראל והן התאמת המחירים לעתיד של האטה כלכלית כפי שצופים המשקיעים, ורכיב של פאניקה בציבור המשקיעים". לדעת גושן, הפאניקה אינה נובעת משיקולים רציונליים. "יש שני כשלים שהם לקחים לעתיד: נושא ניהול הסיכונים בחברות וההסתמכות העיוורת על חברות הדירוג", הדגיש.



לדברי גושן, הבעיה בישראל מתמקדת באשראי החוץ בנקאי. "כ-350 מיליארד שקל מגיעים ממקורות שונים, ובמצב הנוכחי - אם ניכנס לבעיה של סחירות ונזילות - המערכת הבנקאית אינה מסוגלת למלא את החסר", אמר. "השוק התייבש, ואם השוק הזה לא יתעורר המשק יהיה בבעיה, כי החברות הללו לא יכולות לפנות חזרה לבנקים כדי לקבל מהם אשראי".



לדבריו, הרשות לניירות ערך דואגת להגדלת השקיפות. "הציבור יודע ומעדיף להחליט בעצמו - לאחר שראה את הנתונים. בנוסף, אנו מגבשים ביחד עם משרד האוצר ובנק ישראל פתרונות למצב של בעיית סחירות ונזילות". עוד אמר גושן, כי במשרד האוצר הוכן "ארגז כלים" לטיפול במשבר במידת הצורך. הרשות, יחד עם האוצר ובנק ישראל, הכינו פתרונות לאג"ח קונצרניים, שיופעלו במידת הצורך.



גושן גילה שברשות הוחלט להקים צוות ניהול משברים שילווה חברות שנקלעו לבעיית סחירות ואינן מצליחות לפדות את חובותיהן לשוק החוץ בנקאי. המתכונת לכך קיימת בבנקים בהם ממנים קציני אשראי לליווי חברות הנקלעות לקשיי אשראי.



מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, אמר כי "אין לדעת כמה זמן יימשך המשבר ומה תהיה עוצמתו. העוצמה היא באיפוק. אנו לא נוקטים מדיניות של שב ואל תעשה, אלא מסתכלים למציאות בעיניים. הפגנו איפוק, ואנו שומרים את הכלים הכבדים למועד שנזדקק להם". אריאב הוסיף כי "חייבים לא לזגזג. אסור לקבל החלטות נמהרות שישליכו על הטווח הארוך, כמו שינוי מבנה הפיקוח על שוק ההון".



יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), אמר כי "למרות מערכת הבחירות, הוועדה תקיים דיונים באופן קבוע על מנת לפתור כל בעיה או תרחיש בעקבות המשבר. אל לנו להתעלם מהמצב בארה"ב. הבעיה תהפוך בקרוב לריאלית ותעבור גם לעולם המתפתח. זה לא סוד שבעקבות המשבר נוצרה בעיה של מחנק אשראי שלא היה כדוגמתו ברחבי העולם. חוסר האמון במערכת הפיננסית שובר שיאים. היתה חשיפה גבוהה יותר לסיכונים בשנים האחרונות והציבור רוצה לקבל הסברים יותר בהירים לגבי חסכונותיו. אנו באים לסייע ולשמור על חסכונותיו ופקדונותיו של הציבור שהושגו בעמל רב ובמשך שנים רבות", חתם ברוורמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully