וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדאיות פרויקט הרכבת המהירה מת"א לי-ם בבדיקה מחודשת; עלות הפרויקט מתקרב ל-7 מיליארד שקל עד כה

צפריר רינת

27.10.2008 / 20:26

במקביל מחריף הויכוח על השפעתו הסביבתית



פרויקט הקמת הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים הולך ומסתבך בחודשים האחרונים. משרדי האוצר והתחבורה בודקים מחדש את כדאיות הפרויקט, ובמקביל מחריף הויכוח על השפעתו הסביבתית. זאת בעקבות השלמת עבודתה של ועדת מומחים לבדיקת חלופה שונה להקמת קו הרכבת שאותה גיבשה רשות הטבע והגנים ומטרתה מניעת פגיעה בגן לאומי של הרי יהודה עקב הקמת הרכבת.



הוועדה שבראשה עומד פרופ' עזרא סדן, תדחה ככל הנראה חלופה זו, והדבר צפוי לעורר מחאה חריפה של הגופים הירוקים ומאבק ציבורי מצידם. ההחלטה התקבלה ככל הנראה מתוך הערכה שקבלת החלופה הירוקה תביא לייקור הפרויקט ואולי גם להתארכות לוח הזמנים להשלמתו.



על פי ההערכות, עלות פרויקט הרכבת (ללא חלופה ירוקה) כבר מתקרב ל-7 מיליארד שקל. לוח הזמנים להשלמתו לא ידוע מאחר והרכבת עדיין לא השלימה את הליכי התכנון, ועד היום בנתה רק את קטע הרכבת עד עמק איילון שממנו ועד ירושלים, תעבור הרכבת בעיקר במנהרות. למרות שיש כבר זכיין להקמת קטע המנהרות, חברת שפיר, אין אפשרות להתחיל בעבודות עקב הוויכוחים על התוואי.



קטע תוואי הרכבת מעורר המחלוקת עם הירוקים, מתחיל מאיזור שער הגיא ועובר במספר מנהרות וגשרים. רשות הטבע והגנים טענה שהקמת שני גשרים באיזור שתהיה מלווה בהקמת דרכי גישה ומחנות לעובדים תגרום נזק כבד לנחל יתלה, אחד המוקדים החשובים ביותר של גן לאומי הרי יהודה.



לפני מספר חודשים הציגה הרשות חלופה שונה שגיבש המומחה הגרמני, פרופ' אלפרד האק. המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לבחון חלופה זו באמצעות הוועדה בראשות סדן.



לדברי ראש אגף תיכנון ופיתוח ברשות הטבע והגנים, יובל פלד, החלופה שמציעה הרשות כוללת מעבר תוואי הרכבת בתוך חפיר במקום אחד הגשרים ומעבר בתוך מנהרה במקום גשר נוסף במוקד הרגיש ביותר. בכך יימנע הצורך לבצע עבודות בתוך הנחל. כריית המנהרות לרכבת תהיה באמצעות מכשיר חפירה מיוחד שיקבל אספקה שוטפת של בטון לצורך בניית שתי מנהרות מקבילות.



לפני ועדת סדן הוצגו על ידי הרכבת ורשות הטבע והגנים נתונים סותרים. הרכבת טענה שביצוע העבודות של חלופת הירוקים יאריך בקרוב לשנתיים את העבודות ועלותם תהיה גבוהה יותר בחצי מיליארד שקל. כמו כן נטען שחלופה זו לא עומדת בכל תקני הבטיחות.



לעומת זאת, טוענת רשות הטבע והגנים שביצוע החלופה שהיא מציעה יימשך 40 חודשים, לעומת 60 חודשים של חלופת הרכבת. חלופה זו תמנע פגיעה קשה באחד ממוקדי הטבע והנוף החשובים באיזור הרי יהודה.



הרשות טוענת שמדובר בחלופה בטיחותית שתייקר את הפרויקט רק ב-82 מליון שקל, אך מסכום זה יש לקזז חלק ניכר שיחסך בגלל עבודות שתיכננה הרכבת שבהם לא יהיה יותר צורך. על פי בדיקה משפטית שערכה החברה להגנת הטבע התומכת בחלופת הרשות, ביצוע חלופה זו לא יצריך הליך מחודש של בחירת זכיין להקמת קטע המנהרות.



ברשות הטבע והגנים טוענים שההערכות הרכבת וגורמי ההצלה לגבי בטיחות החלופה שהם הציעו, נעשו ללא בדיקה ממשית בשטח והיא כן עומדת בכל דרישות הבטיחות. בשבוע הבא יוצגו מסקנות ועדת סדן בפני מועצת גנים ושמורות טבע הפועלת במסגרת המשרד להגנת הסביבה ומוסמכת לאשר ביצוע עבודות בתוך גנים לאומיים ושמורות טבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully