וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינהל שוקל להוריד את רף הזכייה במכרזי קרקעות

מאת גיא ליברמן

28.10.2008 / 7:32

לפי ההצעה, גם הצעות מחיר הנמוכות מ-75% מהערכת השמאי, יוכלו לזכות. המשמעות: אפשרות להוזלה בשווי קרקעות. בכיר במינהל: "ההצעה נשקלת לאור כישלונות במכרזים והמשבר הכלכלי העולמי"




בלעדי TheMarker



>> גם במינהל מקרקעי ישראל לוקחים בחשבון ששוק הנדל"ן עומד בפני משבר. בימים אלה בוחנים במינהל הצעת החלטה להוריד את הרף לזכייה במכרזים על קרקעות, כך שגם הצעות הנמוכות מ-75% מהערכת שמאי המינהל יוכלו לזכות במכרזים. כיום הצעה חייבת להיות גבוהה מרף מינימלי של 75% משווי הקרקע כדי לזכות במכרז.



המינהל נוהג להזמין הערכות שמאים לשווי הקרקעות היוצאות למכרז, אך אינו מפרסם את ההערכות. כתוצאה מכך, יש מכרזים רבים שבהם ההצעות נמוכות מ-75% מערך השומה, ולפיכך הם מתבטלים.



בכיר במינהל מקרקעי ישראל מספר כי בשנה האחרונה, עוד לפני פרוץ משבר האשראי העולמי, נכשלו כמה מכרזים, משום שההצעות שהוצעו היו נמוכות משמעותית מהערכות השמאים.



בין המכרזים שנכשלו בחודשים האחרונים ניתן למנות את מכרז נחלים, לבניית מאות דירות סמוך לפתח תקוה;, מכרז לעשרות צמודי קרקע בלוד; ומכרז למכירת קרקעות לבניית יותר מ-600 דירות שהוצע בפסגת זאב.



ההצעה אינה מציעה לקבוע יעד מינימום חדש, אלא לקבוע נוסחה שתתבסס על גובה ההצעות ועל מספרן. "ככל שיש יותר הצעות, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את המחיר האמיתי של הנכס בנקודת הזמן הזו, ולכן נוכל לקבל הצעות נמוכות יותר באופן משמעותי מ-75% מערך השומה. אבל אם יש רק שתי הצעות והן נמוכות מגובה השומה בעשרות אחוזים, מובן שלא נתחשב בהן", הסביר בכיר במינהל. לדבריו, "ההצעה נשקלת גם לאור המשבר הכלכלי העולמי והלחץ שכבר קיים על קבלנים, מכיוון שאין היצע גדול של קרקעות כיום".



אם תתקבל ההחלטה, מדובר בצעד חשוב שימריץ הליכי הפשרת קרקעות ויסיר חסם מיותר, שלעתים נבע מהערכות לא ריאליות לשוויי קרקעות. ההצעה טעונה את אישורה של מועצת מקרקעי ישראל, שעדיין לא קיבלה לידיה טיוטת ההצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully