וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר נלחם על הצמיחה

מוטי בסוק

28.10.2008 / 7:37

ריבית ואינפלציה



>> הערכות המוקדמות אתמול בבוקר גרסו כי הנגיד, סטנלי פישר, יוריד את ריבית הבסיס במשק ב-0.25% או ב-0.50%. בערב התברר כי הנגיד העדיף הורדת ריבית מתונה של רבע אחוז, ל-3.5%, לאחר שכבר הוריד החודש, ב-7 באוקטובר 2008, את הריבית במשק ב-0.50%.

בסך הכל הוריד פישר את הריבית באוקטובר ב-0.75% - יותר מאשר בכל חודש אחר בשלוש וחצי שנות כהונתו. ייתכן כי הורדת הריבית אתמול אינה המלה האחרונה של פישר בתקופה הקרובה. בקדנציה של פישר כנגיד כבר היה המשק, שלושה חודשים, ברמת ריבית של 3.5% - ביוני השנה, ביוני וביולי שנה שעברה.



מחר בלילה, שעון ישראל, יודיע נגיד הפד, בן ברננקי, על הריבית בארה"ב בנובמבר. הערכות בשווקים האמריקאיים, כמו אתמול בישראל, מדברות על הורדת ריבית של 0.25% או 0.50%. כזכור גם הפד, כמו הבנקים של האיחוד האירופי והבנק הבריטי, הורידו בתחילת החודש את הריבית ב-0.50%. למי שתמה אם יש תיאום בין נגיד בנק ישראל ונגידי הבנקים המרכזיים התשובה היא שהנגידים מכירים זה את זה ומשוחחים ביניהם לעתים מזומנות בטלפון, באימיילים ובאופן ישיר באינספור הקונגרסים והכנסים הבינלאומיים שבהם הם משתתפים. בנוסף, כל הנגידים ניזונים מאותו חומר מקצועי, מאותה עיתונות כלכלית ונתונים חדשים, וכולם מחויבים קודם כל לאותו נושא - יציבות המחירים. כל נגיד במדינה שלו.



פישר החליט אתמול להוריד את הריבית מתוך הנחה שהאינפלציה בעולם ובישראל הודברה, בשל הירידות הדרמטיות במחירי האנרגיה, חומרי הגלם ומוצרי היסוד, ומתוך הבנה כי נקודת הכובד בכלכלת ישראל עוברת עתה לכלכלה הריאלית. החשש הגדול ביותר של קברניטי המשק, באוצר ובבנק ישראל הוא עתה לצמיחה, לשמירה על רמת תעסוקה גבוהה ורמת אבטלה נמוכה. המלחמה של המשק בחודשים הקרובים תהיה לשמור על רמת צמיחה שלא תרד מ-2%, לאחר צמיחה של יותר מ-5% ב-4 השנים האחרונות וצמיחה של קרוב ל-5% השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully