וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"בור" של חברות הביטוח: לא יוכלו לגבות דמי ניהול בהיקף של 1.7 מיליארד שקל בשל הירידות בשווקים

מאת טל לוי

28.10.2008 / 7:36

יכולות לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים - רק אם התשואות חיוביות


הירידות החדות בשוקי העולם מכבידות על לא מעט משקיעים וחוסכים רבים, ויבואו לידי ביטוי גם בדו"חות של חברות הביטוח. על פי הערכות, חמש חברות הביטוח הגדולות צפויות להפסיד הכנסות של כ-1.7 מיליארד שקל מכיוון שלא יוכלו לגבות דמי ניהול עבור פוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים.

פוליסות משתתפות ברווחים הן חיסכון פנסיוני של חוסכים שרכשו ביטוח חיים באחת מחברות הביטוח. חברת הביטוח גובה דמי ניהול קבועים בשיעור של 0.6%, וכן דמי ניהול משתנים בהיקף של 15% מהרווח הריאלי (כלומר הרווח בניכוי מדד המחירים לצרכן). חברת הביטוח מנהלת עבור החוסכים את הכסף, ולכן, אם השיגה תשואה יפה, היא יכולה לגבות 15% ממנה.

אם חברת הביטוח מציגה תשואה שלילית, היא אינה יכולה לגבות דמי ניהול, ולכן מדובר באובדן הכנסה. יותר מכך, בעגת שוק ההון מכונות הפוליסות האלה "בור", שכן חברת הביטוח צריכה לכסות את כל התשואות השליליות שצברה, ורק אז תתחיל לגבות מחדש את דמי הניהול המשתנים. כך לדוגמה, פוליסה שהשיגה תשואה שלילית של 10% בשנה תצטרך להציג תשואה ריאלית של 10%, ורק אז תוכל לגבות דמי ניהול משתנים עבור הרווח העודף.

הנה דוגמה שתמחיש זאת היטב: נניח שחוסך התחיל להפקיד כסף כאשר המדד הגיע ל-100 נקודות, ובשנה הראשונה צבר רווח של 5%, כלומר המדד הגיע ל-105 נקודות. מתוך הרווח (כלומר חמש נקודות) ייגבו 15% דמי ניהול. כעת מתחילה הפוליסה לצבור הפסדים, ונניח שהיא נפלה לרמה של 95 נקודות. כעת תוכל חברת הביטוח לגבות דמי ניהול משתנים רק ברגע שהחיסכון יגיע שוב לרמה של 105 נקודות. המשמעות היא שעליה לעבוד ללא גביית דמי ניהול, לפחות עד להגעה לרמה העליונה.

בדו"חות החצי-שנתיים מפרסמות חברות הביטוח - גם אם במקום נסתר למדי - ביאור המנסה להעריך את אובדן ההכנסות. חמש החברות הגדולות הציגו עד אמצע 2008 תשואה שלילית של כ-6%. כתוצאה מכך הפסידה כלל ביטוח הכנסות בסך 170.6 מיליון שקל, מגדל הפסידה הכנסות בהיקף של 210 מיליון שקל, הראל לא גבתה 99 מיליון שקל, מנורה הפסידה הכנסות של 73 מיליון שקל והפניקס לא יכלה לגבות 167 מיליון שקל. בסך הכל מדובר באובדן הכנסות כולל של כ-720 מיליון שקל. לכאורה, החישוב השנתי מראה אובדן הכנסות של 1.44 מיליארד שקל.

עם זאת, התשואות במחצית השנייה של 2008 צפויות להיות נמוכות מאלה של המחצית הראשונה, ולכן מעריכים בשוק כי מדובר באובדן הכנסות של 1.7 מיליארד שקל או יותר. לא מדובר במצב חדש: גם 2002, שהיתה שנה חלשה בשוק ההון, הסתיימה בתשואות שליליות, וחברות הביטוח נכנסו ל-2003 עם "בור" של סביב 7%-8%. אלא שאז, בשל הראלי האדיר בתחילת 2003, כוסו ההפסדים האלה בתוך 5 חודשים, וכבר במאי שבו חברות הביטוח לגבות את דמי הניהול המשתנים.

נכון להיום, "הבור" של החברות הביטוח הוא בערך 15%- (ריאלי), ואת התשואה הזו יש להשיג לפני שניתן יהיה לגבות מחדש את דמי הניהול. עם זאת, בחברות הביטוח מדגישים כי בטווח הארוך השוק ישוב לעלות, ולכן אובדן ההכנסות הוא זמני בלבד. בחברת ביטוח גדולה מפנים, למשל, לתשואות הגבוהות שמציעות איגרות החוב: מי שירכוש איגרת חוב שמציעה תשואה של, למשל, 10% בשנה, יוכל לרשום רווח שכזה מדי שנה אם יחזיק באיגרת עד לזמן הפדיון ואם החברה לא תפשוט רגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully