וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשוכות שעוברות חברות הטכנולוגיה

יגאל בריטמן

28.10.2008 / 9:03

השקעות



>> חברות הטכנולוגיה בישראל ובעולם מאופיינות במחזורי חיים דומים בהתאם למגזרים השונים. לחברות ביו-טק ייקח כ-15 שנה להגיע לשוק ולחברות אינטרנט שנתיים. למרות ההבדלים המהותיים, במשך הזמן, כל החברות תעבורנה במסלול דומה של בניית הפלטפורמה הטכנולוגית - המחקר והפיתוח, החדירה הראשונית לשוק, גידול במכירות, התבססות החברה והמשך צמיחה וגידול באמצעות רכישה של חברות, מיזוג או בהנפקה לציבור.

Deloitte בוחנת מידי שנה את שיעורי הצמיחה של חברות הטכנולוגיה במרכזי ההיי-טק בעולם במסגרת תוכניות ה-50 Fast. מניתוח הממצאים עולה כי ישראל עומדת בשורה אחת עם המדינות המובילות. לדוגמה, שיעור הצמיחה הממוצע של 50 חברות הטכנולוגיה המובילות בעמק הסיליקון ב-2007 עמד על כ-1,300% ובסין על כ-1,400%, זאת לעומת כ-3,300% של 50 חברות הטכנולוגיה הישראליות שדורגו באותה שנה.



לשם הדגשה, יש לציין גם את הפער בנתונים החציוניים של אותו הדירוג כשהנתון החציוני של הצמיחה בעמק הסיליקון עומד על 431%, בסין על 285%, ואילו ישראל מובילה עם 532%. גם בהשוואה למדינות אירופיות קטנות יותר ניתן לראות כי שיעור הצמיחה הממוצע של חברות טכנולוגיה מובילות עומד על כ-1,000% אך עם נתון חציוני של 865%, מה שמעיד על כמות רבה יותר של חברות טכנולוגיה שצומחות עם התפלגות אחידה יותר של שיעורי הצמיחה בין כלל החברות המובילות.



ניתן להקיש מכך כי חברות הטכנולוגיה הישראליות מציגות שיעורי צמיחה מרשימים יותר מהמתחרות במדינות שונות בעולם, אך עם זאת, הן מאופיינות במספר מצומצם יחסית של חברות שמושכות את הרכבת ומובילות את קטר ההיי-טק קדימה.



אולם, לאור המשבר הגלובלי עלינו לבחון מחדש את מבנה משק הטכנולוגיה. חברות רבות תאלצנה להתמודד עם קשיי גיוס ומגבלות אשראי וחברות שלא הציגו צמיחה יוצאת דופן ככל הנראה לא תצלחנה להציג גידול במכירות בשנה הקרובה. קשיים מסוג זה מעיבים לא רק על מערך המכירות של החברות אלא גם על יכולות המחקר והפיתוח שדורשות חלק ניכר מהמשאבים.



הפתרון לקשיי הגיוס חייב להישען על תוכנית כלכלית ממשלתית מקיפה למגזר הטכנולוגיה. מחנק האשראי מוביל את אור הזרקורים למגזר הפיננסי אך אל לנו להתעלם מחברות הטכנולוגיה אשר מהוות את קטר הצמיחה בפרט לאור השפעתו הישירה על כלל המשק. יש לקרוא לפרישת רשת ביטחון לאומית לחברות טכנולוגיה שתבטיח את צליחת המשבר הנוכחי ותאפשר יציבות תעסוקתית ועסקית שעתידה להקרין גם על מגזרים נוספים במשק כולו.



רובד נוסף להתמודדות עם הקשיים טמון בעיקרו ביכולות ניהוליות. על המנהלים מוטלת האחריות לפעול בזהירות ותוך מחשבה מעמיקה על סדרי עדיפויות. מספר מצומצם יחסית של החברות ששרדו את התנפצות הבועה מהוות דוגמה ומופת לקריאה מוקדמת ונכונה של המפה, צמצום הוצאות מבוקר ואחראי תוך שיתוף העובדים באתגרים ובצרכים שעומדים למול החברה.



-



הכותב הוא יו"ר ומנהל עסקים ראשי ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר ושותף מנהל עולמי ב-Deloitte

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully