וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למערכות ניהול סיכונים היה תפקיד מכריע במשבר"

מאת אור הירשאוגה

28.10.2008 / 9:03

מנהל מערכות המידע של הבנק העולמי לשעבר: " ל-IT יהיה תפקיד אדיר ברפורמות שיבואו בעקבות המשבר - הן בהקשר הרגולטורי והן בייעול תהליכים לשם הקטנת עלויות"



>> מוחמד מוחסיין, לשעבר מנהל מערכות המידע של הבנק העולמי עד 2005, אינו סבור שהאשם במשבר העולמי הוא בקפיטליזם. "קפיטליזם פר סה אינו דבר שלילי", אמר מוחסיין בראיון ל-TheMarker. "הבעיה היא בעיה של יוהרה", הוא מחדד. "אנשים הרגישו שבגלל שהם עושים רווחים הם לא יכולים לטעות. הם נהנו מהמסיבה ולא הבינו שמחר הם יקומו עם הנגאובר. הם נכנסו לבינג' (בולמוס) של שתייה, באופן מטפורי".

מוחסיין, שהתארח בכנס העשור למרכז שמעון פרס לשלום, סבור שלמשבר יהיו השלכות על המאמצים הפילנתרופיים העולמיים. "חבילות הסיוע הפילנתרופיות ייקטנו. ארגוני הסיוע הלא-ממשלתיים ייקלעו לבעיות קשות. הבנק העולמי מתמקד בבנייה של מערכות. אך לא ניתן לבנות מערכות לפני שסיוע ראשוני מוגש".



כמי שהיה המנמ"ר של אחד מן הגופים הפיננסיים החשובים ביותר בעולם, מוחסיין סבור שלמערכות מידע חלק גדול במשבר הפיננסי הנוכחי.



"בשלוש-ארבע השנים האחרונות נוצרה בעיה שאנשים חשבו שאם מטמיעים מערכת ניהול סיכונים, זה מטפל בכל הסיכונים. בסופו של יום גם מערכות התראה מוקדמת ומערכות ניהול סיכונים מתוכננות ומופעלות בידי בני אדם. בדיקות תקינות של הליכים פשוט לא נעשו. אבל קל להגיד את זה במבט לאחור", הוא מסכם.



למרות הכשלים הכרוכים בניהול מערכות IT, מוחסיין אינו מהסס לומר כי פתרון אפשרי לבעיות ייווצר בשילוב של מערכות IT עם בקרות אנושיות.



"ל-IT יהיה תפקיד אדיר ברפורמות שיבואו בעקבות המשבר הנוכחי - הן בהקשר הרגולטורי והן בייעול תהליכים לשם הקטנת עלויות בחברות. חברות יעשו מאמצים להקטין עלויות ולהתייעל. הן יפנו לפתרונות IT בעלי ROI גבוה. אחת הסיבות שלא ראינו ירידה ברווחים היא בדיוק בגלל שחברות הכניסו כלים לשיפור התפוקה, ולכן גם בעת מיתון הן הצליחו לשמור על גידול ברווחים".



עם זאת, כדי להימנע מן הכשלים שאותם הוא מזהה, יש לשנות כמה תפישות בפיתוח IT. "השווקים הם גלובליים ולא ניתן ליישם פתרונות מקומיים. אני גם לא צופה שתיווצר מערכת אינגרטיווית כלל-שווקית - מערכת כזאת תהיה יעילה בפיקוח, אבל אני לא מאמין שניתן להקים מערכת כזאת, ולו מפאת הבעיות התחיקתיות הכרוכות בכך.



"חלק חשוב מהשינוי צריך לבוא מהשילוב של אנשי הבקרה החשבונאית כבר בשלבי הפיתוח של פתרונות טכנולוגיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully