וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסלול הירוק

מאת דניאל שמיל

28.10.2008 / 9:03

הטרנד הסביבתי ששלט בתערוכת פאריס מציע פתרונות ירוקים שנוכל למצוא בקרוב על הכבישים



>> לא קשה לאתר את המוטיב החוזר בתערוכת הרכב בפאריס: מחויבות לסביבה. באותה מידה קל לבטל את המוטיב הזה ולקרוא לו הצהרה אופנתית וצבועה של יצרני רכב שהתמחו עד כה בגרימת נזק לסביבה.



אבל אולי מהטרנד הזה, הנובע מלחץ ציבורי אמיתי, מתחיל לצאת משהו טוב. בתערוכת פאריס העשן מתחיל להתפזר ומבין כל הטכנולוגיות הירוקות מתחילים להסתמן פתרונות שנוכל למצוא בקרוב על הכבישים. לעת עתה, נראה ש"תא הדלק" וההנעה במימן רחוקים עדיין מיישום אמיתי. הייצור, ההובלה והאחסנה של מימן יקרים מדי. המגמה הנראית לעין היא שילוב של מנועים חשמליים במכוניות, אלא שמנועים אלה לא יעבדו לבדם.

הנעה חשמלית מלאה מוצעת רק במכוניות הקטנות, ואילו במכוניות משפחתיות ניתן למצוא טיפוסים שונים של הנעה היברידית - מנוע בנזין או דיזל בתוספת מנוע חשמלי, המשמש מנוע עזר קטן. הנה סקירה של האופנה הירוקה בתערוכת פאריס, שחלק ממנה מיועדת להגיע לישראל בעתיד הקרוב.



הנעה חשמלית: ניסאן נובו / רנו ZE / מיני E



>> המכוניות החשמליות שנחשפו באחרונה, לתצוגה או לניסוי, הן קטנות ועירוניות. ניסאן נובו היא מכונית קטנה באורך שלושה מטרים, רנו ZE אינה אלא גרסה חשמלית לרנו קנגו המקוצר והמיני, ובכן, אותה אתם כבר מכירים.



הדגמים של ניסאן ורנו לא מיועדים להגיע לכביש לפני 2011, אך במקרה של המיני מדובר בניסוי של 500 מכוניות במדינות שונות בארה"ב. הניסוי מדגים את הבעיות המובנות במכונית חשמלית - המצבר גדול ודורש ויתור על המושבים האחוריים. בנוסף, הוא גם כבד (260 ק"ג) ויקר, ועל כן המכוניות מוחכרות ולא נמכרות. לפחות טווח הנסיעה סביר - 240 ק"מ. אגב, אבטיפוס של מכונית עם מצבר שניתן להחלפה מהירה, כפי שמציע שי אגסי, עדיין לא נראה.



הנעה חשמלית-היברידית: שברולט וולט



>> הגלגלים של הוולט מחוברים למנוע חשמלי, וזה יכול להיטען מתקע החשמל. הוולט יכולה לנסוע 64 ק"מ מבלי לזהם את האוויר כלל, ורק אם נוהגים למרחק גדול יותר ייכנס לפעולה מנוע בנזין קטן, המשמש כ"מאריך טווח", ולמעשה טוען את המצברים (גנרטור).



השילוב הזה מאפשרת ניצולת גבוהה של האנרגיה וזיהום אוויר מופחת, גם אם לא מדובר באפס זיהום אוויר.



הנעה מיקרו-היברידית: סיטרואן C3 פיקאסו



>> במקרה הזה, השם "היברידי" נועד לתדמית בלבד. מדובר בכמה רעיונות מן המכוניות ההיברידיות המשולבים במכוניות בעירה פנימית רגילות.



יש כאן מערכת "עצור וסע", המדוממת את המנוע בכל עצירה ומעירה אותו לחיים עם הלחיצה הראשונית על דוושת הגז. המכונית כוללת גם מערכת טעינה של המצברים באמצעות האנרגיה הקינטית המתבזבזת בדרך כלל בבלימה. מערכת דומה תוצע בעתיד גם במכוניות סמארט.



מיתוג ירוק: סקודה פאביה גרין ליין



>> מתברר שבכלל לא צריך מנוע חשמלי ומצבר יקר כדי להיחשב ל"ירוק". אפשר לקחת מכונית דיזל חסכונית, להוריד מעט משקל, להפחית את ההתנגדות לאוויר ולעטר את המכונית בסמלילים ירקרקים ובשמות כמו אקונטיק, אקומוטיב ובמקרה של סקודה - פשוט "גרין ליין".



מנוע עזר חשמלי: הונדה אינסייט



>> ההגדרה הרחבה היא "מכונית היברידית", אך השם המדויק שהונדה נתנה למערכת הוא IMA (Integrated Motor Assist). במכונית כזו המנוע החשמלי מספק אנרגיה לכל המערכות המישניות ברכב, ומותיר את מנוע הבנזין להנעת הרכב בלבד. רק לעתים נדירות המנוע החשמלי משתתף גם בסיבוב הגלגלים - להבדיל מטויוטה פריוס, שם המנוע החשמלי משמעותי יותר ומצטרף למנוע הבנזין במאמץ להנעת הגלגלים.



בהונדה אינסייט מדובר במערכת שמגבירה את יעילות ניצול האנרגיה, ולכן מפחיתה את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר. ואולם לאינסייט יש מאפיין חשוב אחר, היא נראית "ירוקה" וידידותית לסביבה, וזה חשוב לא פחות לרוכשים שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully