וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופות הגמל של אלטשולר שחם מחקו 10%-11% מתחילת החודש

מאת שרית מנחם, צבי זרחיה ושרון שפורר

28.10.2008 / 9:03

הערכות: הענף איבד 30 מיליארד שקל בספטמבר-אוקטובר



>> הצונאמי הפיננסי שהתעצם בחודשיים האחרונים ממשיך לפגוע בחסכונות של העמיתים: מתחילת אוקטובר איבדו העמיתים בקופות הגמל של אלטשולר שחם 10%-11%.

בכירים בשוק ההון העריכו אתמול כי התשואות השליליות בקופות הגמל באוקטובר יגיעו ל-5%-8% בממוצע. עם זאת, עד סוף החודש נותרו עוד שלושה ימי מסחר בבורסה של תל אביב וארבעה ימי מסחר בבורסות בעולם, כך שהתשואות עדיין יכולות להשתנות.



מתחילת החודש משכו העמיתים בקופות כ-2 מיליארד שקל, ומנהלי השקעות בשוק חוששים כי עם פרסום התשואות הרשמיות לספטמבר (שפרסומן נדחה בגלל החגים) ולאוקטובר יתגברו הפדיונות.



הנפילות החדות בשווקים ומשיכות העמיתים כיווצו את היקף הנכסים המנוהלים בענף. בסוף אוגוסט ניהל הענף 260 מיליארד שקל. אחרי ירידת ערך ממוצעת של 10% ופדיונות של כמה מיליארדי שקלים, ההערכות הן כי הענף איבד כ-30 מיליארד שקל בחודשים ספטמבר-אוקטובר.



בשבועות האחרונים עלתה באופן משמעותי אי הוודאות בקרב המשקיעים, ועמה גם התנודתיות בשווקים. לנוכח זאת, ההשפעה של הימים הנותרים עד סוף החודש עשויה להיות דרמטית. עם זאת, אין ספק כי יש בתמונת המצב הנוכחית כדי לרמוז על התשואות העגומות הצפויות בתום החודש.



"התשואות בקופות הגמל בחודשים ספטמבר-אוקטובר יהיו שליליות, והירידות יכולות להגיע עד ל-10%. מצב שכזה יכול רק להגביר את קצב המשיכות מהקופות", העריך אתמול אשר דורון, מנהל קופות הגמל באלטשולר שחם, בדיון על המשבר הפיננסי שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת. לדבריו, באחרונה יש התגברות בקצב המשיכות מהקופות, כאשר בשיא המשבר נמשכו 300 מיליון שקל ביום. "לאחר מכן סכומי המשיכות ירדו ל-150 מיליון שקל ביום. בקצב כזה, העמיתים עלולים למשוך לפחות רבע מנכסי הקופות. יש התגברות של משיכות על ידי עמיתים, ואנחנו לא רואים את הסוף. החשש שלנו הוא שאם ניתן למגמה להימשך, המספרים יגדלו בקצב עצום".



רונן סולומון, נציג איגוד קופות הגמל באיגוד לשכות המסחר, אמר כי בתקופה הקרובה נמשכו או יימשכו מהקופות 20 מיליארד שקל. לדבריו, יש להסדיר את פרק הזמן שנקבע לשם ניהול שיחת ייעוץ אישית עם העמיתים ולקבוע אותה על 18 יום, לעומת 4 כיום, כפי שנעשה בחברות הביטוח. לדבריו, משרד האוצר הסכים להאריך את התקופה לעשרה ימים, אך לדבריו האוצר אינו מוכן להגיש כעת את התקנות לוועדת הכספים.



סולומון גם הציע להעניק רשת ביטחון לקופות הגמל ולאפשר לעמיתים שביקשו לפדות את הקופות להחזיר את הכספים לקופות עד סוף 2008 וליהנות שוב מהטבות המס.



הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, חלק על הנתונים שהוצגו ואמר כי מתחילת המשבר הפיננסי נפדו מהקופות 200 מיליון שקל ביום, לעומת כ-100 מיליון שקל בתחילת 2008. ענתבי שלל את ההערכה שלפיה באחרונה נפדו מהקופות 20 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully