וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוחרים בבריאות

אהוד קוקיה

29.10.2008 / 6:48

זמן בחירות



>> קשה שלא להביט בקנאה במערכת הבחירות האמריקאית, ובמקום המרכזי שתופס תחום הבריאות במצע הבחירות של שתי המפלגות בארה"ב. שחקנים מהוליווד אף התנדבו להופיע בסרטון שנועד לעודד הצבעה, והנושא המרכזי בו הוא מערכת הבריאות. גם "הניו יורק טיימס", מהעיתונים המובילים בעולם, ו"הניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין", כתב עת רפואי יוקרתי, התייחסו לעניין בהרחבה.

בישראל, לצערי, תמיד עולים לכותרות עניינים אחרים ומושכים אליהם את אור הזרקורים. רבים זוכרים את הסיפור הידוע על מועמד למשרת שר, שעמד מול ראש הממשלה המיועד ופחד להתעטש, שמא יאמרו לו "לבריאות" וישלחו אותו אל המשרד המורכב אך החשוב הזה.



דווקא בשל כך, בימים אלה של ערב בחירות בישראל, יש לקרוא למועמדים לראשות הממשלה ולמפלגות השונות להציב את הבריאות בראש מצע הבחירות שלהם, לדבר על החשיבות של חיזוק מערכת הבריאות בכל נאום שהם נושאים וללמוד לעומק את צורכי המערכת ואת נקודות החוזק והחולשה שלה - כדי להעלות אותם בכל ראיון בתקשורת.



הבריאות חייבת להיהפך לאחד העניינים המשמעותיים ביותר שמעסיקים את המפלגות השונות. לבריאות אין גיל, היא חשובה לקשישים ולתינוקות; היא אינה פוליטית, ורלוונטית למצביעי ימין ושמאל, ערבים ויהודים; והיא חשובה במידה זהה לאלפיון העליון והתחתון, לתושבי קרית שמונה, תל אביב, ירוחם ורהט. הפוליטיקאי שיציג את הבריאות כנושא מרכזי במצע הבחירות שלו יזכה לאהדה מקיר אל קיר - בכל המישורים.



כל מי שמעוניין לעסוק בקידום השוויון ובצמצום הפערים בחברה הישראלית יכול להתחיל את העבודה ממערכת הבריאות, ולהביא שינוי ורוח חדשה תוך זמן קצר. מערכת הבריאות בישראל טובה, אך חשוב לחזקה עוד יותר. חלק מההחלטות שיש לקבל אינן כרוכות בהכרח בהקצאת תקציבים, אלא ביצירת תמריצים לשיפור והתייעלות באמצעות שינויים מבניים במערכת. אפשר לשפר את השירות לאזרחים ואת רמת הבריאות שלו על ידי הגברת הרגולציה בתחומים מסוימים, או צמצומה בתחומים אחרים, למשל תחום הביטוחים המשלימים.



ההוצאה הפרטית על בריאות בישראל היא מהגבוהות בעולם, ושיעור ההשתתפות העצמית הגבוה בהוצאה על בריאות הוא חסם משמעותי העומד בפני רבים בבואם לצרוך שירותי בריאות. נתונים אלה חייבים להדיר שינה מעיניו של כל מנהיג שמבין את חשיבות מערכת הבריאות, ומעוניין שהיא תמשיך להיות אחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם.



בקשה אחת לי אל הפוליטיקאים שייטלו על עצמם את משימת הבריאות: למדו, נתחו והתעמקו בתחום לפני שתחליטו. מערכת הבריאות מורכבת מאוד, ולעתים שינוי בתחום אחד יכול להפר איזונים סבוכים, שישפיעו באופן שלילי על תחום אחר. המערכת זקוקה ליציבות ולניהול מחושב ויסודי.



האמרה הישראלית כל כך "העיקר הבריאות", חייבת לקבל כעת ביטוי לאומי. מועמדים נכבדים, זוהי ההזדמנות שלכם לבחור בעבור כולנו "שנהיה בריאים".



-



הבותב הוא מנכ"ל מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully