וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב לא מעודכן

מוטי בסוק

29.10.2008 / 6:48

המשק הישראלי



>> לפי החוק, הממשלה חייבת להניח על שולחן הכנסת את תקציב המדינה לשנה הבאה עד 60 יום לפני סיום שנת התקציב היוצאת. מבחינה זו אין חידוש בהנחת תקציב המדינה ל-2009 על שולחן הכנסת היום, 63 ימים לפני סוף 2008. החידוש הוא בכך שלראשונה בתולדות ישראל, מונח על שולחן הכנסת תקציב שכולם יודעים כי לא יאושר במועד הקבוע בחוק - סוף השנה.



האוצר רצה להניח את תקציב השנה הבאה על שולחן הכנסת כבר בתחילת ספטמבר, כדי שיהיו לח"כים ארבעה חודשים שלמים ללמוד על הוצאות והכנסות המדינה - ולהתמודד אתם בוועדת הכספים ובוועדות אחרות, ובהמשך במליאת הכנסת. הנסיבות המיוחדות של הפוליטיקה הישראלית דחו את היוזמה לשנה הבאה.

שר האוצר, רוני בר-און, התעקש כי תקציב 2009 יאושר בממשלה באוגוסט. התקציב המאושר, שהוא תקציב המשך לתקציבי השנים הקודמות, שימש כאבן יסוד (בנצ'מרק) לדיונים הקואליציוניים שקיימה ציפי לבני בחודש וחצי האחרונים, והוא ישמש כאבן יסוד לדיונים הקואליציוניים שיקיים ראש הממשלה הנבחר לאחר הבחירות הקרובות. הוא לא יאפשר, ציבורית, סטיות גדולות מתקציב ההוצאות של הממשלה - למרות הנטייה של פוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית לפרוץ מסגרות.



כבר עתה ידוע כי תקציב 2009 אינו מעודכן, לא בצד ההוצאות ולא בצד ההכנסות. בצד ההוצאות ברור כי תקציב הביטחון ל-2009 יהיה גבוה בעד 5 מיליארד שקל (כ-10%) מהתקציב שאושר באוגוסט, וכי המפלגות שיקימו את הקואליציה הבאה יקבלו הטבות כספיות על חשבון המדינה.



בצד ההכנסות, ברור כי יעד גביית המסים ל-2009 - 203 מיליארד שקל - גבוה בכ-10 מיליארד שקל לפחות מהיעד הריאלי. כלומר, הממשלה החדשה תצטרך לבצע קיצוץ כואב בתקציב שהממשלה היוצאת אישרה. אפשרות אחרת עליה ממליץ בר-און היא לעבוד ב-2009 עם התקציב שאושר באוגוסט האחרון - מתוך ידיעה כי הגירעון בסוף השנה יהיה גבוה בהרבה מהגירעון המתוכנן.



סדר היום התקציבי של הממשלה הבאה, בתחילת קיומה, יהיה דחוס מאוד. הבחירות לכנסת הבאה ייערכו בפברואר. הממשלה הבאה תקום באפריל. תקציב 2009 יובא לאישור הכנסת רק במאי 2009. במאי 2009 האוצר כבר עובד על תקציב 2010. ביוני תתחיל הממשלה החדשה בדיונים על תקציב 2010. כלומר, לממשלה החדשה יהיה כמעט אפס זמן לטיפול בתקציב 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully