וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלה שמטרידה את המשקיעים בוול סטריט: האם המניות נפלו מספיק ואפשר להתחיל לקנות?

ניו יורק טיימס

29.10.2008 / 10:53

מאז סוף אוגוסט איבד הדאו ג'ונס 32% ■ העליות אתמול החזירו חלק מהאופטימיות ■ ישנם משקיעים חשובים, כמו וורן באפט וג'רמי גרנתהם, המעריכים כי מחירי המניות נפלו כה הרבה, עד שכדאי להם להתחיל לרכוש אותם, אך אחרים חושבים אחרת ■ המשקיעים גם מביטים


הנסיקה של מדד אתמול, בשיעור של 11%, הותיר את המשקיעים במבוכה. אחרי ארבעה שבועות של ירידות שערים, חלק מהם שואלים את עצמם האם לא הגיע הזמן לשוב ולקנות מניות. האופטימיים טוענים כי המניות זולות מכדי שניתן יהיה לעמוד בפיתוי, למרות כל הבעיות הכלכליות שבחוץ, אבל רבים עדיין לא השתכנעו.

אין קטליזטור ספציפי שהניע את העליות, ולכן המומחים הגיעו למסקנה שחלק מהמשקיעים סבורים ששערי המניות פשוט ירדו יותר מדי - הדאו ג'ונס איבד 32% מערכו מאז סוף אוגוסט - כאשר חלקם אף מצוי ברמה הנמוכה ביותר מזה עשרות שנים. המשקיעים גם מביטים בתקווה לקיצוץ נוסף בשער הריבית המרכזית בישיבת הבנק הפדרלי שתתקיים בהמשך היום.



השאלה הגדולה שמטרידה את המשקיעים בוול סטריט ומחוצה לה היא זאת: האם הירידה בערך המניות משקפת את הצמצום החד ברווחי החברות, שמתלווה לאפשרות שיתקיים מיתון עולמי ממושך.

ישנם משקיעים חשובים, כמו וורן באפט וג'רמי גרנתהם, המעריכים כי מחירי המניות נפלו כה הרבה, עד שכדאי להם להתחיל לרכוש אותם, אך אחרים חושבים אחרת.

"זה באמת תלוי בכמות ההפסדים שידווחו בשני הרבעונים הבאים", אומר בארי ריתהולץ, מנכ"ל חברת הייעוץ וההשקעות פיוז'ן IQ, שלא מוכן להתחייב כי המניות הגיעו לתחתית, אך מציין כי הן קרובות לשם. "אם הרווחים יהיו גרועים מהצפוי", הוא מציין, "אנחנו נהיה בצרות".

גם ביום של עליות מרשימות בוול סטריט, זרם הנתונים על היחלשות הכלכלה האמריקאית לא פסק. בתחילת היום דווח על נפילה בבטחון הצרכנים לרמה הנמוכה ביותר ב-41 השנים בהם מתבצע הסקר. דו"ח אחר הראה כי מחירי הבתים ב-20 ערים מרכזיות נפלו ב-16.6% לעומת אוגוסט, ירידה מתונה קצת יותר מאשר בחודש שעבר.

שווקי האשראי ממשיכים לפעול תחת לחץ. הריבית על משכנתאות ואג"חים עולה, כלומר צרכנים ובתי עסק צריכים לשלם יותר עבור הלוואות. הריבית הקבועה הממוצעת על הלוואה ל-30 שנה עמדה בשבוע שעבר על 6.56% לשנה, לעומת 6.38% בשבוע הקודם. הנתונים מצביעים כי הצרכנים האמריקאים מצויים בפחד עמוק, וששוק הדיור שרוי באמצעיתה של נפילה ארוכה וכואבת.

עיני המשקיעים נשואות אל החלטת הבנק הפדרלי. אתמול בבוקר הודיע הבנק המרכזי כי עלייה בהיקף ההלוואות לטווח קצר שמעניקים הבנקים, לאחר שפירסם את תוכניתו להלוות ישירות לחברות העסקיות, על ידי רכישת ניירות מסחריים, כתב התחייבות לתקופה קצרה המאפשר פעילות שוטפת כמו תשלום משכורות ורכישת אספקה.

החגיגה של אתמול משקפת בחלקה את הגידול בבטחון המשקיעים שהבנק הפדרלי ומשרד האוצר ימנעו בעתיד בכל מחיר התרחשויות אסוניות במערכת הפיננסית כמו פשיטת הרגל של בנק ההשקעות .

קשה לדעת האם מחירי המניות הנוכחיים משקפים באופן ריאלי את המצוקה הכלכלית המתקרבת. בדרך כלל, אנליסטים של שוקי המניות נוהגים לאחר בהורדת תחזיות הרווחים של חברות (באופן היסטורי, וול סטריט מגיבה באיטיות לשינוי תחזיות בתקופות של שינויי מגמה), אבל אנליסטים של בנק צופים לנפילה של 12.4% ברווחים שירשמו השנה החברות הכלולות במדד, ולירידה של 13.5% ברווחי 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully