וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט, בר-און ותמיר יפגשו מחר בניסיון לפתור את משבר האוניברסיטות

צבי זרחיה ורותם סלע

29.10.2008 / 12:43

בר-און: המשבר יהיה מאחורינו תוך זמן קצר; איננו מוכנים שהתוספת התקציבית תיועד למימון גרעונות



ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר האוצר רוני בר-און ושרת החינוך יולי תמיר ייפגשו מחר בניסיון למצוא פתרון למשבר ההשכלה הגבוהה, כדי שיהיה ניתן לפתוח בשבוע הבא את שנת הלימודים באוניברסיטאות. ההערכה היא שבפגישה תתקבל החלטה שתוביל לסיום המחלוקת בין אוצר לבין הוועדה לתכנון ותקצוב - ות"ת.



בר-און העריך הבוקר במליאת הכנסת כי "המשבר יהיה מאחורינו תוך זמן קצר. נגמור את זה כי האוניברסיטאות יודעות שהן קיבלו הצעה הוגנת וראויה, ובעיקר כזו שמעוגנת בעקרונות שהניח דו"ח שוחט לבחינת ההשכלה הגבוהה". בר-און הוסיף כי "המחלוקת שנותרה כעת בין הצדדים לא ממוקדת בגובה התוספת להשכלה הגבוהה אלא בשאלה לאן יופנו הכספים הללו. הנהלת האוצר ואני נחושים להבטיח שהתוספת תשמש לנושאים עליהם המליצה ועדת שוחט, כמו שיפור איכות המחקר, שיקום תשתיות המחקר, עידוד קליטת מדענים צעירים, תוספות משמעותיות לקרנות מחקר, גמישות העסקה, הפניית משאבים למחקר ותימרוץ מצטיינים".



בר-און הוסיף כי "איננו מוכנים לתת יד לדרישת הוועדה לתכנון ותקצוב של האוניברסיטאות (ות"ת) שהתוספת התקציבית הזו תיועד למימון גרעונות. תקציב ההשכלה הגבוהה ב-8 השנים האחרונות עלה ב-800 מיליון שקל. בשנת 2009 הוא יגדל ב-8%, כלומר בחצי מיליארד שקל, ויגיע ל-6.5 מיליארד שקל. עלייה זו לא כוללת העלאה בשכר מרצים ואת הקפאת שכר הלימוד באוניברסיטאות".



מוקדם יותר תקפה שרת החינוך יולי תמיר את משרד האוצר על התנהלותו במשא ומתן עם המוסדות להשכלה גבוהה ואמרה כי האוצר מתעלל במוסדות האקדמים. "ביקורת זה דבר אחד ושליטה זה דבר אחר. משרד האוצר מתבלבל בין ביקורת לבין שליטה. תפקידו לבקר ואילו רצונו לשליטה היא דבר מגונה", אמרה תמיר בוועדת הכספים.



תמיר טענה כי משרד אוצר "גורר רגליים" מחודש אפריל 2008, שבו החל המשא ומתן. "בכל פעם שמתקרבים להחלטה, האוצר מנסה באמצעות השליטה על התקציב להכניס לדיונים דברים שלא היו ולא נבראו. פעם הוא רוצה למנות חשב וכעת לדון במשכורות. בכל פעם שמגיעים לשולחן הדיונים האוצר מוצא המצאה אחרת לא לסגור את ההסכם. לא קיימת נכונות מינימלית באוצר לפתור את הבעיות בדרך הסבירה והראויה", אמרה תמיר. "אנו בישורת האחרונה. זה יהיה אסון אם השנה הזו לא תפתח בשבוע הבא כסדרה. אנו חייבים להתנות יציבות למערכת", סיכמה שרת החינוך.



יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), הודיע כי "הוועדה לא תאשר תקציבים אם המשבר לא ייפתר. מה שקורה היום הוא ביזיון. ראשי האוניברסיטאות זוחלים לכנסת ולאוצר. כיום אין כבוד לפרופסור במדינת ישראל. אין כבוד לנשיא אוניברסיטה".



"אני בוש ונכלם לראות את ההתעללות בהשכלה הגבוהה. יש לפתור מייד את הבעיה. זוהי בושה וחרפה שהאוצר מתנה הזרמת תקציבים בהסכמי שכר עתידיים. אם המשבר לא יסגר היום זהו כתם על בית המחוקקים", הפטיר ברוורמן, ששימש כנשיא אוניברסיטת בן גוריון. "דוד בן גוריון מתהפך בקברו", חתם.



גורמים במשרד האוצר אמרו בתגובה לדברי תמיר כי "שרת החינוך צבועה. היא לא נכחה באף אחת מפגישות המשא ומתן. תמיר היא זו שחתומה על על דו"ח שוחט לשיפור מערכת ההשכלה הגבוהה והיא כנראה לא מכבדת את ההמלצות של עצמה". על ברוורמן אמרו באוצר שהם שמחים לשמוע שהוא מאמין שיש צורך בשכר דיפרנציאלי. "מפתיע שברוורמן לא אמר זאת במהלך המשא ומתן עם המרצים שהסתיים בתוספות שכר גבוהות. חבל שלא הנהיג שכר דיפרנציאלי בעת היותו נשיא אוניברסיטת בן גוריון", אמרו באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully