וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין יחויבו לבטח עצמם בביטוח אחריות מקצועית - כיום אלפי עורכי דין אינם מבוטחים

נורית רוט

29.10.2008 / 14:05

הערכה: מתוך כ-40 אלף עו"ד בישראל, כ-50% אינם מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית



עידן חדש נפתח בחיי עורכי הדין, מהיום יחוייבו כל עורכי דין לבטח את עצמם בביטוח אחריות מקצועית. שלשום אישר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין פה אחד את המלצות הצוות - שמונה לפני שנה - לבדיקת נושא הטלת חובת ביטוח אחריות מקצועית, אשר המליץ באחרונה להטיל חובת ביטוח אחריות מקצועית על עורכי הדין.



הטלת חובת עריכת ביטוח אינה טריוויאלית, שכן מסתבר כי רבים מעורכי הדין שאליהם פונים הלקוחות לקבלת שירות מקצועי, כמו ביצוע עסקת מקרקעין או טיפול בהליכי גירושין, כלל אינם מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית. ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, העריך באחרונה כי מתוך כלל עורכי הדין בישראל, שמספרם מגיע לכ-40 אלף, כ-50% אינם מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית ומתוך עורכי הדין העוסקים במקצוע, כשליש - 10 אלף עורכי דין, אינם מבוטחים.



את הנתונים הרשמיים על מספר עורכי הדין שמבוטחים בביטוח אחריות מקצועית, לא ניתן להשיג מאחר שעורכי הדין אינם מחויבים לדווח ללשכה אם הם מבוטחים, וגם אינם מחויבים לרכוש את הביטוח דרך החברה שאליה מפנה הלשכה - חברת הביטוח מגדל. הוועדה מציינת כי לא עלה בידה לקבל נתונים מספריים, וכל שעלה בידה "היו השערות ולא נתונים". בהעדר נתונים בדוקים ציינה הוועדה כי יש בסיס להנחה כי אלפי עורכי דין אינם מבוטחים.



הצוות שמונה על ידי ראש הלשכה, בראשות השופט בדימוס, ד"ר גבריאל קלינג, בדק האם בכלל רשאית הלשכה להטיל חובת ביטוח. מסקנת הצוות היתה כי מדובר בצעד שאינו פוגע מעבר למידה בחופש העיסוק. הצוות מציין כי הטלת החובה נועדה בראש ובראשונה לטובת הלקוחות שעלולים להיפגע על ידי עורך דין רשלן ולמצוא עצמם מול עורך דין חסר יכולת פירעון. בנוסף צויין כי חובת הביטוח נועדה לסייע לעורכי דין, שעלולים להיקלע לחיוב בפיצויים שאין בידם לעמוד בו.



בדיוני הוועדה התגלעו חילוקי דעות בין חברי הצוות. כך לדוגמה, סבר עו"ד דוד אור-חן, אחד מחברי הצוות, כי יש בעיה להטיל חובת עריכת ביטוח על עורכי דין, במיוחד על הצעירים שבהם, שהעלות הכספית שתוטל עליהם אינה מבוטלת. אור-חן סבר כי אין להטיל חובת ביטוח אלא יש לפעול בדרך של הסדר וולונטרי, ולאפשר לעורכי הדין להצהיר ללקוח על קיום ביטוח. עמדה זו כאמור לא התקבלה.



הוועד המרכזי החליט כי הלשכה תערוך מכרז בין המבטחים השונים להתקשרות עם מבטח אחד על בסיס פוליסה תקנית ומפורטת שהלשכה תקבע. גבול האחריות שנקבע הוא 750 אלף שקל למקרה ומיליון וחצי שקל לתקופה.



במישור אכיפת החובה, המלצת הצוות היתה לתקן את חוק הלשכה, כך שיקבע שעד 31 בדצמבר בכל שנה יהיה על כל עורך דין להמציא ללשכה אישור ממבטח כי הוא ערך ביטוח לשנה הקרובה. עורך דין שלא ימציא את האישור ייחשב כעורך דין בחברות מוגבלת ויוכל להסיר את המגבלה על ידי המצאת אישור ממבטח על עריכת ביטוח. הצוות מציע לקבוע כי עיסוק בעריכת דין של מי שחברותו מוגבלת יהווה עבירת משמעת. בנתיים, הלשכה תפרסם כל שנה בעיתונות ובאינטרנט את רשימת עורכי דין שחברותם מוגבלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully