וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבעה חודשי מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי לשלוש שנים נגזרו על סגן מנהל סניף מרכנתיל דיסקונט

עמית בן-ארויה

29.10.2008 / 17:05

סגן מנהל הסניף, יצחק מרציאנו, הורשע בייעוץ לפצל הפקדות כדי להימנע מדיווח לרשות איסור הלבנת הון



שבעה חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי לשלוש שנים ו-10,000 שקל קנס - זהו העונש שנגזר היום על סגן מנהל סניף מרכנתיל דיסקונט ברמלה, יצחק מרציאנו, שהורשע בעבירת אי דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון. מרציאנו עבד בסניף 20 שנה. בין השנים 2006-2002 כיהן כסגן מנהל הסניף והיה בעל סמכויות נרחבות. בין השאר, היה אחראי על מילוי הוראות החוק לאיסור הלבנת הון.



נאשם אחר בפרשה, יאיר עטיאס, עסק בניכיון צ'קים והיה לקוח בבנק. הוא פעל ללא רישיון משרד האוצר ומבלי שנרשם כנותן שירותי מטבע בניגוד לחוק איסור הלבנת הון ב-2002-2004. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ח'אלד כבוב, גזר על עטיאס עשרה חודשי מאסר בפועל, גם בגין עבירות מס.



לפי החוק, בנקים מחויבים, בין היתר, לעדכן את הרשות לאיסור הלבנת הון על הפקדה או משיכה במזומן בשווי של 50 אלף שקל ומעלה, או על פעולות של לקוח שנחזות כבלתי רגילות. בידיעת מרציאנו, פתח עטיאס שלושה חשבונות על שם אחיו ואשתו. למרציאנו היה ידוע שעטיאס שולט שליטה מלאה בחשבונות. בסופו של דבר הפקיד הלקוח כ-7 מיליון שקל, ובעלי החשבונות חתמו על הצהרות כוזבות, כאילו הם הנהנים היחידים. הייעוץ של מרציאנו להימנעות מדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון היה פשוט: פיצול סכומי הפקדה לחשבונות שונים, אפילו באותו יום. מרציאנו הורשע ביוני השנה בהסדר טיעון שבו נמחקו עבירות שונות, כגון מרמה והפרת אמונים.



בגזר הדין התחשב השופט כבוב בהודאת מרציאנו, בעובדה שלא לקח דבר לעצמו, לא נטל שוחד, לא מעל בכספי הבנק ופוטר מהבנק. השופט נתן משקל לטובת הנאשם לפרסומים הראשוניים בתקשורת, שקשרו את מרציאנו להלבנת מאות מיליוני שקל של גורמי פשע.



ואולם, השופט קבע כי האינטרס הציבורי מצביע על הצורך באמירה חד-משמעית וברורה של מלחמה בהון השחור. עוד הוסיף השופט, כי "כאשר עבירות שכאלה מבוצעות על ידי הפקיד הבכיר באותו סניף בנק, וכאשר חלק מהעבירות מבוצעות לאור ייעוץ בנקאי שהוא נותן ללקוחות שלא יכולים היו לעקוף את הוראות החוק אילולא ייעוץ זה, ולאחר שאותו פקיד לא רק שנמנע מלדווח על פעולות חריגות על ידי מי שאינו בעלים של החשבון, אלא מייעץ לאותם גורמים, משתף איתם פעולה ומעלים עין מכל פעילותם האסורות".



לדברי השופט, עונש מקל יהווה מסר שגוי של בית המשפט. "אינני רואה באיזה מקרה אחר ניתן להתייחס בחומרה למעשיו של נאשם גם כאשר מדובר בעבירות של אי דיווח. מדובר באי דיווח ברמה הגבוהה ביותר". פרקליטות מיסוי וכלכלה יוצגה על ידי עורכי הדין יפעת שטיין ושרון פרידמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully