וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק בדרך לצרפת? "אגיע למשפט בפאריס כדי להוכיח את חפותי בפרשת אנגולה גייט"

נמרוד הלפרן

29.10.2008 / 21:13

אם יורשע, צפוי לעונש של עד 10 שנות מאסר; צרפת לא ביקשה הסגרתו; "אסע אחרי הבחירות לעיריית ירושלים"



איש העסקים הישראלי, ארקדי גאידמק, אמר היום כי בכוונתו להגיע לצרפת כדי להעיד במשפט, במסגרתו הוא מואשם בסחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה. "אני אסע לצרפת לאחר הבחירות המקומיות לעיריית ירושלים כדי לומר את האמת, ולהוכיח שכל פרשת אנגולה גייט היא בדיה", אמר גאידמק בראיון לסוכנות הידיעות AFP.



במשפט שנפתח מוקדם יותר החודש בפאריס, מואשם גאידמק חד עם 41 אנשי עסקים, פוליטיקאים ודמויות ציבוריות בכירות בצרפת, בשורה של עבירות, בהן סחר בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה, תשלומי שוחד, העלמת מס, הונאה ומעילה. אם יורשע, צפוי גאידמק לעונש של עד 10 שנות מאסר.



"יש בידי חומרים שיוכיחו כי מדובר בבדיה מעשה ידיו של נשיא צרפת לשעבר, ז'אק שיראק, וחבריו, שמטרתה היתה לפגוע ביריביהם הפוליטיים", הוסיף גאידמק בראיון ל-AFP. "אין לי ממה לחשוב משום שאני חף מפשע, והאישומים נגדי חסרי בסיס. מעולם לא בוצעו מכירות נשק בלתי חוקיות", אמר.

בהתייחסו למרוץ לראשות העיר ירושלים, אמר גאידמק ל-AFP כי הוא בטוח בנצחונו. "אני היחיד שבאמת מסוגל להזיז דברים בירושלים וברחבי המדינה", אמר.



בשימוע הראשון במשפט בצרפת, שנערך לפני כשלושה שבועות, נכחו כל הנאשמים מלבד גאידמק, אשר נגדו עומד ותלוי צו מאסר בינלאומי. רשויות החוק בצרפת הוציאו בעבר צו בינלאומי למעצרו של גאידמק, אולם לא ביקשו את הסגרתו מישראל, על בסיס היסטורי בו נמנעה ישראל מלהסגיר אזרחים המבוקשים במדינות אחרות.



לפי כתב האישום, הכולל 468 עמודים, עומד גאידמק ביחד עם איש עסקים נוסף, פייר פלקון, במרכזה של הפרשה - שזכתה בעיתונות הצרפתית לכינוי "אנגולה-גייט" - ואשר במסגרתה נמכר באופן בלתי חוקי נשק בשווי 791 מיליון דולר לממשלת אנגולה בשנים 93'-98' - תקופה בה הגיעה לשיאה מלחמת האזרחים במדינה, אשר גבתה את חייהם של חצי מיליון אזרחים.



לפי התביעה, גאידמק ופלקון גייסו את שירותיו של בנו של נשיא צרפת דאז, ז'אן-כריסטוף מיטראן, כדי ליצור קשר עם ממשלת אנגולה. בין השנים 93'-2000 סיפקו השניים נשק - רוסי בעיקרו - לממשלת אנגולה, באמצעות חברה סלובקית בשם ZTS-OSOS. משלוחי הנשק כללו 420 טנקים, 150 אלף פגזים, 170 אלף מוקשים, 12 מסוקים ושש ספינות מלחמה, לפי כתב האישום. בתמורה למשלוחי הנשק, העניקה ממשלת אנגולה זיכיונות לקידוחי נפט לחברות נפט בינלאומיות.



עוד עולה מכתב האישום, כי כדי להבטיח את ביצוע עסקות הנשק, שיחדו גאידמק ופלקון עשרות בכירים בצרפת ובמדינה האפריקאית עתירת הנפט אנגולה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. לכל בכיר הוענק שם קוד, ובתמורה לתשלומי השוחד זכו גאידמק ופלקון להעדפה בתחום המסחרי והפוליטי.



העברת הכספים בוצעה באמצעות חברות בישראל, צרפת ושווייץ, אשר הזרימו את הכספים לשלדים בורסאיים הרשומים באיי הבתולה, האי ג'רזי בתעלת למאנש ונסיכות מונאקו. כמו כן, מוזכרות בכתב האישום, מזוודות עם כסף מזומן ששימשו את השניים לביצוע תשלומים למתווכים בעסקות.



עוד עולה מכתב האישום, אשר גובש לאחר חקירה בת שבע שנים, כי שירותי הביון של צרפת ורוסיה חשדו כי גאידמק ופלקון עוסקים בפעילות בלתי חוקי כבר מ-96'. וז'אן-כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה מיטראן, אשר שימש כיועץ לענייני אפריקה של ארמון האליזה בשנים 86'-92', מואשם בקבלת שוחד בסך 2.6 מיליון דולר. עוד מופיע ברשימת הנאשמים: שר הפנים הצרפתי לשעבר, שארל פסקואה.



עורכי הדין מטעם ההגנה במשפט טוענים, כי אין מקום כלל לנהל את המשפט בצרפת, שכן עסקות הנשק לא בוצעו בתחומה. טענה זו זכתה באחרונה לחיזוק מצד שר ההגנה של צרפת, ארווה מורין, אשר טען במכתב ששיגר ביולי לפרקליטיו של פלקון, כי אין הצדקה להגיש כתבי אישום בפרשה משום שהנשק מעולם לא עבר בשטח צרפת.



התביעה במשפט חולקת על עמדתו, וטוענת כי יש מקום לנהל את המשפט בצרפת, משום שמעורבים בפרשה בנקים וחברות צרפתים. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, נבחר בשנה שעברה לתפקידו בין השאר לאחר שהתחייב לשים קץ למדיניות ההתערבות הצרפתית באפריקה, ולעסקות נשק מפוקפקות ביבשת.



אנגולה, שהיתה בתקופת עסקות הנשק אחת המדינות העניות ביותר בעולם, היתה שקועה במלחמת אזרחים מרה בשנים 2002-1979. המלחמה התנהלה בין ממשלתו המרקסיסטית של חוזה אדוארדו דוס סנטוס לבין לוחמי החזית העממית לעצמאות אנגולה (UNITA) שנתמכו על ידי ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully