וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחרות עם שוויון

שי תקן

30.10.2008 / 7:22

לקחי המשבר



>> "המפטי-דמפטי ישב על חומה, להמפטי-דמפטי היתה נפילה; וכל סוסי המלך וכל חייליו, לא יוכלו להשיב את המפטי עכשיו". חרוזיו של שיר הערש האנגלי מתאימים לימינו. החומה הפיננסית קורסת בשאון, וצעדים דרמטיים ננקטים על ידי מדינות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם.

לפני כ-20 שנה, בנובמבר 89', נפלה חומת ברלין, ונפילתה סימלה את קריסת בריה"מ והשיטה הקומוניסטית. העולם המערבי חגג את ניצחון שיטת השוק החופשי. דומה היה כי הקפיטליזם ניצח, ובנוקאאוט, את תפיסות העולם הסוציאליסטיות, שהפכו בין-לילה למוקצות מחמת מיאוס.



לאחר קריסת הקומוניזם, נותרה מעצמה כלכלית עולמית אחת, ארה"ב, והתפישה הקפיטליסטית הניאו-ליברלית שהניעה אותה, שלטו בכיפה ללא מצרים. הגלובליזציה שטפה את העולם, כשהיא מנחילה יישום עולמי של מודל הקפיטליזם האמריקאי. קפיטליזם תחרותי, כמעט חסר גבולות. הלאה שלטון כלכלי מרכזי, הלאה בעלות המדינה באמצעי הייצור, יחי התחרות החופשית. תחי היד הנעלמה, אלא, שהמטוטלת דרכה לנוע, ולשוב מהקצה אל המרכז. הבורסה לניירות ערך בוול סטריט סימלה ומסמלת יותר מכל את השיטה הקפיטליסטית האמריקאית. כולנו רצינו אמריקה, כולנו רצינו וול סטריט.



ואולם מסתבר עתה כי במודל המוקצן של הקפיטליזם, תירגמו עצמן תחרותיות והישגיות לתאוות בצע. הכלכלה הפיננסית העולמית נשענה על מכשירים פיננסיים, כל כך מורכבים עד שאיש לא הבין אותם, והדבר היחידי שמניע את ההשקעה בהם היא המניפולציה. מסתבר שמול אלה, נעלמה היד הנעלמה. מסתבר שככה לא בונים חומה. והנה, עתה, חומת וול סטריט קורסת, כמו שקרסה חומת ברלין.



העולם עסוק כיום בניסיון לייצר פתרונות למשבר הפיננסי. בזו אחר זו נוקטות מדינות העולם צעדי חירום דרסטיים, ובכללם צעדי הלאמה מרחיקי לכת. תחת רטוריקה של צורך בתיקון כשלי השוק, מופעלים כיום מנגנוני התערבות מסיוויים של השלטון המרכזי, שאין להם דבר עם מודל קפיטליסטי טהור.



המסקנה המתבקשת - כפי שהמודל הקומוניסטי כשל, כך כשל גם המודל הקפיטליסטי הניאו-ליברלי. אם קריסת הקומוניזם הפכה את עקרונות הסוציאליזם למוקצים, הרי שקריסת וול סטריט הופכת אותם שוב ללגיטימיים ורלוונטיים. על החברה המערבית למצוא את שביל הזהב בין שתי תפישות עולם כלכליות לגיטימיות - התפישה הקפיטליסטית המקדשת את חירות הפרט, והגישה הסוציאליסטית המקדשת את עיקרון השוויון.



עלינו למצוא מודל משולב שמחד גיסא, יתבסס על תחרות חופשית, יעילות, מצוינות וחירות אישית, אך מאידך גיסא יאוזן באמצעות מעורבות מושכלת של השלטון המרכזי, סולידאריות וערבות הדדית, מנגנוני רווחה, שותפות חברתית כלכלית ועקרונות השיוויון.



הכותב הוא היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully