וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה ישראלית שסחרה ביהלומים גדולים נקלעה להפסדים של מיליוני דולרים

מאת אורה קורן

30.10.2008 / 7:21

זאת עקב ירידות של עשרות אחוזים בביקוש ליהלומים ובשווי יהלומים גדולים, כמו אלה שמחזיקים לבייב ושטיינמץ



>> המשבר העולמי גבה קורבן ראשון בבורסת היהלומים ברמת גן. חברה ישראלית בינונית נקלעה להפסדים המסתכמים בשלב זה ב-6 מיליון דולר, שהובילו לסכסוך בין השותפים בחברה - כך מסרו כמה בכירים בבורסה. לדבריהם, החברה הצליחה לפרוע בשבועות האחרונים חובות במיליוני דולרים רבים שהיו לה בארה"ב ולאחד הבנקים בישראל. החברה עסקה בסחר ביהלומים גדולים, שמחיר כל אחד מהם כמה עשרות מיליוני דולרים.

המסחר ביהלומים גדולים מתואר בבורסה בשנתיים האחרונות כספקולטיווי, מכיוון שמחיריהם עלו בעשרות אחוזים ובחלק מהמקרים הכפילו את שוויים. עם זאת, בחודשים האחרונים קרסו מחיריהם בעשרות אחוזים. "יהלומנים גדולים כמו לב לבייב ובני שטיינמץ יכולים לספוג את הירידות בינתיים מכיוון שיש להם מספיק 'שומן' מהימים הטובים יותר", הוסיפו המקורות.



לבייב נחשב שחקן בכל סוגי היהלומים, בין השאר, מכיוון שיש לו נגישות ישירה למיכרות יהלומים. חברת SDG שבבעלות שטיינמץ ואחיו דניאל וניר, נחשבת לגדולה בעולם בתחום הסחר ביהלומים גדולים. מקורבים לענף העריכו כי לחברה נזילות גבוהה ומעט חובות.



הביקוש ליהלומים בעולם ירד ב-30%-40% עקב המשבר, והירידה כוללת את כל סוגי היהלומים ואת כל השווקים, למעט סין. באשר למחירים, הפגיעה הבולטת היא ביהלומים גדולים, מעל 5 קראט. לא נרשם שינוי משמעותי במחיר היהלומים הקטנים והבינוניים.



"אלה שסובלים יותר כיום הם בעלי סייט (מכסת יהלומים) של דה בירס", ציין אחד היהלומנים", הוסיף. לדה בירס ולבעלי הסייט שלה, כמה עשרות יהלומנים ומתווכי יהלומים ברחבי העולם, הסכם רב שנתי לפיו עליהם לרכוש מכסות יהלומים מדי חודש במחירים שנקובים על ידי דה בירס. לפי מקורות, מרווח המשא ומתן לגבי התמחור שולי ויהלומנים מתקשים לווסת בדרך זו את המלאי שלהם בתקופות שפל.



דה בירס כבר הודיעה על תוכנית לקיצוץ הפקת הגלם ב-4.5% וגם חברת היהלומים אלרוסה הודיעה על תוכנית לצמצום הפקה - תמיכה במחיר היהלומים שנמצאים בשוק באמצעות הורדת ההיצע.



"בניגוד לעבר, אז היה נתק בין ענף היהלומים לשוק הסחורות העולמי, היום ההתפתחויות בשניהם דומות מאוד", סיפר יהלומן נוסף. "בהתחשב בכך שארצות הברית רוכשת מחצית מהיהלומים המלוטשים בעולם, להתפתחויות הפיננסיות והכלכליות תהיה השפעה ישירה על ענף היהלומים. מי שאומר שהשוק במזרח יכול להחליף את השוק האמריקאי או לפצות עליו, לא יודע על מה הוא מדבר. השוק בהודו, שהיה תקווה גדולה, קרס בגלל ירידת שער הרופי מול הדולר, והשוק בהונג קונג, שנחשב שער כניסה למדינות במזרח הרחוק, הפך לגרוע", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully